ایمنی پارکینگ‌های عمومی خودرو در شهرکرد چگونه است؟

چند سالی بیشتر نیست که پارکینگ‌های عمومی خودرو در شهرکرد احداث شده است اما به ایمنی آن‌ها توجه نشده است تا در حوادث، کمترین زیان متوجه جان و اموال شهروندان شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پارکینگ‌های خودرو در شهر آن هم هنگام ترافیک کارایی بسیار مفیدی برای راحتی شهروندان دارد و به کاهش ترافیک و شلوغی بی‌جا در خیابان خاتمه می‌دهد اما اگر نکات ایمنی هنگام احداث و بعد از آن، به درستی رعایت نشده باشد مردم با فکری آسوده و بدون دغدغه از آن استفاده نخواهند کرد.

پارکینگ‌های عمومی خودرو در شهرکرد معمولاً در مرکز شهر و در زیرزمین مجتمع‌های تجاری و درمانی یا مجاورت این ساختمان‌ها ایجاد شده است اما اگر از مشکلات متعدد مسیرهای منتهی به آن‌ها بگذریم باز هم با ورود به پارکینگ احساس عدم امنیت را تجربه خواهید کرد زیرا گاهی حتی یک سیستم اطفای حریق اصولی با تجهیزات کافی در آن مشاهده نمی‌شود و با توجه به سربسته بودن می‌تواند خطرات بیشتری رخ دهد.

اگر روزی در چنین پارکنیگ‌هایی آن هم در ساعاتی که شلوغ است حادثه‌ای رخ دهد هیچ خودروی امدادرسانی امکان ورود ندارد و تبعات بعد از آن به خوبی مشخص است. اما چرا با آنکه چند سالی بیشتر نیست که این پارکینگ‌های عمومی احداث شده‌اند به ایمنی داخل آنان توجه نشد، در حالی که به منظور کنترل ترافیک و حتی پیش‌بینی آینده جانمایی و ساخته می‌شوند؟

در مدیریت مجموعه شهر باید تمام متولیان با هماهنگی کافی و تسهیل امور از بروز حوادث جلوگیری کنند نه اینکه بارها علاج واقعه بعد از وقوع تکرار شود؛ سه پارکینگ یزدان، میلاد و مهرگان در شهرکرد با اعتبار شهرداری ایجاد شده‌اند اما حتی به فکر ورود خودروی آتش نشانی شهرداری هنگام حادثه‌های احتمالی نبوده‌اند؛ این گواه خوبی برای نبود همفکری و همکاری مجموعه‌های مختلف در مدیریت شهری است؛ چند پارکینگ دیگر با این رویه شکل می‌گیرد؟ ناظر چه دستگاهی است؟ پاسخگوی حوادث آینده و از دست رفتن احتمالی جان افراد چه کسی است؟

نگرانی مردم

علی اصغری یکی از شهروندان شهرکردی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: پارکینگ‌های عمومی خودرو در شهر فاقد ایمنی است و بیشتر در زیرزمین یک مجتمع تجاری واقع شده است، اگر یک حادثه مانند بدحال شدن یکباره افراد هنگام پارک خودرو در پارکینگ به دلایل متعدد، رخ دهد اصلاً امکان ورود خودروی امدادرسان نیست.

وی ادامه می‌دهد: این پارکینگ‌ها بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی ساخته شده که اگر این مهم برای سازندگان اهمیت داشت قطعاً برای ورود خودروی اورژانس فکری می‌شد.

فاطمه محمدی دیگر شهروند شهرکردی، اظهار می‌کند: متأسفانه ورود به این پارکینگ‌ها برای شهروندان نگرانی‌هایی به همراه دارد اگر حریق در آن رخ دهد چگونه می‌توان از شعله‌ور شدن بیشتر آن و سرایت به ساختمان‌های اطراف جلوگیری کرد در حالی که سیستم اطفای حریق مطمئنی وجود ندارد.

وی می‌افزاید: ورود خودروی آتش‌نشانی هم به دلیل نبود فضای مناسب برای در ورودی میسر نیست و همین عامل می‌تواند هنگام یک حادثه فجایعی جبران ناپذیر به دنبال داشته باشد.

علی‌اکبر معتمدی، شهروندی دیگر نیز خاطرنشان می‌کند: سوالی که همواره پاسخی برایش دریافت نمی‌کنم این است که چرا از ابتدا و هنگام احداث یک ساختمان به موارد ایمنی توجه نمی‌شود؟ چرا باید یک حادثه آن هم از نوع دردناک رخ دهد تا متولیان بدانند که حوادث با کسی شوخی ندارد؟ مردم تمایل دارند با اطمینان از یک پارکینگ استفاده کنند نه اینکه مدام نگران باشند؛ این شایسته یک شهر نیست.

ایمنی پارکینگ‌ها رها نشده است

پیمان محقق، مدیر ترافیک و حمل‌ونقل شهرداری شهرکرد، می‌گوید: در پارکینگ‌های یزدان و میلاد سیستم اعلام و اطفای حریق وجود دارد، در زیرزمین پارکینگ یزدان هم یک مخزن اطفای حریق وجود دارد که در مواقع اضطرار این قسمت فعال می‌شود.

وی می‌افزاید: در عین حال به صورت ۲۴ ساعته دوربین نصب بوده و این گونه نیست که پارکینگ‌ها رها باشد.

محقق تصریح می‌کند: در ساختمان‌های دیگر هم در سطح شهر امکان ورود خودروی آتش‌نشانی نیست و تنها به وسیله سیستم اطفای حریق داخل ساختمان و مخزن آب آتش‌نشانی از بیرون ساختمان، اطفای حریق انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر در ابتدا هنگام ساخت و ساز به دسترسی خودروهای امدادرسان در پارکینگ اندیشیده می‌شد، بهتر بود اما در حال حاضر این گونه نیست و ما در زمینه تقویت سیستم اطفای حریق کار می‌کنیم که اگر در تأمین اعتبارات به شهرداری کمک شود می‌توان این امر را اجرایی و کپسول‌های لازم و سیستم موازی برای رفع اطفای حریق اضافه کرد تا این موضوعات پیش نیاید.

محقق اضافه می‌کند: پارکینگ‌های یزدان، میلاد و مهرگان در شهر توسط شهرداری ساخته شده‌اند که ورودی آنها ارتفاع محدود دارد و به تبع ورود خودروی امدادرسان ممکن نیست اما دلیل اینکه چرا در ابتدای ساخت به این موارد توجه نشد را نمی‌دانم زیرا در آن زمان در شهرداری فعالیت نداشتم.

مدیر ترافیک و حمل‌ونقل شهرداری شهرکرد، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر سخت‌گیری روی بسیاری موضوعات وجود دارد و نکات ایمنی آتش‌نشانی هم در نظر گرفته می‌شود تا ایمنی در ساختمان سازی اجرایی شود.

کد خبر 539575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.