۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
معلولان و شهر دسترس‌پذیر

فراهم‌سازی شرایط حضور معلولان در جامعه و استفاده از توانایی‌ها و تجربیات آنها در زمینه‌های مختلف سبب تغییر نگرش شهروندان و گسترش فرهنگ پذیرش افراد دارای معلولیت به عنوان شهروندانی با توانایی‌های متفاوت و قابل احترام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محیط‌های شهری، فضای زندگی روزمره شهروندان است و باید توانایی پذیرش کلیه افراد و تأمین خدمات رفاهی مربوط به آنها را داشته باشد؛ اما در این میان نامناسب بودن امکانات رفاهی و تفریحی و همچنین حمل و نقل عمومی برای معلولان در جامعه و همچنین معابر شهری از جمله مشکلاتی است که باعث شده تا این افراد نتوانند همانند مردم عادی از آنها استفاده کنند در حالی که آنها نیز حق زندگی دارند.

در کشور ما نیز طبق ماده دو قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها، برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

مدیریت شهری اصفهان نیز مناسب سازی محیط شهری را برای تردد آسان معلولان و جانبازان در دستور کار خود قرار داده است.

اصفهان، شهر زندگی می‌شود

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حفظ عدالت اجتماعی و رعایت حقوق شهروندی به ویژه شهروندان دارای معلولیت از سیاست‌های کلان و اصلی شهرداری است؛ که یکی از مهمترین حقوق شهروندی معلولان، جانبازان، سالمندان و کم‌توانان جسمی حرکتی، حق دسترس پذیری است.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری اصفهان سالهاست که در قالب تشکیل ستاد مناسب سازی فضاهای شهری به این حوزه توجه و تمرکز ویژه داشته است؛ در این راستا دبیرخانه این ستاد در معاونت شهرسازی و معماری مستقر بوده و با هدف کلی، مناسب‌سازی ساختمان‌ها و فضاهای شهری و اجرایی کردن قوانین از طریق نیازسنجی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی، ارائه پیشنهادات تخصیص بودجه، نظارت و کنترل بر اجرای پروژه‌های مرتبط و جمع‌آوری بازخورد فعالیت‌ها تشکیل شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح می‌کند: پس از تشکیل ستاد، بسترسازی برای اعمال نظر تخصصی و فنی معلولان به‌عنوان بهره‌بردار نهایی به‌صورت مشاور در طراحی و اجرای پروژه‌های شهرداری و کنترل لحاظ ضوابط مناسب‌سازی در این پروژه‌ها انجام شد و با انجام مطالعات رصد شهری مناطق پانزده‌گانه در قالب ۱۵ پروژه مطالعاتی و بررسی کارشناسی وضعیت موجود و اولویت بندی کلیه معابر شهر جهت مناسب سازی شبکه پیوسته‌ای از معابر، بودجه‌ای با سرفصل اختصاصی «مناسب‌سازی معابر، پارک‌ها و ساختمان‌های شهرداری» تخصیص داده شده است.

مهدویان خاطرنشان می‌کند: هرساله این بودجه متناسب با نیازها از رشد خوبی برخوردار بوده که در سال ۱۴۰۰ افزون بر ۱۱۰ میلیارد ریال در مناطق ۱۵ گانه در راستای افزایش مطلوبیت فضاهای شهری و به منظور بهبود کیفیت زندگی این افراد تخصیص یافته است.

وی ادامه می‌دهد: با افزودن مجموعه ضوابط و مقررات مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری در زمینه مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت، در حوزه، تدوین قوانین به عنوان پیوست طرح جامع بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان و ابلاغ مجدد ضوابط مذکور به شهرداری‌های مناطق بر لازم‌الاجرا کردن این ضوابط در پروژه‌های شهری و صدور پروانه‌های ساختمانی تاکید شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان به فعالیت این مجموعه برای حضور معلولان در شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: تنظیم مجموعه ضوابط و جزئیات اجرایی مناسب سازی پیاده‌روها، تهیه طرح پژوهشی سند راهبردی مناسب سازی فضاهای شهری، تدوین طرح جامع پیاده‌روسازی و اتخاذ سیاست حفظ تراز و همسطحی پیاده‌روها در تقاطع با معابر فرعی، ایمن سازی و مناسب سازی جزایر ترافیکی معابر مهم شهری، احداث ایستگاه ورزش به همراه نصب ست ورزشی ویژه جانبازان و معلولان در مناطق مختلف، ساخت ورزشگاه اختصاصی معلولان در منطقه ۱۳ و طراحی نمونه‌سازی و اجرای کف فرش راهنما و هشدار ویژه نابینایان و کم‌بینایان برای مسیریابی و ایمنی تردد این عزیزان و اجرا به‌صورت گسترده در تمامی معابر و پیاده‌روهای جدیدالاحداث و ترمیمی شهر اصفهان از جمله این اقدامات است.

مهدویان با اشاره به انجام مطالعات امکان‌سنجی، اخذ مصوبات استانی لازم، ارائه لایحه پیشنهادی به شورای اسلامی شهر و تصویب بودجه ۱۰ میلیارد تومانی به این منظور، تصریح می‌کند: از برنامه‌های مهم در دست اقدام شهرداری احداث سامانه حمل و نقل ویژه افراد دارای معلولیت و ارائه خدمات رایگان حمل و نقل به معلولان از طریق صدور کارت تردد برای این افراد است.

وی خاطرنشان می‌کند: برگزاری جلسات مشترک با انجمن‌های فعال معلولان در شهر و شناسایی نیازهای آنان و برقراری تعامل سازنده، پاسخگویی به اعلام نیازها و مکاتبات معلولان در زمینه مناسب‌سازی فضاهای شهری و در اولویت قرار گرفتن این موارد از راهبردهای اصلی ستاد مناسب سازی است که معلولان می‌توانند از طریق شماره ۱۳۷ و یا ارسال پیامک به سامانه معبر به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ درخواست خود را ارسال کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه اخیراً لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت توسط این معاونت تنظیم و به شورای اسلامی شهر پیشنهاد شده است امیدوارم با تصویب و اجرای این لایحه همه ما با تحقق عدالت اجتماعی به محیطی عاری از هر گونه تبعیض و مانع رسیده و با افزایش مشارکت افراد دارای معلولیت، اصفهان را تبدیل به شهری پایدار، فراگیر، در دسترس و نهایتاً شهری برای زندگی تبدیل کنیم.

ضرورت توجه به اصول و مقررات مناسب‌سازی شهر

حمید رضا نیلی، کارشناس معماری و طراحی شهری نیز در این باره می‌گوید: در جامعه شهرنشین آمارها نشان می‌دهد که افراد کم توان جسمی حرکتی ۱۱ درصد جامعه را شامل می‌شود. در این راستا باید تمامی فضاهای مورد نیاز شهرنشینان تأمین شود در واقع فضاهای شهری باید همه شمول باشد تا تمامی افراد امکان حضور در شهر را داشته باشند.

وی با بیان اینکه وظیفه مدیریت شهری خطیر است، ادامه می‌دهد: فضاهای شهری باید به گونه‌ای طراحی شود تا وسایل نقلیه عمومی بتوانند به صورت شبکه‌ای به شهروندان خدمات رسانی کنند. مدیریت شهرها باید همانگونه که معابر را با دقت و تأمل برای تردد خودروها آماده می‌کنند به تسهیل تردد شهروندان نیز باید دقت بیشتری داشته باشند. اکنون در اکثر شهرها به استانداردها توجه کافی نشده و تمام توجه به سمت تردد خودروها است و تمام اصول و استانداردهای تردد خودرو رعایت می‌شود.

این کارشناس معماری و طراحی شهری تصریح می‌کند: آنگونه که باید به اصول و مقررات مناسب سازی برای انسان‌های کم توان جسمی و حرکتی توجه نکرده‌ایم و به همین علت موانع زیادی بر سر راه انسان‌های پیاده به خصوص افراد کم توان جسمی حرکتی است این در حالی است که به خاطر آماده نبودن فضا برای خانواده‌ها که شامل کودک نوپا تا کهنسال هستند، فضای شهری خالی و بی روح می‌شود و این فضا برای بزهکاران مناسب می‌شود.

نیلی خاطرنشان می‌کند: در ساخت و ساز نیز مدیریت شهری وظیفه صدور مجوز و رعایت تمام ضوابط و مقررات و استانداردهای ساخت و ساز و در نهایت پایان ساخت و اجازه بهره برداری از تمام ساختمان‌ها را می‌دهد و در این فرآیند مدیریت شهری وظیفه توجه به موضوع افراد کم توان جسمی حرکتی را بر عهده دارد.

کد خبر 539453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.