عوامل موثر در پایداری شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس پارک علوم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر بخواهیم موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش پیدا کند، باید یک برنامه‌ریزی مشخص از نظر توانمندی نیروهای انسانی و علمی صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریبرز مسعودی شامگاه گذشته_چهارشنبه ۱۰ آذرماه_ در گفت‌وگوی رادیویی اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان برای پاسخ به نیاز جامعه و ارتباط علمی با صنعت ایجاد شده و اگر سابقه علم در کشورهای دیگر را رویت کنیم، دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری در ایران سابقه بسیاری ندارد و سعی شده این مسیر به سرعت پیش رود.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در بستری شکل گرفت که برای رشد آماده نبود، دانشگاه‌ها به نقش آموزش بیشتر می‌پرداختند و از شکل‌گیری معاونت‌های پژوهشی نیز دو دهه نگذشته است که بسیاری از آن‌ها از جنس پژوهش‌های کاربردی نشده‌؛ درواقع برخی پژوهش‌ها بسیار ارزشمند است، ولی جایگزین پژوهش‌های کاربردی نشده است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ادامه‌داد: در این بستر کاملاً آموزشی و پژوهشی می‌خواستیم بستر فناوری نوآوری را به شرکت‌های تجاری وارد کنیم و گسترش دهیم که واقعاً کاری سخت است و از اینکه برخی این مسیر را شروع، حمایت و پیش بردند، افتخار می‌کنیم.

وی عوامل پایداری شرکت‌های دانش‌بنیانی را اینگونه شرح‌داد: موضوعی که در ابتدا مهم است هر فردی قادر به مدیریت و اداره یک شرکت نیست؛ افراد علمی حتماً نمی‌توانند یک شرکت را ایجاد و مدیریت کنند، بلکه اداره شرکت به خودی خود یک حرفه خاص محسوب می‌شود.

مسعودی تصریح‌کرد: بنده توصیه می‌کنم کسانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند در ابتدا توانمندی خود را برای اداره شرکت ارزیابی کرده و ببینند آیا می‌توانند یک تیم را انتخاب و شرکت را اداره کنند یا خیر؟ زیرا این مسئله بسیار تخصصی است و بسیاری از افراد توانمند علمی در هنگام تجاری‌سازی، مدیریت منابع انسانی و مسائل مالی دانسته‌های کافی ندارند.

وی تاکید کرد: این مسئله مهم است و کسانی که می‌خواهند به شرکت‌های دانش‌بنیان ورود کنند بخشی از فعالیتشان بررسی توانمندی خود است، مسئله دوم این است که دانش‌بنیان باید براساس نیازها و توانمندی‌های علمی ایجاد شود.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ادامه‌داد: ما نباید تنها ایده‌های خود را به صورت دانش‌بنیان ارائه کنیم، ولی آیا نیاز مردم نیز همین است و با نمونه‌های مشابه قابل رقابت است.

وی افزود: اگر بخواهیم مثالی در این رابطه بزنیم، چرا تمامی کشورهای دنیا هواپیما تولید نمی‌کنند مگر توان آن را ندارند، شما می‌بینید که حتی خود روسیه برای خطوط هوایی اصلی از ایرباس استفاده می‌کند با اینکه خود دارای هواپیما است و از آن در مسیرهای کوتاه استفاده می‌کند، ولی نیاز نمی‌بیند که برای چند بار استفاده از هواپیما در سال خود تولید کننده شود.

مسعودی شناسایی نیاز جامعه را عامل بعدی پایداری شرکت دانست و گفت: در دانشگاه شهید بهشتی طرحی به نام پنتا در حال اجراست که در این طرح توانمندی‌های پنج‌گانه آورده شده و اجرا می‌شود و از دانشکده و پژوهشکده‌ها خواهش شده که توانمندی و کاربرد مورد نیاز جامعه شناسایی شود.

وی اشاره کرد: به عنوان مثال طی ده سال گذشته دیدیم که سابقه‌ای پنجاه ساله در علم سنگ‌شناسی یا کانی‌شناسی داریم و جامعه به این تخصص برای شناسایی گهر سنگ نیاز دارد؛ ما به صورت کاربردی مرکز گوهرشناسی، قطب گوهرشناسی کشور و درواقع یک شرکت دانش‌بنیانی احداث کردیم که می‌تواند برای یکی از خدمات مورد نیاز جامعه مانند بررسی کیفیت جواهرات موثر واقع شود.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد: به طور کلی ما نیاز داریم در دانشکده‌ها و پژوهشکده‌هایمان قابلیت‌های کاربردی که در آن تجربه داریم را شناخته و در ابعاد پنج‌گانه پژوهش تولید، ارائه خدمات، ارائه کارگاه‌های آموزشی و رشته‌های جدید آن را تعریف کنیم.

وی خاطر نشان‌کرد: اگر بخواهیم موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش پیدا کند، باید یک برنامه‌ریزی مشخص از نظر توانمندی نیروهای انسانی و علمی صورت بگیرد.

کد خبر 539347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.