آیا اومیکرون خطر مرگ و میر ناشی از کرونا را افزایش می‌دهد؟

هنوز اطلاعاتی مبنی بر افزایش میزان میرگ و میر ناشی از آلوده شدن به گونه اومیکرون ویروس کرونا گزارش نشده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دقیقاً زمانی که میزان شیوع ویروس کرونا به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود، گونه جهش یافته آن در آفریقای جنوبی شناسایی شد. به نظر می‌رسد گونه جدید که اومیکرون نام دارد میزان تأثیرگذاری واکسن‌های تولید شده کرونا را کاهش می‌دهد و خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را افزایش می‌دهد. بنابراین متخصصان معتقدند که لازم است افراد دز تقویت کننده واکسن کرونا را دریافت کنند تا ایمنی لازم در برابر گونه جدید را به دست بیاورند.

اهمیت مشخص شدن سطح آنتی بادی تولید شده در بدن

با وجود اینکه هنوز شیوع ویروس کرونا ادامه دارد، اما با افزایش میزان واکسیناسیون مردم به محیط کار و مدارس بازگشته‌اند و فعالیت‌های عادی خود را انجام می‌دهند. البته آنتی بادی تولید شده در بدن افراد واکسینه شده پس از گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند و ایمنی لازم در برابر بیماری کووید -۱۹ کمتر می‌شود. سطح ایمنی بدن را می‌توان ۱۴ روز پس از دریافت دز دوم واکسن کرونا از طریق آزمایش آنتی بادی تعیین کرد. مشخص شدن سطح آنتی بادی بدن به درک وضعیت ایمنی بدن افراد کمک می‌کند، در این صورت مشخص می‌شود که فرد به دز تقویت کننده واکسن کرونا نیاز دارد یا خیر؟ البته واکسن‌های کرونا خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ و انتقال ویروس را ۱۰۰ درصد کاهش نمی‌دهد.

ضرورت دریافت دز تقویت کننده واکسن کرونا

محققان معتقدند که میزان آنتی بادی تولید شده در بدن افراد واکسینه شده با گذر زمان کاهش پیدا می‌کند، بنابراین لازم است افراد دز تقویت کننده واکسن کرونا را دریافت کنند. اما شواهد مشخصی وجود ندارد که نشان دهد کاهش سطح آنتی بادی در برابر پروتئین سنبله باعث می‌شود افراد در معرض ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ قرار بگیرند. البته با این وجود توصیه شده است که افراد دز تقویت کننده را دریافت کنند تا احتمال بروز بیماری کاهش پیدا کند.

افرادی که باید دز تقویت کننده واکسن کرونا را دریافت کنند

برخی افراد سیستم ایمنی ضعیفی دارند و باید زودتر از دیگران دز تقویت کننده واکسن کرونا را دریافت کنند. برای نمونه، افراد مبتلا به سرطان، کسانی که تحت رادیوتراپی یا شیمی درمانی قرار دارند، افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یا استروئید استفاده می‌کنند، کسانی که بالای ۶۵ سال سن دارند، بیماران دیابتی، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی و کبدی بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ قرار دارند.

میزان مرگ و میر ناشی از گونه اومیکرون ویروس کرونا

به نظر می‌رسد که گونه اومیکرون ویروس کرونا که هفته پیش شناسایی شده است قدرت انتقال‌پذیری بالایی دارد، اما شواهدی مبنی بر افزایش میزان مرگ و میر ناشی از گونه جدید در دسترس قرار نگرفته است. زمانی که ویروس جهش پیدا می‌کند، تقریباً یک ماه طول می‌کشد تا میزان شدت بیماری، قابلیت انتقال‌پذیری آن و مقاومت آن در برابر واکسن‌های کرونا مشخص شود. توصیه شده است که افراد در زمان تعیین شده واکسن کرونا را دریافت کنند، در صورت امکان دز تقویت کننده تزریق کنند و اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و دیگر قوانین را رعایت کنند تا خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ کاهش پیدا کند.

کد خبر 539217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.