طراحی بزرگ‌ترین سازه چوبی معاصر در دانمارک

ساختمان تجاری «مارمورمولِن» یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های معاصر در دانمارک است که کاملاً از چوب ساخته می‌شود.

به گزارش ایمنا، استودیو معماری هنینگ لارسن و شرکت مهندسی رامبول یک ساختمان چوبی پلکانی با نام «مارمورمولِن» را در کپنهاک طراحی کردند. این ساختمان یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های چوبی معاصر در دانمارک است که دارای امکانات اداری، تجاری و خرده‌فروشی در اسکله نوردهون خواهد بود. این ساختمان تجاری هشت طبقه چندمنظوره با ۲۸۰۰۰ مترمربع تماماً از چوپ ساخته می‌شود. این سازه چوبی به جای انتشار کربن، آن را از هوا می‌گیرد و در ساختمان ذخیره می‌کند.

پروژه «مارمورمولِن» مجموعه‌ای از مکعب‌های مستطیلی شکل است که ارتفاع آن باتوجه به محیط اطراف، متفاوت خواهد بود و در مناطق شلوغ به مرتفع‌ترین شکل خود و در مناطق مسکونی به پایین‌ترین نقطه می‌رسد. این مجموعه با زندگی شهری پر جنب‌وجوش، مغازه‌ها، رستوران‌ها و مراکز حمل‌ونقل عمومی احاطه شده است.

ساختمان‌ها به مکعب‌های کوچک‌تر تقسیم شده که هر مکعب سقف مخصوص به خود را دارد و دارای تراس‌ها و باغ‌هایی با مجموعه‌ای از تنوع زیستی، کندوهای زنبور عسل و تولید سبزیجات است. طبقه همکف ضمیمه یک فضای باز عمومی در مجاورت ساختمان است که برای توسعه به عنوان یک تفرجگاه عمومی برنامه‌ریزی شده است. این فضا امکانات رفاهی بسیاری را برای مستاجرین مانند رستوران، سالن غذاخوری عمومی و محلی برای برگزاری رویدادهایی برای بازارهای مختلف و تئاتر را در خود جای می‌دهد. همچنین در طبقات بالا، فضاهای کاری دارای منظره پانوراما از خط افق کپنهاگ را خواهند داشت و به یک حیاط بزرگ سرسبز با نور مستقیم خورشید دسترسی دارند. ساخت این پروژه از اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز و در سال ۲۰۲۴ افتتاح خواهد شد.

طی دو سال گذشته منطقه نوردهون کپنهاگ با رویکرد نوآورانه در برنامه‌ریزی شهری شاهد رشد تدریجی بوده و این منطقه ساحلی به نمونه اولیه استفاده از اتوبوس‌های خودران و ساختمان‌هایی با آجرهای بازیافتی تبدیل شده است.

منبع: خبرگزاری هنر ایران

کد خبر 539078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.