سایه روشنِ لغو تحریم‌ها

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، ۱۰ آذرماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۶ سال رشد اقتصادی ۸ درصدی‌» به بررسی برنامه اقتصادی دولت سیزدهم پرداخت و نوشت: دولت در بودجه سال آینده رشد ۸ درصدی را برای اقتصاد هدف گذاری کرده و در کنار آن قرار است با اجرای سیاست‌های ویژه و اصلاح سیاست‌های پولی و مالی، نرخ تورم با کاهش قابل توجهی همراه شود. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، حتی با تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد، ۶ سال برای رسیدن به شرایط سال ۱۳۹۰ زمان نیاز است، نکته‌ای که سیدمسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در روز ششم آذرماه بر آن تأکید کرد.

نگاهی به شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در دهه ۹۰ نشان از فراز و نشیب‌های فراوان دارد. در این دهه با وجود اعمال تحریم‌ها علیه ایران، نحوه سیاستگذاری‌های اقتصادی زمینه‌ساز نزولی شدن بسیاری از شاخص‌ها شد، به طوری که مقایسه شاخص‌های انتهای دهه ۹۰ با ابتدای آن حاکی از تنزل قابل توجه آنها است.

در رشد تولید ناخالص داخلی کشور و بر اساس آمارهای بانک مرکزی در حالی که نرخ رشد اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۰ برابر با ۴.۳ درصد بوده است، پس از فراز و نشیب فراوان در سال ۱۳۹۹ به ۲.۹ درصد رسیده است. در بخش رشد اقتصادی بدون نفت نیز رقم ۵.۴ درصد سال ۱۳۹۰ به ۲.۴ درصد در سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است.

سایه روشنِ لغو تحریم‌ها

روزنامه آرمان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سایه روشنِ لغو تحریم‌ها» به بررسی مذاکرات وین پرداخت و نوشت: مذاکرات ایران و ۱+۴ در هتل پله کوبورگ وین در چارچوب کمیسیون مشترک برجام برای احیای توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌های ایران از عصر روز دوشنبه آغاز شده و طرفین این بار آمده‌اند تا در دور هفتم مذاکرات شرایط را یکسره کنند و در نهایت با تقویت اشتراکات و رفع اختلافات تا حد ممکن توافقی خوب و مطلوب را در جهت احیای برجام حاصل نمایند. البته اینکه توافق خوب از دیدگاه هر یک از طرفین توافق چه مولفه‌هایی دارد بحثی جدا است اما اینکه مجموع رویکردهای طرفین برجام و برآیند اظهار نظرها این مهم را می‌رساند که همه طرف‌ها برای رسیدن به توافق اشتراک نظر دارند. البته برخی معتقدند که مذاکرات شش دور گذشته و برخی توافقاتی که بر روی ریز موضوعاتی صورت گرفته به پیشبرد هر چه بیشتر و سریع‌تر مذاکرات کمک شایانی کرده و خواهد کرد. با این حال آنچه که مدنظر بسیاری از تحلیلگران و نفرات حاضر در هتل کوبورگ وین در میانه مذاکرات است این است که هنوز مشخص نیست مذاکرات تا چه میزان به طول خواهد انجامید و اساساً چه بازه زمانی برای رسیدن طرفین به توافق لازم است. این در شرایطی است که پس از آنکه در روز دوشنبه طرفین در خصوص چارچوب مذاکرات به بحث و گفت‌وگو پرداختند روز گذشته نیز کارگروه لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا با حضور کارشناسان کشورمان و سایر طرف‌های برجام در وین آغاز به‌کار کرد. این کارگروه به موجب توافق روز دوشنبه شرکت کنندگان در نشست کمیسیون مشترک برجام برای رسیدگی به تحریم‌های غیرانسانی ایالات متحده کار خود را آغاز کرده‌است که در آن دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و نمایندگان ایران با تاکید طرف ایرانی توافق کردند که به این مساله با اولویت پرداخته شود. طبق مذاکرات انجام شده، روز چهارشنبه کارگروه دیگری هم در خصوص مسائل هسته‌ای تشکیل خواهد شد، اما جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت اولویت بخشی به دستورکار رفع تحریم‌ها اصرار دارد. از طرفی انریکه مو را معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد مذاکرات وین را که پس از یک وقفه پنج ماهه از سر گرفته شده مثبت ارزیابی کرده و گفته ایران روی موضوع لغو تحریم‌ها مصمم است. این در حالی است که اخیراً خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان داشته: موضوعاتی مانند مذاکرات گام به گام و تعهدات جدید هیچ جایگاهی در گفت‌وگوی ما ندارد. محمد مرندی یکی از اعضای همراه هیأت مذاکره کننده در وین نیز اظهار داشته؛ آنچه برای من روشن است اینکه این تیم به همان اندازه تیم قبلی جدی است در عین حال معتقدم مدیریت مذاکرات این دفعه قاطعانه تر از خطوط قرمز حفاظت خواهد کرد. برخی معتقدند که در میانه مذاکرات می‌توان انتظار داشت که هیأت نمایندگی ایران در مذاکرات وین ظرف چند روز آینده به کشور بازگردد و پس از انجام مشورت‌های لازم در سطوح عالی مجدداً برای پیگیری گفت‌وگوها عازم وین شود. با این تفاسیر باید دید مذاکرات تا چه زمانی به طول خواهد انجامید و در نهایت توافقی حاصل خواهد شد یا مراتب به گونه دیگری پیش خواهد رفت.

سایه روشنِ لغو تحریم‌ها

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرصت ۲ ساله به صنایع آب‌بر استان‌های کم‌آب‌» نوشت: وزیر نیرو با بیان اینکه ما در زمینه بازچرخانی آب ضعیف عمل کردیم در حالی که بازچرخانی امر مهمی است که هم در کشاورزی و هم در صنعت و مصارف خانگی می‌توان از آن استفاده کرد، گفت: طرح ضربتی کوتاه مدت برای حل مشکلات آب چهار استان به تصویب رسید. صنایع استان‌هایی که در این محدوده قرار دارند، مکلف‌اند طی دو تا سه سال آب مورد نیاز خود را از طریق آب‌های غیرمتعارف تأمین کنند که وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها نیز در این زمینه به صنایع کمک خواهند کرد تا سهم آب کشاورزی، شرب و محیط‌زیست بیشتر شود.
دولت سیزدهم در گام اول برای حل مشکل آب استان‌هایی، چون اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، یزد و خوزستان که در فلات مرکزی کشور قرار گرفته‌اند، تصمیم گرفت برای صنایع آب‌بر تکالیفی را تعیین کند، تا از این رهگذر از آب شرب و محیط‌زیست صیانت کند، در عین حال با بازچرخانی آب و استفاده از پساب چراغ صنایع را هم روشن نگه دارد.
علی اکبر محرابیان روز گذشته در حاشیه جلسه تشریح دستاوردها و نتایج سومین جلسه بررسی مسائل آب چهار استان به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: جلسه در رابطه با مسئله آب چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان که از حوضه زاینده‌رود متأثر می‌شوند با حضور دستگاه‌ها و استانداران این استان‌ها برگزار شد.
وی افزود: پیشنهادات مطرح شده جلسه قبل به تصویب رسید که بر اساس آن طرح کوتاه مدت و ضربتی تصویب شده تا دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، صمت، کشور و تعاون و همچنین سازمان برنامه و بودجه مکلف شدند پشتیبانی کامل را از اجرای این طرح‌های ضربتی انجام دهند.

سایه روشنِ لغو تحریم‌ها

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««نه» ایران به توافق موقت تحریم‌ها باید یکجا لغو شود» به بررسی روند مذاکرات وین پرداخت و نوشت: هفتمین دور مذاکرات وین بین ایران و ۱+۴ در حالی آغاز شده که برخی به نقل از رسانه‌های خارجی و منابع آمریکایی بازهم از احتمال «توافق موقت» سخن می‌گویند! و پادوهای داخلی غرب هم به آن دامن می‌زنند؛ این در حالی است که مقامات دستگاه دیپلماسی کشورمان در مواجهه با تله و ترفندهای نخ‌نمای آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که هدف ایران از این دور از مذاکرات «لغو همه تحریم‌ها»، «راستی‌آزمایی مؤثر» و «ارائه تضمین» است.
هفته آخر آبان ماه بود که پایگاه خبری «آکسیوس» در آستانه هفتمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ از پیشنهاد آمریکا مبنی بر «توافق موقت» خبر داد و نوشت: «آمریکا به دنبال یک توافق موقت با ایران است

تا زمان لازم برای گفت‌وگو بر سر یک توافق بهتر را به دست آورد. سه منبع آمریکایی و اسرائیلی به باراک راوید، خبرنگار آکسیوس در تل‌آویو گفتند که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات‌متحده آمریکا در گفت‌وگو با همتای اسرائیلی‌اش (ایال هولاتا) این ایده را پیش کشیده که یک توافق موقت با ایران به دست آید تا زمان لازم برای گفت‌وگوهای هسته‌ای فراهم شود.»
بر اساس گزارش این پایگاه خبری آمریکایی، ایده توافق موقت را یکی از متحدان اروپایی آمریکا به «سالیوان» پیشنهاد کرده است.

همچنین خبرگزاری آمریکایی «رویترز» یک روز قبل از آغاز مذاکرات وین (یکشنبه) در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک ادعا کرد که آمریکا ایده مذاکره بر سر «توافق موقت» با ایران را مطرح کرده است.
رویترز در گزارشی که منتشر کرد، نوشت: «یک سناریو که دیپلمات‌ها می‌گویند واشنگتن پیشنهاد کرده این است که تا زمانی که توافق دائمی‌حاصل نشده باشد، مذاکره کردن بر سر یک توافق موقت با تهران است. با این حال آنها می‌گویند که این موضوع زمان می‌برد و اطمینانی وجود ندارد که ایران میلی به پذیرش چنین چیزی داشته باشد».

سایه روشنِ لغو تحریم‌ها

کد خبر 539059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.