روحیه فضا برای توسعه حمل‌ونقل درون شهری فراهم شود

یک کارشناس ارشد راه و ترابری گفت: حمل‌ونقل و فراهم آوردن زیرساخت‌های متناسب با آن، باید در تمامی فرآیندهای شهری و اجرای پروژه‌ها مدنظر باشد چرا که حمل‌ونقل و توسعه آن زیربنای پیشرفت و توسعه شهر است.

مجید عموچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل نیازمند ایجاد بسترهای ساختاری متناسب است و باید در فرآیند برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی و اجرای پروژه‌های شهری معیارها و شاخصه‌های حمل‌ونقل مدنظر قرار بگیرد.

وی افزود: ایجاد خطوط حمل‌ونقل عمومی در محورهای شهری به تنهایی نمی‌تواند راه‌گشا باشد، بلکه نیاز است به مسئله حمل‌ونقل با دید جامع‌تری نگاه شود و تمامی ابعاد و مؤلفه‌های دخیل در این خصوص مدنظر قرار بگیرد.

این کارشناس ارشد راه و ترابری خاطرنشان کرد: ضرورت دارد روحیه فضا برای گسترش حمل‌ونقل عمومی فراهم شود و راهکارهای تکمیلی مثل پیاده‌مداری، اختلاط کاربری، محله محوری، ساماندهی معابر و جانمایی متناسب ایستگاه‌های مختلف حمل‌ونقل نیز مدنظر قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: به طور کلی باید به مسئله حمل‌ونقل باید به طور سیستمی توجه شود و ویژگی‌های مکانی، جغرافیایی و وضعیت اقتصادی هر شهر نیز در ایجاد خطوط آن مدنظر قرار بگیرد؛ به عنوان مثال ایجاد تراموا در شهرهای کم شیب ساحلی یا کویری امکان‌پذیرتر است و ایجاد چنین سیستم حمل‌ونقلی در شهرهای کوهستانی توصیه نمی‌شود.

عموچی تاکید کرد: چنانچه هرکدام از معیارهای دخیل در طراحی سیستم حمل‌ونقل عمومی نادیده گرفته شود، کارایی حمل‌ونقل شهری نیز کاهش پیدا می‌کند لذا نیاز است حمل‌ونقل به عنوان یک فاکتور مهم در توسعه شهری در نظر گرفته شود در حالی که متأسفانه همیشه توسعه شهرهای ایران بدون توجه به این مهم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه شهر بدون توجه به تأمین سیستم حمل‌ونقل آن، شهرها را با مشکلات زیادی از جمله ترافیک سنگین در ورودی‌ها مواجه می‌کند و هزینه زیادی به منظور اصلاح بر مدیریت شهری تحمیل می‌شود، افزود: حمل‌ونقل و فراهم آوردن زیرساخت‌های متناسب با آن، باید در تمام فرآیندهای شهری و اجرای پروژه‌ها مدنظر باشد چرا که حمل‌ونقل و توسعه آن زیربنای پیشرفت و توسعه شهر است.

کد خبر 539046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.