نشت گاز شهری باعث ۱۶ حریق و انفجار در سنندج شد

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج از وقوع ۱۶حادثه حریق و انفجار براثر نشت گاز شهری از ابتدای سال‌جاری تاکنون خبر داد و اعلام کرد: متاسفانه بر اثر این حوادث ۹ نفر از شهروندان نیز دچار آسیب دیدگی شده‌اند.

به گزارش ایمنا، صالح زندی اظهار کرد: متأسفانه هر ساله شاهد حوادثی ناشی از نشت گاز و جان باختن شهروندان در اینگونه حوادث هستیم که با از راه رسیدن فصل سرما و عدم رعایت نکات ایمنی، شاهد افزایش چنین حوادثی هستیم.

وی افزود: عدم رعایت نکات ایمنی و اقدام خود سرانه برخی شهروندان در انتقال گاز به اماکنی دیگر با شیلنگ و همچنین استفاده از لوازم غیراستاندارد از جمله مواردی است که باعث نشت گاز و بروز حادثه می‌شود.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج از وقوع ۱۶ مورد حریق و انفجار براثر نشت گاز شهری از ابتدای سال‌جاری تا کنون خبر داد و خاطرنشان کرد: متأسفانه بر اثر این حوادث ۹ نفر از شهروندان نیز دچار آسیب دیدگی شده‌اند.

وی با بیان اینکه امسال همچنین ۱۹ مورد حریق پیک نیک و سیلندر در سطح شهر رخ داده است، تصریح کرد: در زمان نشت گاز ضمن حفظ خونسردی از قطع یا وصل کردن کلیدهای وسایل برقی خودداری کرده و کلید را در همان حال روشن یا خاموش باقی گذاشته چراکه ممکن است باعث انفجار شود.

زندی افزود: در چنین مواردی افراد خانواده را از محل نشت گاز دور کرده و فوراً شیر اصلی گاز را ببندید و در صورتی که کنتور برق در فضای آلوده به گاز قرار نداشته باشد، برق را از فیوز اصلی قطع کرده و بلافاصله در و پنجره‌ها را باز کنید.

وی گفت: با تکان دادن حوله پنبه‌ای مرطوب به جریان خروج هوای آلوده سرعت داده و تا حصول اطمینان کامل از خروج گاز به افراد اجازه ورود نداده و به منظور جلوگیری از آتش سوزی فوراً شیر اصلی گاز را ببندید.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج تاکید کرد: شهروندان در راستای جلوگیری از نشت گاز و وقوع حوادث از افزودن خودسرانه شیلنگ گاز و نصب سه راهی‌های غیراستاندارد برای استفاده همزمان از چند وسیله گازسوز خودداری نموده و منازلی که سیستم گرمایشی آنها بخاری است از خروج گاز از لوله‌های بخاری اطمینان حاصل کرده تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه محل نشت گاز تاریک بود، باید از روشن کردن چراغ قوه یا هر نوع مشعل در داخل محدوده آلوده خودداری کرد، می‌توان از چراغ قوه استفاده کرده، البته به شرط آنکه خارج از فضای آلوده روشن شده باشد.

زندی افزود: نصب و استفاده از خاموش کننده‌های استاندارد در آشپزخانه از ضایعات ناشی از آتش سوزی‌ها به موقع جلوگیری می‌کنند.

منبع: ایسنا

کد خبر 539025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.