انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری اصفهان و نظام مهندسی

تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان نظام مهندسی ساختمان و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان برای تسهیل ارائه خدمات غیرحضوری منعقد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان امروز _سه‌شنبه ۹ آذرماه _ در این آئین اظهار کرد: تکلیفی که علاوه بر شهرداری اصفهان بسیاری از دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف در آن دخیل هستند، صدور پروانه ساختمان است.

وی اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی در این زمینه تعامل بسیاری با معاونت شهرسازی دارد و از زمان درخواست مالکان تا زمان بهره‌برداری ساختمان دخیل بوده و همکار شهرداری در این زمینه است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه رویکرد مدیریت جدید شهری تعامل و همکاری با دیگر دستگاه‌ها است، افزود: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان که بیشترین تعامل و همکاری را با سازمان نظام مهندسی دارد با توجه به اهداف در نظر گرفته شده در چارچوب برنامه اصفهان ۱۴۰۵ و توجه به قوانین و مقررات شهرداری و سازمان نظام مهندسی، موضوع تعامل سازنده با دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان نظام مهندسی را در دستور کار قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه این تفاهم‌نامه اولین تفاهم‌نامه همکاری شهرداری و یکی از دستگاه‌های پررنگ حوزه ساخت و ساز است، ادامه داد: هدف این تفاهم‌نامه یکپارچه‌سازی و ارائه خدمات در تعاملی سازنده با این سازمان بوده است تا بتوانیم در یک بستر تعاملی موازی‌کاری‌ها را حذف کنیم.

مهدویان اضافه کرد: به وجود آمدن بستر ارتباطات الکترونیکی بین سازمان نظام مهندسی و معاونت شهرسازی و معماری، حذف مراجعات حضوری، حذف کاغذ، اجرای دوره‌های آموزشی مشترک با نگاه آگاهی شهروندان و مهندسان برای افزایش کیفیت ساخت و سازها و کاهش و حذف بسیاری از مشکلات شهروندان، متقاضیان و سازندگان از مزیت‌های این تفاهم‌نامه است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه راهکارهای اجرایی مباحث مقررات ملی ساختمان به‌ویژه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در رابطه با انرژی و ساختمان‌های پایدار که در حال حاضر یکی از مزایای این تفاهم‌نامه است تاکید کرد: برای رسیدن به این الزام، باید با سازمان نظام مهندسی همکاری لازم را داشته باشیم.

وی یادآور شد: حلقه گمشده ما در ساخت و ساز کلانشهر اصفهان، مجری ذی‌صلاح است؛ سالهاست قوانین و آئین‌نامه‌ها مصوب شده اما تاکنون اجرایی نشده است، بنابراین امیدواریم با اجرای صحیح و مشترک آن، اتفاقات ناخوشایندی که در ساختمان‌ها رخ می‌دهد، کاهش یابد.

مهدویان در رابطه با گزارش مرحله‌ای اجرای ساختمان و گزارشات تخلف ساختمان‌ها ادامه داد: این گزارش‌ها در حال حاضر به صورت حضوری انجام می‌شود که با انعقاد این تفاهم‌نامه توسط مهندسان به صورت الکترونیکی برای شهرداری و سازمان نظام مهندسی با کمترین مراجعه ارسال می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: از این قبیل اقدامات برای رعایت حقوق شهروندان در چهارچوب قوانین و مقررات شهرداری و نظام مهندسی، در این تفاهم‌نامه قید شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک بتوانیم با این تعامل سازنده در یک مسیر افزایش کیفیت ساخت و سازهای شهری و آسودگی مردم برای حذف موانع را داشته باشیم.

اصفهان می‌تواند الگوی کشوری تعامل میان شهرداری و نظام مهندسی باشد

مهدویان اضافه کرد: این جلسه دارای یک پیام است؛ اقدامات سازمان نظام مهندسی و معاونت معماری شهرداری اصفهان در تعامل با یکدیگر انجام خواهد شد و این تفاهم‌نامه خط پایانی برای حاشیه‌سازی‌ها بوده که امیدواریم اصفهان به عنوان الگوی کشور در زمینه این تعاملات باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان افزود: امیدواریم در فصل جدید مدیریت با این اقدام، شهروندان در حوزه دریافت پروانه ساختمان شاهد ارائه خدمات مشترک بین معاونت شهرسازی و نظام مهندسی باشند.

وی ضمن اعلام سه ساله بودن این تفاهم‌نامه اضافه کرد: پس از این جلسه، تفاهم‌نامه بر اساس بندهای تنظیم شده در یک تیم مشترک، مدیریت کل نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به بررسی جداگانه این بندها پرداخته و راهکارها و زمان‌بندی آن نیز مشخص خواهد شد.

مهدویان در رابطه با ارتباط فضاهای بی دفاع شهری با معاونت شهرسازی گفت: ساخت و ساز خلاف موجب بروز مشکلاتی همچون ایجاد فضاهای بی دفاع شهری می‌شود که مربوط به معاونت شهرسازی است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اظهار کرد: دو نکته که در این تفاهم‌نامه در راستای پیشگیری از تخلفات است، ساختمان توسط مجری ذی‌صلاح که حقیقی یا حقوقی بوده و از وزارت راه و شهرسازی پروانه اشتغال اجرا دارد و نام آن در پروانه ساختمان ثبت می‌شود مورد نظارت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه بر پیشگیری از تخلفات تاکید دارد اضافه کرد: پس از احراز تخلف برای مهندس ناظر، بدون مراجعه حضوری به شهرداری و نظام مهندسی با ورود به سامانه گزارش تخلف ثبت شده و به صورت خودکار به کمیسیون ماده صد ارجاع می‌شود.

مهدویان با اشاره به گنجاندن پدیده فرونشست زمین در این تفاهم‌نامه اظهار کرد: برای مقابله با این پدیده تغییر در طراحی ساختمان‌ها از لحاظ سازه‌ای و الزام گزارش‌های ژئوتکنیک لحاظ شده است تا بتوانیم نظام ارتفاعی شهر اصفهان را اصلاح کنیم.

همکاری و همدلی سرلوحه هیأت مدیره دوره نهم نظام مهندسی است

احمد بناکار، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: در فصل جدید مدیریت شهری و نظام مهندسی، پس از توافقات و عزم دوطرفه در حذف برگه‌ها، ساده سازی امور شهروندان و یکپارچه شدن سیستم شهرداری و نظام مهندسی با همدلی، همکاری و همراهی یکدیگر حرکتی جامع در راستای ساخت و ساز و ساده‌انگاری مراحل صدور پروانه ساخت از طرف شهرداری و مراحل گذرا در سازمان نظام مهندسی در دستور کار است که امروز تفاهم‌نامه آن نیز امضا شد.

وی با بیان اینکه عزم هیأت مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی بر آن است که به جای تقابل، با همراهی و همکاری با دستگاه‌های ذی‌ربط امر ساخت و ساز را پیش ببرد، افزود: در این تفاهم‌نامه، یکپارچه‌سازی سیستم نرم‌افزاری دوطرفه، جلوگیری از موازی‌کاری‌ها، فرهنگ‌سازی و آموزش دست‌اندرکاران ساخت و ساز برای شهروندان، مجریان، مالکان و اعضای سازمان نظام مهندسی و ساده‌سازی فرآیندها برای جلوگیری از سردرگمی شهروندان در دستور کار است.

بناکار تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای که امروز به امضا رسید، کلیات و سرفصل‌های تفاهم‌نامه است و در آینده‌ای نزدیک ۵۰ تا ۶۰ بند به آن ضمیمه خواهد شد و کارگروه‌هایی روی آن کار خواهند کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان با اشاره به پدیده فرونشست در این تفاهم‌نامه اظهار کرد: با توجه به اینکه این موضوع بسیار مهم است، قبل از احداث ساختمان‌های جدید باید آزمایش‌های ژئوتکنیک انجام شود.

کد خبر 538933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.