درخشش فیلمساز اصفهانی در همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران

مقاله‌ «واکاوی فرم، ادراک، معنا و پس‌زمینه‌ها در فیلم کوتاه تجربی بر اساس رویکرد نئوفرمالیسم» نوشته‌ «الهام باطنی» فیلمساز اصفهانی، یکی از سه اثر برگزیده در سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با اعلام هیئت داوران سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران شامل احمد الستی، محمدرضا اصلانی، محمدجعفر یوسفیان، بهروز محموی بختیاری، علی روحانی، وحیداله موسوی و رامتین شهبازی، مقاله‌های «روح برشت در کالبد انیمیشن تجربی: استراتژی‌های سمعی و بصری مشترک میان تئاتر روایی و انیمیشن‌های کوتاه رابرت بریر» اثر احمد خوش نیت، «فیلم تجربی و تمایل به ساخت معنا پیش از زبان» اثر شمیسا ناصری و «واکاوی فرم، ادراک، معنا و پس‌زمینه‌ها در فیلم کوتاه تجربی بر اساس رویکرد نئوفرمالیسم» اثر الهام باطنی، به عنوان سه اثر پژوهشی برگزیده برای ارائه در این همایش معرفی شدند.

الهام باطنی که اثر او برای ارائه در سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران برگزیده شده است، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: «دیوید بوردول» یکی از پژوهشگران سینما است که روش پژوهشی فرمالیسم را که مبتنی بر توجه به فرم اثر هنری است، مطابق با ویژگی‌های هنر سینما تغییر داده و روش نئوفرمالیسم را ابداع کرده است. او در روش پژوهشی خود به سینمای تجربی و فرم خاص آن توجه خاصی دارد. در این پژوهش من به فرم سینمای تجربی از دیدگاه بوردول پرداخته‌ام و نوعی از معنا را مطرح شدهکرده‌ام که سینمای تجربی شکل می‌دهد.

وی ادامه داد: آثار هنری، ادراک خاصی را از نظر بوردول برمی انگیزد و این نوع ادراک در سینمای تجربی نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد. از نظر فرمالیست‌ها، اثر هنری در ارتباط با پس زمینه‌های هنری و زندگی روزمره شکل می‌گیرد و این موضوع را در سینمای تجربی بررسی کرده‌ام.

این پژوهشگر سینمای تجربی تصریح کرد: در سال‌های گذشته و در زمان فعالیت‌های روزنامه نگاری‌ام به دیدن ویدئوآرت ها در گالری‌ها علاقه خاصی داشتم و با هنرمندان این عرصه مصاحبه‌های زیادی می‌کردم. یکی دو فیلم کوتاه تجربی نیز ساخته‌ام و در تماشای فیلم‌های تاریخ سینما، همیشه به سینمای تجربی توجه داشتم؛ در نتیجه برای پایان نامه کارشناسی ارشد سینما دانشگاه سوره تهران که در سال ۹۷ از آن دفاع کردم، به بررسی تطبیقی سینمای تجربی و ویدئوآرت ایران در ابتدای دهه ۹۰ پرداختم. این مقاله، مستخرج از آن پایان نامه است.

باطنی گفت: اگرچه فلسفه شکل گیری این همایش را باید متولیان آن توضیح دهند، اما تا جایی که می‌دانم توجه به پژوهش در عرصه فیلم کوتاه باعث شکل گیری همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران شده است و دوره سوم آن نیز به سینمای تجربی اختصاص داده شد که کمتر در ایران شناخته شده است. اساتید حاضر در هیأت انتخاب این دوره همایش نیز از میان فعالان پژوهش و ساخت فیلم تجربی ازجمله اساتیدی مانند محمدرضا اصلانی، احمد الستی و وحیدالله موسوی هستند.

این فیلمساز اصفهانی افزود: تعداد ۷۶ چکیده مقاله به این همایش رسید که از این میان ۲۲ چکیده مقاله پذیرفته شد و از میان ۲۲ چکیده مقاله انتخاب شده نیز ۱۱ مقاله به صورت کامل به دبیرخانه رسید که از این میان نیز سه مقاله برای ارائه در سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران انتخاب شدند که مقاله من به عنوان «واکاوی فرم، ادراک، معنا و پس‌زمینه‌ها در فیلم کوتاه تجربی بر اساس رویکرد نئوفرمالیسم» یکی از سه مقاله‌ پذیرفته شده است.

کد خبر 538924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.