چرا ویروس اومیکرون نگران‌کننده است؟

دانشمندان می‌گویند سویه آفریقای جنوبی شامل تعداد زیادی جهش در پروتئین

به گزارش ایمنا، اُمیکرون دارای ۵۰ جهش است که بیش از ۳۰ جهش روی پروتئین اسپایک رخ داده است یعنی دو برابر بیش از سویه دلتا که در هند شناسایی شده است. بروز جهش‌های ژنتیکی در ویروس کرونا، بسته به اینکه در کدام بخش از ویروس رخ داده باشد، می‌تواند بر میزان سرایت‌پذیری، عفونت‌زایی، شدت بیماری‌زایی و اثربخشی واکسن‌ها اثرگذار باشد.

هنوز مشخص نیست که این سویه از ویروس کرونا تا چه حد اثربخشی واکسن‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد و در این زمینه نیاز به اطلاعات و مطالعات بیشتری است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که آزمایش‌های PCR می‌تواند عفونت ناشی از سویه "اومیکرون" را نیز تشخیص دهد، با این وجود مطالعاتی در حال انجام است تا مشخص شود آیا سویه نگران کننده کرونا بر سایر انواع تست‌ها تاثیر دارد یا خیر؟

چرا ویروس کرونا در آفریقا دچار جهش شد؟

پوشش واکسیناسیون کرونا در آفریقای جنوبی در زمان شناسایی این ویروس، کمتر از ۲۸ درصد بوده است که می‌توان بخشی از علت جهش را مرتبط با درصد پایین واکسیناسیون در این سرزمین دانست.

از سوی دیگر یکی از دانشمندان موسسه ژنتیک در لندن گفته که احتمال دارد ویروس در طول عفونت مزمن یک فرد دچار نقص سیستم ایمنی تکامل یافته باشد؛ به این معنا که اومیکرون می‌تواند در بدن یک بیمار درمان نشده مبتلا به ویروس HIV (ایدز) تکامل یافته باشد. آفریقای جنوبی ۸.۲ میلیون بیمار مبتلا به HIV دارد که بیشترین مورد ابتلایی این بیماری در جهان است.

با وجود جهش‌های مکرر ویروس اومیکرون، روش‌های پیشگیری از ابتلا به این سویه نیز همانند قبل و شامل شست و شوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و واکسیناسیون است.

منبع: صدا و سیما

کد خبر 538917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.