بهترین نمونه‌های معماری بیوفیلیک در جهان

طراحی بیوفیلیک به پیوند انسان با طبیعت از طریق گنجاندن عناصر طبیعی در معماری اشاره دارد که می‌تواند به کارایی بیشتر بزرگسالان در محل کار و عملکرد بهتر دانش‌آموزان در حین یادگیری کمک زیادی کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیوند انسان با طبیعت از زمان‌های دور تا به امروز یکی از مهم‌ترین اهداف معماران سراسر دنیا به شمار رفته با این حال طی یک دهه اخیر از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است. بدیهی است که وجود فضاهای سبز و سایر عناصر طبیعت در نزدیکی محل زندگی انسان و مراکز کاری، اثرات مثبت زیادی بر وضعیت روحی انسان‌ها و حتی جسمی آن‌ها به جای می‌گذارد هرچند که میزان توجه به آن در نتیجه توسعه بی‌رویه شهری و افزایش جمعیت در اواخر قرن بیستم به حداقل رسید. امروزه برنامه‌ریزان شهری یک بار دیگر در تلاش هستند انسان را با محیط طبیعی پیوند دهند و سازه‌هایی ایجاد کنند که در آن، سنگ، آب، پوشش گیاهی و سایر عناصر مشابه بخش اعظم ترکیبات ساختمانی را تشکیل می‌دهد.

سازه‌های بیوفیلیک با طراحی‌های متفاوت و در شهرهای مختلف جهان وجود دارد و چیزی که بین همه آن‌ها مشترک به نظر می‌رسد، برتری عناصر طبیعی بر سایر مواد سازنده ساختمانی است. در ادامه به معرفی بهترین نمونه‌های طراحی بیوفیلیک در جهان پرداخته می‌شود.

بهترین نمونه‌های معماری بیوفیلیک در جهان

هتل‌های مختلف در نیویورک و میامی

نیویورک و میامی از پرجمعیت‌ترین و در عین حال پرترافیک‌ترین شهرهای ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود که در آن‌ها، توسعه شهری وجود فضاهای سبز و محیط‌های طبیعی را به حداقل رسانده است. اما گروهی از معماران خلاق این شهر برای پیوند انسان با طبیعت دست به ایجاد سازه‌های بیوفیلیک متعدد زده‌اند که عناصر اصلی سازنده را سنگ، پوشش گیاهی، آب و نور طبیعی تشکیل می‌دهد. در این میان، هتل‌های بیوفیلیک نیویورک و میامی از شهرت بیشتری برخوردار است چرا که با زیبایی منحصر به فرد خود، هر ساله سیل عظیمی از گردشگران را به سمت خود دعوت می‌کند. فضای بیرونی این هتل‌ها به طور کامل پوشیده در گیاهان و به ویژه سبزیجات خوردنی بوده حال آنکه فضای داخلی را سنگ و روشنایی حاصل از نور طبیعی فرا گرفته است. جالب است بدانید سبزیجاتی که در فضای بیرونی این هتل‌ها پرورش داده می‌شود، برای مصرف خوراکی پخت غذاهای هتل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین نمونه‌های معماری بیوفیلیک در جهان

گلخانه‌های کروی آمازون در سیاتل آمریکا

گروهی از معماران خلاق اهل آمریکا به دعوت مدیر عامل آمازون به ایجاد محیطی کاری و گردشگری در فضای کار آمازون در سیاتل به شکل سه کره متصل به هم دست زده‌اند که سراسر دیواره‌های آن با ۴۰ هزار گیاه از ۳۰ کشور مختلف دنیا پوشیده شده است. این سازه سبز اعجاب‌انگیز که به جنگل بارانی آمازون نیز شهرت دارد نه تنها به عنوان محلی برای فعالیت کارکنان این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه فضایی تفریحی به شمار می‌رود که مردم عادی و گردشگران نیز می‌توانند از زیبایی‌های منحصر به فرد آن بازدید کنند. پوشش شیشه‌ای بیرونی این سازه‌های کروی باعث هدایت نور طبیعی به داخل محیط کاری و تفریحی آن می‌شود که این ویژگی، نیاز به مصرف انرژی شهری را به حداقل رسانده است. سازه‌های کروی آمازون در لیست موفق‌ترین سازه‌های بیوفیلیک جهان قرار دارد چرا که توانسته است عناصر طبیعی را به خوبی تمام با بند بند ترکیبات ساختمان پیوند دهد.

بهترین نمونه‌های معماری بیوفیلیک در جهان

استودیو Ruins در اسکاتلند

استودیو Ruins یکی از زیباترین سازه‌های بیوفیلیک سراسر اسکاتلند به شمار می‌رود که به علت طراحی طبیعت‌گرایانه منحصر به فرد خود، درست یک سال پس از تکمیل، جوایز معماری زیادی را دریافت کرد. جالب است بدانید که علت انتخاب عنوان Ruins به معنای خرابه برای این سازه این بود که معماران آن را در قلب یک ساختمان تخریب شده ایجاد کردند و هیچ تغییری در سنگ‌های سازنده خرابه اصلی به وجود نیاوردند. همین سنگ‌ها عنصر طبیعی اصلی استودیوی کنونی را تشکیل می‌دهد و آن را به یکی از معروف‌ترین سازه‌های بیوفیلیک جهان تبدیل کرده است.

بهترین نمونه‌های معماری بیوفیلیک در جهان

خانه دوم لیسبون

لیسبون، پایتخت پرتغال یکی از بهترین نمونه‌های معماری بیوفیلیک جهان را به شکل یک مرکز کاری تحت عنوان خانه دوم در خود جای داده که مملو از عناصر طبیعت‌گرایانه است. خانه دوم در واقع مجموعه‌ای از سازه‌ها را شامل می‌شود که همه آن‌ها به عنوان مراکز کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد ضمن اینکه زمینه لازم در نوع طراحی آن‌ها برای ایجاد پیوند عمیق بین کارکنان و طبیعت فراهم آمده است. خانه دوم لیسبون جنگلی سراسر سبز به حساب می‌آید که هزاران گیاه و حتی سبزیجات را در خود پرورش می‌دهد. وجود نور طبیعی در فضای داخلی خانه دوم از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد طبیعی آن به شمار می‌رود که از طریق تعبیه پنجره‌های شیشه‌ای بزرگ حاصل شده و نیاز به مصرف انرژی شهری را به حداقل رسانده است. معماران به خوبی توانسته‌اند بیشترین هارمونی را بین ماهیت صنعتی سازه و پوشش سبز آن به وجود آورند و از این طریق، معماری روانشناختی را نیز با طبیعت‌بارگی پیوند دهند.

بهترین نمونه‌های معماری بیوفیلیک در جهان

کد خبر 538818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.