زاکانی باید یقه دولت را بگیرد/ دست به دست میکروب‌ها داده‌اند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برخلاف تصور و پیش‌بینی‌ها، وضعیت بودجه چندان مناسب نیست و وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم هر آنچه برای شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۰ در بودجه دولت پیش‌بینی شده بود را حذف کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی چمران در جلسه امروز (سه شنبه) شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به رویدادهای پیش رو اظهار کرد: فردا _دهم آذرماه_ سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس و روز مجلس است و باید ما و همه نمایندگان مجلس راه مدرس و تلاش‌های او و زندگی و مبارزه و ساده زیستی او را مدنظر قرار دهیم و بتوانیم آن مسیر را دنبال کنیم. همچنین دهم آذر، روز جهانی مبارزه با ایدز است و تلاش برای کاستن از این بیماری در جامعه ضروری است.

وی افزود: ۱۱ آذر سالروز میرزا کوچک‌خان جنگلی است. او یکی از طلایه داران مقاومت مردمی است و یاد و نام او را گرامی می‌داریم. همچنین ۱۳ آذر نیز روز جهانی معلولان است و این روز را گرامی می‌داریم و هفته آینده چند نماینده از جامعه افراد دارای معلولیت به صحن دعوت می‌کنیم.

چمران در ادامه با اشاره به پیامکی که شب گذشته یکی از شهروندان برای وی فرستاده و در آن از وضعیت اتوبوس‌های تهران گلایه داشته است، گفت: در این پیام ذکر شده که چند اتوبوس رفته و این خانم نتوانسته است به دلیل شلوغی سوار شود و در اتوبوس آخر نیز در بخش خانم‌ها آقایان نشسته بودند که این خانم به دلیل حیا سوار اتوبوس نمی‌شود. با وجود این چنین چالش‌هایی اعتبارات بخش شهرداری‌ها از دولت حذف شده است.

وی با اشاره به بودجه ۱۴۰۱ دولت گفت: برخلاف تصورات و پیش‌بینی‌ها، وضعیت بودجه چندان مناسب نیست و وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم هر آنچه برای شهرداری‌ها در بودجه سال ۱۴۰۰ دولت پیش‌بینی شده بود را حذف کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ما برای آلودگی هوا نگرانیم. برای تأمین اتوبوس تلاش می‌کنیم. کوره راهی که در بودجه سال گذشته بود و همه آن هم عملی نشد را سازمان برنامه و بودجه حذف کرده است. هر آنچه که می‌شد را حذف کردند و گویی دست به دست میکروب‌ها و آلودگی هوا داده‌اند. در این شرایط سخت کلانشهرها حذف این ردیف‌ها کار نابخردانه‌ای است و باعث ایجاد نارضایتی عمومی می‌شود.

چمران با بیان این که شهرداری‌ها یکی از سازمان‌هایی هستند که با کار کردن خوب در شهر آسایش و آرامش ایجاد می‌کنند و نظر مردم را جلب می‌کنند و می‌توانند با ضعف در عملکرد باعث ایجاد نارضایتی هم بشوند گفت: این رضایت عمومی برای کشور و انقلاب لازم و ضروری است و اگر خوب کار نشود نارضایتی عمومی حاصل می‌شود و به هیچ وجه نمی‌شود این نارضایتی عمومی را رفع کرد.

وی ادامه داد: با گفتار درمانی نمی‌شود کاری کرد. اینکه بگوییم می‌خواهیم چه کار کنیم و بعد کاری انجام نشود درست نیست، باید وسایل آن نیز فراهم شود. اگر وسایل آن فراهم نشود موفق نمی‌شویم و وضعیت آلودگی بدتر خواهد شد.

چمران از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد بودجه را اصلاح کنند و گفت: مدیریت سازمان برنامه و بودجه در تدوین بودجه برای کل کشور و همه شهرداری‌ها باید برنامه‌ریزی درست کند و بودجه اصلاح شود. در صورت اصلاح نشدن آن تا پایان سال آینده که هیچ، همین اوایل سال آینده با مشکل مواجه خواهیم شد و آلودگی هوا بدتر می‌شود. این یک هشدار است که هشدار سخت و درستی است. هنوز فرصت داریم و سازمان برنامه بودجه می‌تواند این را اصلاح کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: نه تنها برای تهران بلکه برای کل کشور باید برنامه‌ریزی درست شود در بودجه سال آینده نه تنها کمکی به شهرداری نشده بلکه بودجه سال‌های گذشته نیز حذف شده است. تنها فاضلاب روستایی به شهرداری‌ها واگذار شده که ریشه آن نیز در افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده است و با این واگذاری چند درصد بیشتر هزینه به شهرداری‌ها تحمیل شود.

چمران از ارائه نامه کتبی به دولت خبر داد و گفت: برای دولت نامه کتبی خواهیم نوشت و آن را دنبال خواهیم کرد و این بودجه حتماً باید اصلاح شود.

وی همچنین خطاب به شهردار تهران گفت: از زاکانی و همکاران او می‌خواهیم در این زمینه به میدان بیایند. اینکه به هیأت دولت بروند و بنشینند فایده ندارد. باید یقه بگیرند و آنچه را که حذف شده که هیچ، وضعیت بهتر را هم رقم بزنند. از ظرفیت شورای عالی استان‌ها نیز برای این موضوع استفاده می‌کنیم. این موضوع حیاتی است و شهرداری‌ها در شرایط مالی خوبی نیستند و با این وضعیت سال آینده وانفسا خواهد شد.

کد خبر 538808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.