دو عنوان به جایزه ملی داستان حماسی افزوده شد

دبیر اجرایی دومین جایزه ملی داستان حماسی گفت: ۲ بخش داستان درباره حماسه‌های بومی مناطق مختلف کشور و اقتباس از شاهنامه با رویکرد فتح‌نامه، به موضوعات دومین جایزه داستان حماسی اضافه شد.

به گزارش ایمنا، سیدجلال قوامی در رابطه با برگزاری دومین جایزه ملی داستان حماسی که توسط حوزه هنری خراسان رضوی برگزار می‌شود، اظهار کرد: امسال دومین جایزه ملی داستان حماسی در کشور برگزار می‌شود. جایزه اول نزدیک به دو سال پیش برگزار شد که بسیار بازخوردهای خوبی گرفت چراکه کار جدید و تازه‌ای در زمینه ادبیات بود. پیش از آن بسیاری از نهادهایی که امکانش را داشتند به مبحث داستان‌های حماسی ورود پیدا نکرده بودند و جای خالی این جشنواره حس می‌شد. بر اساس این شرایط چون ما در خراسان در کنار خود، شاهنامه و آرامگاه فردوسی را داریم و خراسان خاستگاه ادبیات حماسی است دبیرخانه هنر حماسی را در حوزه هنری خراسان رضوی تأسیس کردیم و ذیل این دبیرخانه جایزه داستان حماسی تعریف شد.

وی با بیان اینکه جایزه دوم داستان حماسی نسبت به جایزه قبلی تغییراتی در فرم داشته است، افزود: در این جایزه دو قالب رمان و داستان نیمه بلند وجود دارد که داستان باید حداقل دارای ۵۰۰۰ کلمه باشد. تفاوت دیگری که ایجاد شده این است که یکی از موضوعاتی که به این جایزه اضافه شده، اقتباس از داستان‌های شاهنامه فردوسی است، با این توضیح که باید رویکرد اقتباس‌ها فتح‌نامه باشد، یعنی داستان‌ها باید پایان پیروزمندانه‌ای داشته باشد و این موضوع نیز با توجه به نیازهایی که در جامعه وجود دارد انتخاب شده است.

دبیر اجرایی دومین جایزه ملی داستان حماسی خاطرنشان کرد: موضوع حماسه‌های بومی موضوع دیگری است که در جایزه وجود دارد و باعث می‌شود تا تنوع آثار بیشتر باشد و از مناطق مختلف کشور که دارای حماسه‌های بومی بسیاری هستند در این جایزه مشارکت داشته باشند. تفاوتی هم نمی‌کند که چهره حماسه‌ساز آن منطقه یک فرد شناخته شده مانند رئیس‌علی دلواری، میرزا کوچک‌خان جنگلی و ستارخان و باقرخان باشد یا اینکه در کشور شناخته شده نباشد و نامش در بوم و جغرافیای خود ماندگار شده باشد.

قوامی در خصوص هیأت اجرایی و داوران این جشنواره بیان کرد: دبیر علمی جشنواره سعید تشکری است که تجربه خوبی از همکاری با ایشان در جایزه اول وجود داشت. دبیر اجرایی نیز بنده هستم و آقایان علی‌اصغر عزتی‌پاک، داوود امیریان و ساسان ناطق داوران این جشنواره ادبی را برعهده دارند. مهلت ارسال آثار نیز تا ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ خواهد بود و از آن به بعد فرایند داوری شروع خواهد شد.

وی با بیان اینکه جوایز دومین جشنواره ملی داستان حماسی جوایز خوب و قابل اعتنایی است، تصریح کرد: در بخش داستان‌های نیمه‌بلند سه برگزیده خواهیم داشت که نفر اول ۱۵ میلیون تومان، نفر دوم ۱۲ میلیون تومان و نفر سوم ۱۰ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره را دریافت می‌کنند. در بخش رمان نیز یک جایزه به عنوان رمان برگزیده به مبلغ ۵۰ میلیون تومان اهدا خواهد شد.

دبیر اجرایی دومین جایزه ملی داستان حماسی اضافه کرد: از تمام نویسندگان و هنرمندان دعوت می‌کنم که در این جایزه شرکت کنند. در مورد برنامه‌هایی که برگزار خواهیم کرد نیز در طی سه ماهی که مهلت ارسال آثار وجود دارد صحبت خواهیم کرد و با توجه به جدید بودن کار بیشتر در رابطه با آن‌ها توضیح داده خواهد شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 538776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.