طرح تحول رسانه ملی بر دو اصل هویت و عدالت استوار است

رییس سازمان صداوسیما با حضور در اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، بر دو اصل «هویت» و «عدالت» تاکید کرد و طرح تحول رسانه ملی را استوار بر این دو اصل دانست.

به گزارش ایمنا، پیمان جبلی در آئین اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند که با شعار «روایت حقیقت در قاب واقعیت» با انتشار فراخوان در بخش‌های فیلم مستند، عکس مستند و مستندنگاری از خرداد ماه امسال آغاز به کار کرد و امروز دوشنبه هشتم آذر ماه با اجرای محمد دلاوری و معرفی برگزیده‌ها به کار خود پایان داد، اظهار کرد: درباره مستند و در حوزه مستند هرچه بگوییم سخت است چون مستند از واقعیت می‌گوید و واقعیت بی انتها است، صحبت کردن درباره مستندسازی دریایی از عمق و مطالب گوناگون و متنوع خواهد بود.

وی با بیان اینکه دوره جدید رسانه ملی و تحول بر اساس دو اصل «هویت» و «عدالت» خواهد بود، تاکید کرد: هویت محوری و عدالت گستری، دو محوری است که هم نتیجه تاریخ انقلاب اسلامی و هم چشم اندازی به آینده است.

رئیس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه چشم امید جامعه به محقق شدن و دیده شدن مصادیق عدالت در این کشور بزرگ است، گفت: آنچه از تقاطع دادن حوزه مستند و شعار جدید رسانه ملی می‌توان برداشت کرد، این است که مستند به هر دو هدف بزرگ (هویت محوری و عدالت گستری) کمک شایانی می‌تواند کند؛ چراکه هم نگاه به گذشته پرافتخارمان و نگاه دقیق به هویت ایران دارد و هم نگاه مطالبه گر و روایتگر به حوزه‌ای که باید عدالت را محقق کند.

وی تصریح کرد: مستند محدود به یک سرفصل نیست؛ در هنرهای مختلف تجلی پیدا می‌کند، عکس، فیلم، روایت و هر عرصه‌ای که چشم انسان فعالیت می‌کند؛ مستندساز چشم بینا است و چشم وفادار و دیده بان وفادار مردم و جامعه است. نگهبان صادق که به خوبی می بیند و درک می‌کند و به خوبی می‌تواند نمایش بدهد. از این جهت مستندساز جایگاه مقدس و ارزشمندی را در جامعه دنبال می‌کند.

جبلی با بیان اینکه مقام معظم رهبری چهار جایگاه را برای توصیف رسانه ملی به کار بردند که یکی همان دانشگاه است، یکی آسایشگاه چشم و روح برای بهره‌مندی از زیبایی‌ها و واقعیت‌ها، قرارگاه پراکندن امید و نشاط در جامعه و آوردگاه مبارزه با امواج تحریف و فتنه گری، گفت: هر چهار جایگاهی که ایشان توصیف کردند، جایی است که مستندساز در آن حضور دارد و در نقش صداوسیما به عنوان دانشگاه و پراکندن دانش هم در قرارگاه پراکندن امید و نشاط با جست و جو در لایه‌های امیدبخش زندگی و شاید پنهان و از چشم دور مانده زندگی انسان‌ها هم در جایگاه آوردگاه مبارزه با امواج تحریف و فتنه گری فعالیت می‌کند.

به گزارش ایمنا، در این ادامه این مراسم برگزیدگان بخش‌های مستند نگاری، تک عکس و مجموعه عکس معرفی شدند.

مستندنگاری:

نفر سوم بخش مستندنگاری راضیه عباسی برای مستند نگاری «گزارش یک صندوق»

نفر دوم بخش مستند نگاری احسان رحیم زاده حناچی برای گزارش «نان در آوردن از باد»

نفر اول سیده سکینه میر طاهری برای مستندنگاری «داستان مظلومیت هوبَره»

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستندنگاری با موضوع کرونا به مریم خباز برای گزارش «درد بی دوا» اهدا شد.

بخش تک عکس داوری:

نفر سوم بخش تک عکس مجتبی اسماعیل زاد
نفر دوم بخش تک عکس محمودرضا معین پور
نفر اول بخش تک عکس امیر عنایتی

بخش مجموعه عکس داوری:

جایزه سوم بخش مجموعه عکس مهدی محبی پور برای مجموعه عکس «مرگ تلخ پرندگان میانکاله»

نفر دوم بخش مجموعه عکس مجید حجتی برای مجموعه عکس «سکوت زمین»

نفر اول بخش مجموعه عکس محمدرضا عباسی برای مجموعه عکس «من مرگ را زیسته‌ام»

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ پنج میلیون تومان جایزه نقدی بخش ویژه کرونا به امین نظری برای مجموعه عکس «کرونا» اهدا شد.

برگزیدگان بخش‌های مختلف به انتخاب مردم هم چنین معرفی شدند.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون تومان جایزه نقدی اهدا شد به بهرام بیات برای بهترین تک عکس به انتخاب مردم

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ پنج میلیون تومان جایزه نقدی اهدا شد به امین برنج‌کار برای بهترین مجموعه عکس به انتخاب مردم

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ شش میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند کوتاه مردمی اهدا شد به فاطمه صافی تهیه کننده مستند «زندگی لیلا»

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند نیمه بلند مردمی به بهمن ابراهیمی تهیه کننده مستند «قصه آق گُل» تعلق گرفت.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند بلند مردمی اهدا شد به محمد صادق اسماعیلی، تهیه کننده مستند «آدور»

سپس با حضور بهروز افخمی، الهه نوبخت، ابولقاسم ناصری، وحید چاوش و مهدی آزادی به عنوان داوران بخش تخصصی مستند، به برگزیدگان این بخش هم جوایزی اهدا شد. که اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

بخش بهترین فیلمبرداری: بهمن ابراهیمی و پدرام شبیری برای مستند «قصه آق گُل»

بخش بهترین تدوین: "بابک حیدری" برای مستند «قطعه ۱۹»

بخش بهترین صدا: حسین قورچیان برای مستند «چشم‌ها و دست‌ها»

بخش بهترین پژوهش: "امیر مسعود حسینی" برای مستند «طاهر»

جایزه ویژه هیأت داوران:
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون تومان جایزه ویژه هیأت داوران به فرهاد وَرَهرام برای مستند «بازگشت دوباره» اهدا شد.

بخش بهترین کارگردانی مستند کوتاه: مهرداد خاکی برای مستند «حاج ابوالقاسم قناد و پسران»

بخش بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند: مهدی زمان پور کیاسری برای مستند «آسَک»

بخش بهترین کارگردانی مستند بلند: "مهدی بخشی مقدم" برای مستند "خانه‌ای برای تو"

بخش ویژه کرونا: مسعود دهنوی برای مستند «قطعه ۱۹»

جایزه ویژه دبیر جشنواره: بهمن ابراهیمی کارگردان مستند «قصه آق گُل» به خاطر تلاش بی‌وقفه در ثبت تصاویر ماندگار از محیط زیست و حیات وحش ایران

منبع: ایسنا

کد خبر 538754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.