کرونا چگونه دنیای خبرنگاری را متحول کرد؟

گوشی‌های هوشمند و تکنولوژی سیار طی یک دهه اخیر باعث ایجاد تغییرات زیادی در اتاق‌های خبر شده و در نحوه توزیع گزارش‌ها نیز تحولات زیادی به وجود آورده است؛ خبرنگاران در دوران کرونا بیش از همیشه به تلفن‌های همراه خود برای ثبت وقایع روی آورده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه دنیای رسانه و خبرنگاری طی یک دهه اخیر و متأثر از پیشرفت تکنولوژی، تغییرات بسیاری را متحمل شده با این حال، شیوع بیماری کووید -۱۹ یک بار دیگر چالش‌های جدید، محدودیت‌های مختلف و شیوه‌های نوآورانه‌ای بر سر راه خبرنگاران قرار داده است تا با وجود وضعیت حاکم بر کره خاکی، موفق‌تر از قبل به ضبط وقایع و انتشار آن‌ها بپردازند. تحقیقاتی که توسط خبرنگاران و کارشناسان دانشگاهی در سراسر دنیا انجام شده حاکی است که تکنولوژی و اوضاع اجتماعی باعث ایجاد تغییرات زیادی در چگونگی و حتی مکان تولید و انتشار خبر می‌شود. این تغییرات نه تنها در دوران کرونا، بلکه در پاندمی‌های مشابه دیگر نیز نحوه عملکرد خبرنگاران را تحت تأثیر قرار داده و آن‌ها را قادر کرده است به تنهایی و از راه دور به تولید خبر و انتشار آن بپردازند. علاوه بر این، پاندمی‌هایی نظیر کرونا، نیازمندی‌های خبرنگاران برای ادامه فعالیت در رسانه‌ها را نیز متحول کرده و نیاز به تقویت مهارت‌های دیجیتالی را در آن‌ها تشدید کرده است.

اگرچه شیوع بیماری کووید -۱۹ استقلال خبرنگاران را افزایش داد با این حال، فشار و مسئولیت بیشتری را نیز بر دوش آن‌ها تحمیل کرد ضمن اینکه شیوه‌های متعددی را نیز پیش روی آن‌ها برای تولید محتوای خود قرار داد.

استقلال و آزادی خبرنگاران در دوران کرونا

گزارش‌ها حاکی است که طی ۱۵ سال اخیر، اندازه استودیوهای خبر در سراسر دنیا به ویژه در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به طور قابل توجهی کوچک‌تر شده چرا که نیاز به انتشار کاغذی اخبار تقریباً از میان رفته است. بنابراین، خبرگزاری‌ها اغلب به صورت برخط بوده و به همین دلیل، زیرساخت‌ها را سازگار با تکنولوژی‌های مورد استفاده تغییر داده است. در این میان، گزارشگران و خبرنگاران نیز متفاوت با گذشته، نقشی اختصاصی به عهده نداشته و اغلب به ضبط فیلم، نگارش و ویرایش آن‌ها به طور همزمان پرداخته‌اند.

کرونا چگونه دنیای خبرنگاری را متحول کرد؟

در این راستا، آزادی خبرنگاران دیجیتالی در دسترسی به منابع خبری و داستان‌سرایی نیز افزایش یافته و اغلب بدون نیاز به ویراستار قادر به تولید محتوای نهایی خود بوده‌اند. حتی در بسیاری از خبرگزاری‌های سراسر دنیا، خبرنگاران مجاز به انتشار خبر خود هستند و در هر ساعتی از روز، آزادانه خبر تولید و منتشر می‌کنند. این آزادی عمل طی دوران کرونا از شدت بیشتری برخوردار شده و با وجود مزایای خود، نگرانی‌هایی نیز برای خبرنگاران در پی داشته است. در مطالعه‌ای که گروهی از محققان بریتانیایی در مورد روند کار ۴۰ خبرنگار از کشورهای هند، سوئیس، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ انجام دادند به این نتیجه رسیدند که نگرانی همه خبرنگاران مورد مطالعه این بود که مبادا آزادی و استقلال بیشتر آن‌ها طی دوران کرونا و به احتمال زیاد پس از آن، کاهش حمایت اجتماعی و افزایش فشار بر آن‌ها را برای تولید محتوا در پی داشته باشد.

در این راستا، گروهی از کارشناسان هلندی نیز پس از مطالعه آثار کرونا بر میزان استقلال و آزادی خبرنگاران چنین استدلال کردند که متکی بودن اهل رسانه صرفاً بر تکنولوژی منجر به خالی شدن خبرگزاری‌ها می‌شود ضمن اینکه پایان کار گروهی خبرنگاران، نظارت بر فعالیت و در نهایت فقدان هویت آن‌ها را در پی دارد.

افزایش مهارت خبرنگاران طی کرونا و پس از آن

در پی افزایش استقلال خبرنگاران طی دوران کرونا، انتظار می‌رود که این افراد بیش از گذشته بر خبرنگاری دیجیتالی تکیه کنند و به توسعه مهارت‌های جدید در زمینه تکنولوژی‌های گوش‌های هوشمند بپردازند تا چالش‌های ویراستاری و فنی پیش روی خود را برطرف نمایند. البته این کار چالش‌های خاص خود را در پی خواهد داشت و به عنوان مثال، فشارهای زیادی را بر خبرنگاران قدیمی با حداقل دانش تکنولوژیک متحمل خواهد کرد.

طی دوران کرونا و ترویج دورکاری، مصاحبه‌های زوم و ویراستاری از طریق تلفن همراه و نرم‌افزارها به طور گسترده‌ای میان خبرنگاران جوان ترویج یافته و شیوه‌های ماقبل کرونا برای ضبط مصاحبه‌ها تا حد زیادی محبوبیت خود را از دست داده است. برنامه زوم ابزاری کاربردی برای برقراری تعامل میان تیم‌های کاری کوچک، متوسط و بزرگ به شمار می‌رود که کاربران از طریق آن می‌توانند به ارتباط صوتی یا تصویری با سایرین بپردازند و همچنین، گفتگوهای ارائه شده در نشست‌ها را برای مرور دوباره آن‌ها ضبط کنند. اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا و ایرلند به طور ویژه‌ای این نرم‌افزار را مورد استقبال قرار داده‌اند تا به وسیله آن، کلاس‌های آموزشی آنلاین را با کمترین مشکل ممکن برگزار کنند.

کرونا چگونه دنیای خبرنگاری را متحول کرد؟

تأثیر تکنولوژی بر تبدیل مردم عادی به خبرنگار

امروزه بسیاری از مردم جهان، تنها با استفاده از یک تلفن همراه هوشمند به تولید محتوای خبری می‌پردازند و گزارش‌های خود را برای رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌کنند که بسیاری از خبرگزاری‌ها نیز این گزارش‌ها را منتشر می‌کنند. این روند طی دوران کرونا در میان مردم جهان بسیار ترویج یافته به طوری که حتی گزارش‌های مردمی در نقاط مختلف دنیا، بخش مهمی از خبرهای تلویزیونی را نیز پوشش داده است. شواهد حاکی است که بسیاری از خبرگزاری‌های سراسر جهان، سرمایه‌های زیادی را صرف انتشار گزارش‌هایی کرده‌اند که مردم عادی تنها به وسیله گوشی‌های تلفن همراه یا تبلت‌های خود ضبط کرده‌اند. البته این روند در دوران ماقبل کرونا نیز رایج بوده اما طی این روزها از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است به طوری که بسیاری از مردم عادی نقش خبرنگارانی را ایفا کرده‌اند که در گوشه و کنار شهر و حتی در منزل با حیوانات خانگی خود به تولید خبر مشغول بوده‌اند.

ترجمه از: زهرا عباسپور، خبرنگار ایمنا

کد خبر 538715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.