کشف حوض عظیم آب گرم زیرِ شهر وین!

شرکت انرژی (Wien Energie) شهرداری وین از کشف و نقشه برداری از یک ذخیره عظیم آب گرم زیرزمینی در زیر این شهر خبر داد. اعلام این خبر، نتیجه یک مطالعه طولانی مدت در مورد جایگزین‌های انرژی زمین گرمایی پایدار برای سیستم گرمایش فعلی شهر بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ذخایر آب جدید Aderklaa نام دارد و این پروژه به تازگی وارد فاز نهایی خود یعنی حفاری اکتشافی شده است. این فرآیند از یک "چاه گمانه" استفاده می‌کند که با استفاده از آن بافت و ترکیب شیمیایی زمین را بررسی می‌کند و آب را به داخل و خارج پمپ می‌کند؛ چاه گمانه حفره استوانه‌ای است که به وسیله دستگاه حفاری احداث می‌شود. قطر گمانه از ۵ تا ۵۰ سانتیمتر متغیر است و عمق آن بسته به نوع دستگاه ممکن است به چند هزار متر هم برسد.

پروژه نقشه برداری از زمین زیرِ وین از سال ۲۰۱۶ شروع شد و با تجهیزات ویژه و ارسال ارتعاشات شبیه به امواج فراصوت به داخل زمین انجام شد. به این ترتیب، محققان لایه‌های مختلف خاک را ترسیم کرده و در عمق سه هزار متری زیر سطح، حوض بزرگی از آب پیدا کردند.

کشف منبع عظیم گرما زیرِ شهر وین

کارشناسان بر این باورند که آب موجود در Aderklaa باید دمای نزدیک به ۱۰۰ درجه سانتیگراد داشته باشد که همین موضوع آن را به منبع گرمایی عالی برای سیستم گرمایش منطقه‌ای پایدار تبدیل می‌کند. با این حال، محققان همچنین تاکید می‌کنند که پژوهش‌ها باید دقیق باشد و یک پروژه بهره برداری نهایی باید به طور حساب شده انجام شود تا خطرات زمین شناسی به حداقل برسد.

پژوهشگران تخمین می‌زنند که ذخایر آب دارای پتانسیل ۱۲۰ مگاوات خروجی حرارتی است؛ مقامات وین، این مقدار حرارت را با عنوان "مقادیر عظیم گرما" خوانده‌اند. این خبر خوبی برای وین است چرا که شهرداری قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ برای ۱۲۵ هزار خانوار از اعماق زمین گرما فراهم کند.

با توجه به اهداف فعلی آب و هوا، وین باید تا سال ۲۰۴۰، ۵۶ درصد از وسعت شهر را از طریق گرمایش منطقه‌ای پوشش می‌دهد و این منبع جدید راه حل نسبتاً آسانی را برای چگونگی خنثی کردن تغییرات آب و هوا ارائه می‌دهد.

کشف منبع عظیم گرما زیرِ شهر وین

کد خبر 538656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.