محورهای همایش ملی «یکصد سال بعد از کودتای ۱۲۹۹» اعلام شد

محورهای همایش ملی «یکصد سال بعد از کودتای ۱۲۹۹» با بررسی چرایی و چگونگی وقوع کودتای ۱۲۹۹ بعد از گذشت صد سال اعلام شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حوریه سعیدی، معاون پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در توضیح جزئیات همایش گفت: همایش ملی «یکصد سال بعد از کودتای ۱۲۹۹» به همت پژوهشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سوم تا چهارم اسفندماه سال جاری به صورت مجازی برگزار می‌شود و پژوهشگران متقاضی حضور در این همایش می‌توانند چکیده مقاله‌های خود را تا تاریخ ۳۰ آذرماه و اصل مقاله را تا تاریخ ۲ بهمن ماه به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

وی ادامه با اشاره به محورهای این همایش افزود: «تاریخ‌نگاری کودتای ۱۲۹۹»، «زمینه‌های داخلی وقوع کودتا سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی»، «عوامل داخلی پیدا و پنهان وقوع کودتا»، «اثرات کودتا بر تحولات سیاسی و زیست اجتماعی ایران»، «نقش مطبوعات در وقوع و برخورد با کودتا» و نیز «نقش اشخاص و رجال سیاسی، فرهنگی» محورهای همایش مجازی «یکصد سال بعد از کودتای ۱۲۹۹» را تشکیل می‌دهند.

معاون پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره ضرورت برپایی این همایش ملی اظهار کرد: بعد از مشروطیت، کودتای اسفند ۱۲۹۹ یک رخداد مهم سیاسی و اجتماعی در ایران معاصر بود، که زمینه تغییر حکومت قاجار را فراهم کرد. بررسی علل این واقعه و نیز نتایج آن، تأثیرات و دخالت‌های خارجی و نیز شرایط جهانی به همراه شرایط اجتماعی، وضعیت اقتصادی، تحمل و پذیرش تغییر حکومت و مسائل دیگر نیز دست به دست هم داد تا این رخداد سیاسی و اجتماعی در ایران ایجاد شود. همایش ملی «یکصد سال بعد از کودتای ۱۲۹۹» بر اساس اسناد و مستندات دقیق تاریخی زمینه‌ها، شرایط و چرایی و چگونگی و نتایج حاصل از کودتای سال ۱۲۹۹ را بررسی و بازشناسی می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در همایش ملی «یکصد سال بعد از کودتای ۱۲۹۹»، می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این همایش به آدرس الکترونیکی ۱۰۰.coup.۱۲۹۹@gmail.com ارسال کنند.

کد خبر 538624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.