به گزارش ایمنا، «احمد انصاریان» مدیر هنرستان پسرانه کاردانش مرمت با بیان این که این هنرستان با تعداد ۲۰ هنرجو فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: شرایط ورود به هنرستان تقریباً از همان قوانینی پیروی میکند که مدارس و هنرستانهای کاردانش دارند. هنوز سرفصلهای این رشته تعریف نشده چرا که اولین هنرستان مرمت در کشور است اما طبق توافقی که بین وزارت آموزش و پرورش انجام شده قرار شده تا اول مهر سال آینده سرفصلها و استانداردهای آموزشی رشته مرمت توسط میراث فرهنگی، آموزش و پرورش تدوین شده و تا مهر به تصویب هر دو وزارت خانه برسد.
وی افزود: سالهاست که در هنرستانها این رشته تدریس میشود و ما نیز فعلاً براساس این رشته، فعالیتهای خود را پیش میبریم به طوری که در خصوص برخی از دروس معادل سازی انجام دادیم. در رشته کارهای عمومی ساختمان درسی به نام دیوارچینی سنگی را تحت عنوان دیوارچینی با مصالح سنتی معادل سازی کردیم، درس دیگری به نام سنگ کار نیز با عنوان اندود کاری با مصالح سنتی را معادل سازی کردیم.
انصاریان در مورد آینده تحصیلی و شغلی هنرجویان مدرسه مرمت تصریح کرد: این هنرجویان میتوانند پس از سه سال تحصیل در رشته مرمت و دیپلم وارد بازار کار شوند و با توجه به این که یزد در فهرست آثار جهانی ثبت شده و این وسعت گسترده بافت تاریخی شهر یزد و دیگر شهرها و روستاهای تاریخی استان، بازار کار آنها کاملاً فراهم است.
وی با بیان این که بافتهای گسترده و بناهای زیادی که نیازمند حفاظت هستند، به استادکاران ماهر در زمینه مرمت نیاز دارند، ادام ه داد: براساس نیاز موجود و با توجه به میزان کار گستردهای که وجود دارد، بازار کار نیازمند نیروهای استادکار و شاگرد کار ماهر است لذا تدریس و تحصیل در این مدرسه براساس نیاز بازار کار شکل گرفته و فارغالتحصیلان میتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند. البته علاقمندان نیز میتوانند ادامه تحصیل دهند و در رشته مرمت و معماری و ساختمان و رشتههای مرتبط تا مقاطع بالا حتی دکتری تحصیل کنند.
مدیر هنرستان پسرانه کاردانش مرمت با بیان اینکه با توجه به شرایط جامعه و حجم گسترده بافتهای تاریخی و فارغالتحصیلان رشتههای دانشگاهی ادامه تحصیل اکادمیک را به هنرجویان توصیه نمیکنیم، میگوید: دانش آموزان پس از دیپلم میتوانند کار کنند و پیشنهاد ما این است که این افراد وارد بازار کار شوند چرا که با ادامه تحصیل فرصتهای کاری را از دست میدهند و البته فرهنگ تحصیلات آکادممیک در کشور ما، پشت میز نشینی است و هدف ما از پرورش هنرجویان این نیست.
انصاریان با بیان این که ۲۰۰۰ طرح مرمتی استان در چند سال گذشته توسط تنها ۸۰ استادکار انجام شده است، گفت: این نسبت نشان میدهد که نیاز استان به استادکاران ماهر و شاگردکاران مرمتی ماهر شدید است و فعلاً ما باید نیاز استان را جواب بدهیم. البته افق دید ما این است که در ابتدا به رفع نیازهای استان و سپس به رفع نیازهای مرمتی استانهای دیگر کشور و حتی کشورهایی با معماری گلین نیز بپردازیم.
وی با بیان این که ما در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی ضعف داریم، خاطرنشان کرد: باید هنرجویانی که علاقمند هستند بیایند نه این که از اجبار وارد این رشته شوند یا این که اگر در حوزه و رشتهای نتوانستند ثبت نام کنند به این سمت بیایند از طرفی ماهم باید رشته را معرفی کنیم تا واقعاً تعداد افراد علاقمند وارد این مدرسه شوند.
انصاری با بیان این که ظرفیت ثبتنام محدود است، افزود: با توجه به ظرفیت کلاسها و امکانات محدودی که وجود دارد حداکثر میتوانیم حدود ۲۲ نفر را ثبتنام کنیم؛ ضمن اینکه ابزار و تجهیزات لازم هنوز کاملاً مهیا نشده به طوری که نیازمند کارگاه زمستانه را نداریم از طرفی بخشی از مشکل هم مربوط به هنرآموز رشته مرمت است و معلمان متخصص رشته مرمت بیشتری نیاز داریم. البته امسال هنوز مشکلی در این خصوص نداریم اما از آنجایی که تعداد بیشتری استادکار و هنراموز لازم است و باید ساعات بیشتری در اختیارمان باشند چرا که کلاسهای ما در کارگاهها با حضور هنرآموز و استادکار انجام میشود.
مدیر هنرستان مرمت گفت: هنرآموز، مدیریت کلاس و برنامهریزی برای مباحث مطرح شده را انجام میدهد و استادکار کارهای عملی را به هنرجویان آموزش میدهند مثلاً کارگاه امروز تعمیر یک بام قدیمی بود و هم هنرآموز و هم استادکار در این کارگاه حضور داشتند.
وی با تاکید بر این که کادر مدرسه نیز با کمبود روبرو شده است، تصریح کرد: اقدامات اجرایی بخشنامهها و سایر اقدامات مربوطه و اقدامات دیگر فنی و پرورشی نیز نیازمند معاونان در هر حوزه است اما هیچ نیروی برای کادرهای مربوطه به ما تعلق نگرفته است به طوری که حتی مدرسه برای فعالیتهای مرتب شدن و نظافت نیز سرایهدار ندارد.
انصاریان با بیان این که یکی از مسائل حل نشده مدرسه بحث ایمنی و بیمه دانش آموزان است، ادامه داد: مسئله اینجاست که ما تصمیم داشتیم هنرجویان را به سطح شهر ببریم و در محل اصلی طرحها آموزش دهیم و هنرآموزان نیز به طرحها سر زده و نظارت کنند اما به علت این که مسائل ایمنی مهم است فعلاً این اقدام را در برنامه نداریم و اقدامات در هنرستان انجام میشود. استادکاران به هنرستان میآیند و اگر بتوانیم مسئله ایمنی و بیمه، توجه به سلامت هنرجویان و سرویس مدرسه را سازماندهی کنیم هنرجویان میتوانند در طرحهای واقعی توزیع شوند و یاد بگیرند به طوری که نیازمند بسترسازی و امکانات هستیم.
وی با تاکید بر این که هنرستان کاردانش مرمت جزو هنرستانهای وابسته است، گفت: تجهیزات و امکانات و حتی نیروهای این هنرستان توسط مؤسسه که در حال حاضر میراث فرهنگی است، انجام میشود.
یزد پیشتاز مرمت ایران
«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز اظهار کرد: یزد همیشه در حوزه مرمت پیشتاز است و این مدرسه در سرفصلهای آموزشی مختلفی مانند آموزش معماری سنتی، معماری گلین، داخلی و آینه کاری و کاشی کاری سنتی فعالیت خواهد کرد.
این مسئول با بیان این که باید با راه اندازی این مدرسه در استانهای دیگر هم فعالیت کنیم، اضافه کرد: در سالهای اخیر با کمبود جدی استادکاران حرفهای روبرو شدیم و این مدرسه میتواند این کمبود را برطرف کند در عین حال میتوانیم نیروهای مورد استان و حتی کشور را پرورش دهیم.
هنرجویان ۱۰۰ درصد بومی مدرسه مرمت
«الهه الوندیان» نیز در مورد مدرسه مرمت یزد که چندی پیش تفاهمنامه آن با اداره کل آموزش و پرورش برای اولین بار در کشور منعقد شد، تصریح کرد: این مدرسه، مدرسهای کاملاً وابسته به میراث فرهنگی است که در آن، کارگران ماهری را در راستای میراث فرهنگی در این مدرسه پرورش خواهیم داد البته در این مدرسه به دنبال تربیت دانشجو و محصل نیستیم بلکه رویکرد پرروش استادکاران و کارگران ماهر برای حوزه میراث فرهنگی است.
مسئول سابق موزههای استان با بیان این که استادکاران و کارگران ما همگی غیربومی از اتباع داخلی و خارجی هستند، افزود: غیرایرانی بودن برای حفظ میراث و آثار ما مثمر ثمر نیست چرا که نیروی غیربومی علاوقه و عشق به وطن و ملیت را به خوبی نیروی بومی ندارد.
وی نسبت به از دست رفتن نیروهای بومی اظهار تأسف کرده و گفت: متأسفانه تاکنون نیروهای ماهر و متخصص خود در حوزههای متعدد مانند استادکاران نجار، کاشی، خشتزن و متخصص در طراحی سقفهای متعدد را از دست دادهایم و ایجاد چنین مدرسهای رویدادی بسیار مثبت و مطلوب است.
منبع: ایسنا
نظر شما