زیباسازی شهر؛ راه حلی برای پایان دادن به خانه‌نشینی مردم

اگرچه در بسیاری از نقاط دنیا، زندگی مردم به وضعیت نسبت عادی در دوران کرونا باز گشته است با این حال، همچنان جمعیت زیادی از مردم نیویورک در ایالات متحده آمریکا خانه نشین هستند؛ مقامات برای پایان دادن به این بحران از هنرهای خیابانی برای جذب ساکنان به فضاهای عمومی و رونق دوباره اقتصاد بهره گرفته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از شیوع بیماری کووید -۱۹، سازمان بهداشت جهانی بارها به مردم توصیه کرد در خانه‌هایشان بمانند تا از این طریق، سرعت انتشار ویروس را به حداقل برسانند. در این راستا، شهرنشینان بسیاری از ترس آلوده شدن به بیماری کووید -۱۹ به روستاها و حومه‌های شهری با تراکم جمعیت بسیار پایین مهاجرت کردند که البته ترویج دورکاری سکونت برخی از آن‌ها را تداوم بخشید. از سوی دیگر، بسیاری از مردم نیز در خانه‌هایشان ماندند و تنها برای انجام امور ضروری از منازل خود بیرون می‌رفتند که این اتفاق، تبعات منفی زیادی از خود بر وضعیت شهرها به جای گذاشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رکود اقتصادی مراکز تجاری اشاره کرد.

در میان شهرهای آمریکایی، نیویورک و به ویژه منطقه منهتن بیش از سایر نقاط کشور تحت تأثیر در خانه ماندن یا مهاجرت شهرنشینان به حومه‌ها قرار گرفت؛ مرکز شهر در مدت زمانی بسیار کوتاه خالی از جمعیت شد، رفت و آمدها به فروشگاه‌ها کاهش یافت و فضاهای عمومی همچون شهرهای ارواح، کمترین عبور و مرور را به خود اختصاص می‌داد.

زیباسازی شهر؛ راه حلی برای پایان دادن به خانه‌نشینی مردم

اما اخیراً مدیران شهر تصمیم گرفته‌اند وضعیت نیویورک را تا حد زیادی به دوران ماقبل شیوع کرونا باز گردانند که در این خصوص، تا کنون ایده‌های بسیاری برای جذب دوباره مردم به زندگی و دست کم فعالیت در مرکز شهر ارائه شده است. در واقع، برنامه‌ریزان شهر همایشی برگزار کردند که در آن ۲۵۰ ایده برای پایان دادن به اثرات کرونا بر زندگی شهری و بازگرداندن نشاط به فضاهای عمومی مطرح شد که در این میان، پیشنهاد زیباسازی فضاهای عمومی از طریق هنرهای خیابانی مانند دیوارنگاری‌ها نظر بسیاری از شرکت‌کنندگان را به خود جلب کرد.

جالب است بدانید که شهردار جدید نیویورک از ماه نوامبر فعالیت خود را آغاز کرده و زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری‌های جدید جهت بهبود وضعیت شهری فراهم آمده است. در این راستا، مقامات شهر بارها گرد هم آمده‌اند تا تدابیری برای بازگرداندن شهروندانی که مرکز شهر یا مراکز اداری را ترک کرده و به زندگی در حومه‌ها و انجام دورکاری روی آورده‌اند، بیاندیشند و از این طریق به رونق دوباره اقتصاد در نیویورک و به ویژه منهتن کمک کنند.

زیباسازی شهر؛ راه حلی برای پایان دادن به خانه‌نشینی مردم

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این جلسات مطرح شد، پرداختن به مسئله تغییرات اقلیمی و به طور همزمان بهبود وضعیت اشتغال مردم بود ضمن اینکه، زیباسازی شهر برای جذب مردم به حضور در فضاهای عمومی مورد تاکید بیشتر مقامات قرار گرفت.

مقامات نیویورک تصمیم گرفتند دیوارهای کوچه‌ها، زمین‌های ورزشی، سالن‌های موسیقی و دیگر مکان‌های عمومی را با هنرهای خیابانی مزین کنند تا از این طریق شاید بتوانند بخش اعظمی از کارکنان دولتی را به حضور در دفاتر اداری و دوری از کار در فضاهای تکراری منزل سوق دهند. این افراد پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت پیاده‌سازی درست خلاقیت خود تا پایان نوامبر ۴۱ درصد از مردم منهتن دورکاری را کنار گذاشته و به حضور در دفاتر کاری روی آورند که البته همین اتفاق به برانگیختن افراد بیشتر برای تردد در فضاهای عمومی طی چند ماه آینده منجر خواهد شد.

زیباسازی شهر؛ راه حلی برای پایان دادن به خانه‌نشینی مردم

مقامات محلی نیویورک به طور ویژه اقدامات ایجاد انگیزه را برای متولدین اواسط دهه ۱۹۹۰ تا پایان ۲۰۱۰ مورد توجه قرار دادند چرا که بر اساس شواهد، این جوانان بیش از هر نسل دیگری مایل به دور ماندن از فضاهای کسل کننده آپارتمان‌ها و در عوض، حضور در فضاهای عمومی برای شکوفایی استعدادهای خود هستند.

سایر مزایای وجود هنرهای خیابانی در نیویورک

بدیهی است که زیباسازی شهرها می‌تواند به افزایش ارزش املاک کمک زیادی کند و آن‌ها را به محبوبیت بیشتری در میان سرمایه‌گذاران برساند. گزارش‌های حاکی است که ترویج دورکاری به کاهش ۲۰ درصدی استفاده از فضاهای اداری در نیویورک منجر شده که همین رویداد به سهم خود، کاهش ۴۴ درصدی ارزش فضاهای اداری در بازار املاک را در پی داشته است. بدون شک، زیباسازی شهر به گرایش هر چه بیشتر مردم به حضور در فضاهای عمومی کمک می‌کند که در نتیجه آن، مردم نیز به فعالیت دوباره در مراکز کاری روی خواهند آورد و در نهایت، ارزش املاک اداری مانند گذشته رو به افزایش می‌نهد.

زیباسازی شهر؛ راه حلی برای پایان دادن به خانه‌نشینی مردم

پیشنهادهای برتر ارائه شده در همایش نیویورک برای بهبود وضعیت اقتصادی شهر

اگرچه زیباسازی شهر و بهره‌گیری از هنرهای خیابانی مهم‌ترین موضوع مورد بحث مقامات اهل نیویورک در همایش مورد نظر بود با این حال، شرکت‌کنندگان ایده‌های بیشتری نیز در این زمینه مطرح کردند که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. به عنوان مثال، گروهی از مدیران بهره‌گیری از تکنولوژی به ویژه برای بهبود وضعیت فعالیت‌های تجاری کوچک را بسیار مهم پنداشتند حال آنکه برخی از شرکت‌کنندگان نیز اعمال قوانین ثابت برای فعالیت در بخش‌های تجاری کوچک را در رونق دوباره آن‌ها حائز اهمیت دانستند.

تضمین امنیت کاری جوامع سیاه‌پوست نیز در همایش مورد توجه مقامات نیویورک قرار گرفت؛ برخی از شرکت‌کنندگان ادعا کردند که فعالیت در بخش‌هایی با مدیریت افراد سیاه‌پوست طی تنها چند ماه پس از شیوع بیماری کووید -۱۹ حدود ۵۶ درصد کاهش یافت و به بیکاری افراد بسیاری منجر شد. در این راستا، قرار شد مدیران نیویورک تدابیری نیز برای تضمین امنیت کاری سیاه‌پوستان در دوران پسا کرونا بیاندیشند که حتی ثروتمند شدن این جوامع در آینده نیز در لیست اولویت‌های شهر قرار گرفت.

زیباسازی شهر؛ راه حلی برای پایان دادن به خانه‌نشینی مردم

کد خبر 538553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.