احتمال وقوع سونامی در سواحل ایران

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: به طور کلی امکان اینکه هرلحظه یک دیواره‌ آبی به سمت ساحل حمله کند، وجود دارد و همین دیواره ‌آبی می‌تواند سواحل ایران را مورد حمله قرار داده و آسیب‌هایی برساند.

علی‌خان نصر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن بیان اینکه هیچ دریایی از حوادث طبیعی ایمن نیست، اظهار کرد: به طور کلی حاشیه خلیج‌فارس شرایط پایدارتری نسبت سایر مناطق ساحلی در رابطه با سونامی دارد.

وی تصریح کرد: تنگه هرمز از توزیع و انتشار امواج سهمگین به خلیج‌فارس جلوگیری می‌کند؛ درواقع اگر موجی در دریا ایجاد شود باریکی این تنگه باعث می‌شود موج شکسته و خطر آن نیز کاهش پیدا کند زیرا تنگه از خروج بخش اعظم موج جلوگیری و مانع انتشار آن می‌شود.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: دریای عمان و سواحل آن نسبت به خلیج‌فارس بیشتر در معرض آسیب سونامی قرار دارد و معمولاً اگر موجی ایجاد شود، می‌تواند به این مناطق آسیب برساند.

وی افزود: در مناطقی که صفحات زیرپوسته طی حرکات تکتونیکی زمین به زیر پوسته‌های اقیانوسی می‌رود (به جزایر قوسی معروف است) سونامی بیشتر متمرکز است و محور و کانون ایجاد سونامی در این مناطق قرار دارد؛ برای ایجاد سونامی انرژی لازم است تا امواج و زلزله‌هایی ایجاد و در ادامه انرژی حاصل از در گودال‌های دریایی باعث ایجاد سونامی خواهد شد.

نصراصفهانی خاطر نشان‌کرد: معروف‌ترین گودال دریایی در اقیانوس آرام قرار دارد و در مناطقی مانند فیلیپین، ژاپن، چین و دیگر قسمت‌ها متمرکز است؛ خوشبختانه کانون‌های تولید سونامی از ایران نسبتاً دور است و امواج سهمگینی که در سواحل هندوستان رؤیت می‌شود در ایران آن شدت را ندارد.

وی تاکید کرد: به طور کلی امکان اینکه هرلحظه یک دیواره آبی به سمت ساحل حمله کند، وجود دارد و همین دیواره آبی می‌تواند سواحل ایران را مورد حمله قرار داده و آسیب‌هایی برساند؛ بنابراین حادثه سونامی در سواحلی مانند خلیج‌فارس که منطقه بسیار استراتژیکی محسوب می‌شود باید جدی گرفته شود.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان دلیل ایمنی خلیج‌فارس از سونامی را اینگونه شرح داد: هنگامی که موجی عظیم از سونامی به سمت خلیج‌فارس می‌آید و به تنگه هرمز می‌رسد در واقع به در بسته برخورد می‌کند و بخش بسیاری از انرژی خود را از دست می‌دهد به همین دلیل سونامی‌هایی که در مناطق ساحلی ایران رخ می‌دهد آنقدر شدید نیست.

وی افزود: با اینکه در ایران سونامی‌ها شدید نیست باید سواحل از لحاظ ایمنی همیشه تحت نظر قرار گرفته شود؛ زیرا ممکن است هر لحظه مورد هجوم امواج سونامی قرار گرفته و خساراتی را ایجاد کند. در خلیج‌فارس و به خصوص مناطق کمربندی اطراف آن از نظر زمین‌شناسی به طور مرتب گسل‌های فعالی وجود دارد که می‌تواند با حرکات خود این امواج را ایجاد کند.

کد خبر 538543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.