«محله‌محوری» بارقه امید در نقاط تاریک فرهنگی اصفهان

نشست تخصصی اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با رؤسای ادارات و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منوچهر مهروی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نوع جلسات اظهار کرد: وظیفه شورای اسلامی شهر قانون‌گذاری بوده و اجرای مصوبات و قوانین و عملیاتی کردن خروجی این جلسات به عنوان خط مقدم عرصه فعالیت‌های فرهنگی در شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان بر عهده مدیران و کارشناسان فرهنگی است.

وی افزود: تاکید دوره ششم شورای شهر بر مسائل فرهنگی و اجتماعی بوده است، اما این به آن معنا نیست که به مسائل دیگر توجه نشود بلکه این رویکرد را حتی در انتخاب شهردار اصفهان که یک شخصیت فرهنگی است، به کار گرفتیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: ایشان اولویت اول حال حاضر کشور را مسائل فرهنگی می‌دانند و معتقدند فرهنگ به معنای هوایی است که تنفس می‌کنیم و هر چقدر هوا سالم‌تر باشد قطعاً آثار مطلوب‌تری در زندگی‌هایمان خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: دشمن با نهایت قدرت در پی مسموم‌سازی فضای فرهنگی کشور است؛ دشمنان می‌دانند اگر بخواهند اقتصاد، اجتماع و حتی خانواده را از بین ببرند باید از موضوع فرهنگ ورود کنند و ما به عنوان متولیان این موضوع وظیفه داریم، نسبت به موضوعات فرهنگی حساس باشیم.

مهروی‌پور با تاکید بر رویکرد کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی برای بهبود اوضاع فرهنگی شهر، گفت: تعریف ما برای فرهنگ یک تعریف کلی از ادبیات هنر و سبک زندگی با فرهنگ عمومی و رفتار اجتماعی است لذا امیدواریم با همراهی و همکاری رؤسای ادارات و کارشناسان فرهنگی اجتماعی مناطق بتوانیم اتفاقات مناسبی را در شهر رقم بزنیم.

فرهنگ ایرانی اسلامی در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ رعایت شود

رسول میرباقری، دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: امیدوار هستیم در این دوره دغدغه شما به عنوان سرلشکران فرهنگی جامه عمل بپوشد و اتفاقات مناسبی برای فرهنگ و فرهنگیان شهر در دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان به وقوع بپیوندد.

وی با بیان اینکه ما در شورای اسلامی شهر وظیفه داریم به صحبت‌های تمامی شهروندان به ویژه فرهنگیان توجه کنیم، ادامه داد: تحقق فرهنگ ایرانی اسلامی مد نظر این دوره شورا بوده و فرهنگ صرف ملاک نیست در حالی که برنامه اصفهان ۱۴۰۵ نکات فرهنگی بسیار کمی در حدود سه درصد را در خود جای داده و بیشتر مسائل عمرانی را در اولویت قرار داده است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: این سه درصد در زمینه گردشگری بوده و به فرهنگ ایرانی اسلامی مربوط نمی‌شود تا حدی که در پروژه چهارباغ می‌بینیم هرچند که اجرای پروژه به شکل فعلی زیباست، اما باید در ساخت آن از نمادهای ایرانی اسلامی استفاده می‌شد.

وی با تاکید بر لزوم تعامل بیشتر مجموعه فرهنگی شهرداری با مساجد و ارائه گزارش آن، اضافه کرد: باید مانند یک سرلشکر عمل شود؛ یک منطقه که ۲۰ مجموعه فرهنگی را پوشش می‌دهد، با منطقه‌ای که ۴۰ مجموع فرهنگی را پوشش می‌دهد متفاوت است؛ چرا که به انرژی مدیران و مسئولان اضافه نشده بلکه از انرژی بی‌نهایت مردم استفاده شده است.

میرباقری یادآور شد: هیچ شهری به اندازه شهر اصفهان مجموعه فرهنگی ندارد بنابراین باید با مساجد، حسینیه‌ها، پایگاه‌های بسیج و مجموعه‌های فرهنگی ارتباط برقرار کرده و راهنمایی شوند تا بتوان از انرژی مردمی درون آن‌ها استفاده کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های این دوره شناسایی نقاط تاریک شهر از نظر فرهنگی است، اظهار کرد: باید پس از شناسایی این نقاط تاریک، ایجاد بنیان‌های فرهنگی و مذهبی را در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه نقطه تاریک فرهنگی به مکانی گفته می‌شود که یک‌هزار واحد مسکونی ساخته شده باشد، اما مجموعه فرهنگی مذهبی ندارد، گفت: من به عنوان رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر بیشتر از هرکسی این موضوع را رصد و لیستی از این نقاط تهیه کردم.

میرباقری با اشاره به در اولویت بودن هفت سرانه شهرسازی اضافه کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی فقط ساختیم و سرانه‌های شهرسازی مثل سرانه فضای سبز، بهداشت و مدرسه مهم بود، اما برای فرهنگ و دین آن‌ها اقدامات بسیار کمی انجام داده‌ایم.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن خطاب به رؤسای ادارات و کارشناسان فرهنگی اجتماعی مناطق ۱۵ گانه ادامه داد: باید همکاری کنید تا یادگارهای مناسبی در زمینه فرهنگ شهر باقی بماند؛ امروز با تشکیل این جلسه مشخص شد تاکنون چه اندازه مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اید که امیدواریم بتوانیم مدافع حقوق این افراد باشیم.

زنان در رویکرد محله‌محوری نقش بسیار مهمی دارند

فرزانه کلاهدوزان عضو دیگر شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اظهار کرد: معضلات بودجه‌ای در مرکز فرهنگی به دلیل نوپا بودن معاونت فرهنگی است بنابراین با ایجاد ارتباط مؤثر با شهردار یا تغییر فرآیندهایی مانند امضای معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در سندهای هزینه‌ای می‌توان به این موضوع کمک کرد و معتقدم بسیاری از مشکلات بودجه‌ای با اصلاح این ارتباط رفع می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: اثر بخشی اقدامات فرهنگی قابل مشاهده نبوده و باید توسط شما نشان داده شود و مسائل مهمی مانند اقتصاد فرهنگ باید مورد توجه قرار گیرد و هیچکس مثل شما نمی‌تواند این اثر بخشی را تحلیل کند تا دیدگاه شهردار یا مدیر منطقه نسبت به اقدامات فرهنگی شفاف شود.

وی با بیان اینکه زنان در رویکرد محله‌محوری و مسجدمحوری، نقش بسیار مهم و اثربخشی زیادی دارند، خاطرنشان کرد: برای اینکه اثر بخشی اقدامات فرهنگی مشخص شود گروه‌های ارزیاب هر منطقه می‌توانند با دیگر مناطق تعامل و تبادل داشته باشند که یقیناً اثرات مثبتی در تصمیم‌گیری‌ها از خود نشان خواهد داد.

فرمانده فرهنگی منطقه باید از موازی‌کاری جلوگیری کند

همچنین محمدرضا فلاح عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: معاونت فرهنگی مناطق، مانند یک فرزند ناتنی است و حتی در زمینه ارائه برنامه‌ها نیز، مدیران مناطق بیش از اقدامات فرهنگی از اقدامات عمرانی و خدماتی صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: رویکرد این دوره شورای اسلامی شهر بر اساس شعار «اصفهان من، شهر زندگی» تعیین شده و با توجه به لزوم تاکید بر وجود زندگی در روح شهر، اقدامات فرهنگی نیز مانند روح شهر است لذا در زمینه فرهنگی آینده این شورا و شهرداری را روشن می‌بینم اما موازی‌کاری مسائل فرهنگی ممکن است به این جریان ضربه بزند و اقدامات باید یکپارچه‌سازی شود.

وی افزود: فرمانده فرهنگی منطقه باید از موازی‌کاری جلوگیری کند و مساجد، کانون‌های فرهنگی، بسیج، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و دانشگاه‌های منطقه را تحت مشارکت در یک خط حرکت دهد زیرا مشارکت می‌تواند با هزینه‌ای اندک، اقدامات بسیار را رقم بزند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: در دوره چهارم شورای اسلامی شهر یک طرح مطالعه جامع فرهنگی انجام شد و متوجه شدیم در کدام محله چه معضلی وجود دارد؛ باید طبق معضلات راهکار بیندیشیم زیرا به‌طور مثال اقدامی که در محله حصه انجام می‌شود با اقدامات لازم در محله جلوان متفاوت است.

وی با بیان اینکه باید در راستای شهر هوشمند قدم برداریم و مباحث فرهنگی نباید از شهر هوشمند دور شود، گفت: می‌توان گفت یکی از محاسن کرونا در زمینه فرهنگی نفوذ بعضی خدمات به داخل خانه‌ها بود؛ مباحث فرهنگی این نیست که در یک پارک جمع پنج هزار نفری حضور یابند، برنامه‌های مجازی هم باید در زمینه فرهنگی انجام شود.

فلاح با بیان اینکه برگزاری آموزش‌های مجازی در زمان شیوع ویروس کرونا توسط شهرداری اصفهان اقدام مناسبی بود، افزود: باید نخبگان فرهنگی مناطق دعوت شده و با آن‌ها همکاری شود زیرا اگر هنرمند ببیند که معاونت فرهنگی به اقدامات فرهنگی توجه می‌کند خود را نشان می‌دهد.

لزوم تجدید نظر در حوزه فرهنگی «اصفهان ۱۴۰۵»

علی صالحی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه با بیان اینکه تجدید نظر ویژه در بخش فرهنگی اجتماعی در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ در دستور کار شورای اسلامی شهر اصفهان است، اظهار کرد: در موعد بودجه‌ریزی برای سال آتی هستیم؛ یقیناً بودجه فرهنگی شهرداری با پیشنهادات رؤسای ادارات و کارشناسان فرهنگی می‌تواند مفیدتر باشد.

وی ادامه داد: شهرداری در بخش عمومی تعریف می‌شود و اگر می‌خواهیم بخش عمومی مناسبی داشته باشیم، باید ارتباط بین حوزه اجرا و سرپنجه‌های اجرایی که رؤسای ادارات و کارشناسان فرهنگی اجتماعی هستند با حوزه سیاست‌گذاری که شورای اسلامی شهر است تقویت شود.

وی اضافه کرد: بسیار خرسندم که بیشتر مسائل منابع انسانی، مربوط به برنامه‌ریزی، هماهنگی سازمانی، تعیین خط مشی، نشاط سازمانی و حدود اختیارات است و این نشان می‌دهد که فعالان عرصه فرهنگی شهر انگیزه و آمادگی لازم برای پذیرش مسئولیت را دارند.

صالحی خاطر نشان کرد: اولویت ما در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برنامه محوری است؛ برنامه‌ای که باید شاخص و قابلیت ارزیابی داشته باشد و صف و ستاد هر دو در آن نقش ایفا کنند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در رابطه با رویکردهای شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: در حوزه‌های فرهنگی و غیر فرهنگی عدالت توزیعی و عدالت تخصیصی در اولویت است؛ یعنی هم در توزیع خدمات و هم در تخصیص منابع باید عدالت رعایت شود، اگر از درون اقدام را نکنیم، نمی‌توانیم در قبال مردم هم این اقدام را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم فضای فرهنگی و اجتماعی تحت عنوان مأموریت ویژه و تخصصی شهرداری نیست؛ از سال‌های قبل شهرداری در حوزه‌های دیگر فعالیت داشته است و الان نباید در جایگاه تصدی‌گری یا پول‌پاشی قرار بگیرد؛ ما باید مسئله نظارت و پشتیبانی در حوزه‌های فرهنگی را به عنوان یک ستاد در تعامل با مردم انجام دهیم.

صالحی اظهار کرد: اجرا و برنامه‌ریزی باید در اختیار قطب‌های فرهنگی مردمی باشد چرا که کم هزینه‌تر و با کیفیت‌تر کار می‌کنند اما نگاه نظارتی و پشتیبانی شما بر آن‌ها باید وجود داشته باشد که در مجموعه کمیته مراکز فرهنگی و مساعدت مساجد، این رویکرد وجود دارد.

وی ادامه داد: مبنای این اقدامات این است که هر مجموعه فرهنگی باید یک معضل شهر را حل کند نه اینکه صورت مسئله یا ساختار دیگری وارد شود چرا که هدف‌گذاری شهرداری این است بدین سبب مانند نمودار عرضه و تقاضا باید در یک‌جا به اشتراک برسیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ما در حال بازنگری این ساختار هستیم و امیدواریم کارآمد باشد، خاطر نشان کرد: لازم است رویکردهای نرم و نوین در حوزه‌های فرهنگی به انضمام پیوست‌های رسانه‌ای برای سازمان تعریف شود.

صالحی با بیان اینکه فرهنگ سرمایه گذاری است، اضافه کرد: اگر قرار است امروز آسیب‌های اجتماعی مناطق ۱۰ و ۱۴ را حل کنیم سرمایه گذاری آن باید ۱۰ سال قبل انجام می‌شد که نشده است، بنابراین افراد منصوب شده در شهرداری بر اساس فهم از مسئله فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است و آن‌ها باید بدانند که در این حوزه در حال سرمایه‌گذاری هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: ما نقشه توزیع خدمات و کاربری‌ها را در کمیسیون ویژه آب و مناطق کمتر برخوردار بررسی کردیم، نقاط قرمز شناسایی شد و در اولویت بودجه سال ۱۴۰۱ بر اساس نقشه‌ای که سه معاونت شهرسازی، خدمات شهری و فرهنگی می‌دهند قرار می‌گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با به‌کارگیری خزانه واحد درآمدهای حوزه ساختمان‌سازی از مناطق برخوردار به مناطق کم‌برخوردار انتقال یابد تا عدالت در تخصیص اعتبارات نیز اجرایی شود.

مهم‌ترین چالش‌های ادارات فرهنگی مناطق

امیرحسین ستوده‌فر مدیر هماهنگی امور مناطق معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان در این جلسه اظهار کرد: تمامی همکاران از پایین‌ترین حد مشکلات صحبت کردند؛ ما برای کاهش این مشکلات جلسات متعددی به ویژه در این دو سال برگزار کردیم و حتی از شهرداری برای تأمین منابع انسانی دعوت شد.

وی افزود: با توجه به شناختی که از اعضا دارم اهل گفت‌وگو هستند و درخواست دارم در یک جلسه به طور مفصل این مسائل را توضیح دهیم؛ علاوه بر گزارش مسائل پیش‌رو راهکارهای آن را نیز با اعضای شورا در میان می‌گذاریم تا فضای بهتری برای کار فرهنگی در شهر فراهم شود.

به گزارش ایمنا، در این جلسه رؤسای ادارات و کارشناسان فرهنگی اجتماعی مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان درخواست‌هایی همچون تدوین ردیف بودجه‌های مناسب، تغییر فرایندهای آموزشی در فرهنگسراها، یکپارچه‌سازی بودجه با اهداف، به‌کارگیری نیروی انسانی در محل مرتبط و صحیح، افزایش ارتباط بین مدیران فرهنگی مناطق، لزوم ایجاد کمیته‌های واگذاری، تصحیح قرارداد مراکز واگذاری و طراحی مراکز فرهنگی متناسب با کاربری لازم را به عنوان مهم‌ترین دغدغه‌های خود مطرح کردند.

کد خبر 538542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.