حجم تجارت خارجی ایران به ۶۳.۱ میلیارد دلار رسید

رییس کل گمرک گفت: تجارت خارجی ایران در هشت ماه نخست سال ۱۴۰۰ مانند ماه‌های پیش از آن، با رشد قابل توجهی همراه بود به نحوی که در این مدت ۱۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۳ میلیارد و یکصد میلیون دلار بین جمهوری اسلامی ایران و شرکای تجاری آن مبادله شد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی گمرک ایران، مهدی میراشرفی با اعلام این آمار اظهار کرد: مقایسه آمار هشت ماهه تجارت خارجی کشور با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۴۳.۵ درصد از نظر وزنی و ۴۰ درصدی از نظر ارزش دلاری کالاها است.

وی افزود: از میزان ۱۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای مبادله شده در این مدت، ۸۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن را صادرات، به ارزش ۳۱ میلیارد و یکصد میلیون دلار تشکیل می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۱۰.۵ درصد و از حیث ارزشی ۴۲ درصد افزایش یافته است.

رئیس کل گمرک در توضیح عمده اقلام صادراتی کشور اظهار داشت: محصولات پتروشیمی با ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ۴۷ درصد از لحاظ وزن و ۴۳ درصد از ارزش مجموع صادرات کشور را در این مدت به خود اختصاص داده است.

میراشرفی اضافه کرد: پنج مقصد مهم صادرات کالاهای ایرانی به ترتیب چین با ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش نه میلیارد و یکصد میلیون دلار، عراق با ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش شش میلیارد و یکصد میلیون دلار، ترکیه با ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و افغانستان با سه میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار بودند.

وی افزود: در بحث واردات نیز کشورمان در هشت ماهه سال‌جاری ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیارد دلار از کشورهای مختلف وارد کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۱ درصد و از نظر ارزشی ۳۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رئیس کل گمرک در مورد پنج کشور طرف معامله واردات با ایران گفت: به ترتیب از امارات متحده عربی با هشت میلیون تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و یکصد میلیون دلار، چین با ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، ترکیه با دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۵۴۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و سوئیس با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و یکصد میلیون دلار است.

میراشرفی ادامه داد: از کل واردات کشور در مدت مذکور ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار آن مربوط به واردات کالاهای اساسی است که ۷۵ درصد از وزن و ۳۸ درصد از ارزش کل واردات را به خود اختصاص داده است که از این میزان نیز ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار با ارز ترجیحی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در هشت ماهه سال‌جاری هشت میلیون و ۱۰۱ هزار تن کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد رشد داشته است که حتی از میزان ترانزیت کل سال ۹۹ یا کل سال ۹۸ هم بیشتر شده است و این امر به نوبه خود یک رکورد تازه برای عبور کالا از ایران به حساب می‌آید.

کد خبر 538240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.