بیم و امید گردشگری در مدیریت ششم شهر اصفهان

نخستین جلسه کارگروه توسعه گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با حضور اعضای کمیسیون و تعدادی از مدیران شهری برگزار و چالش‌های اصفهان در توسعه صنعت گردشگری، موانع و منابع دستیابی به درآمد پایدار در این حوزه بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: هشت سال دفاع مقدس سرمایه والایی است که باید به عنوان یک گنجینه در اصفهان معرفی شود لذا در این راستا موزه دفاع مقدس نیاز به نگاه بالاتری دارد.

وی افزود: اصفهان منابع فرهنگی و تاریخی رها شده بسیاری دارد که نمی‌توان با یک مدیرکل آن را اداره کرد، بلکه متولی میراث فرهنگی در جهانشهر اصفهان باید دارای اختیارات ویژه باشد.

حاج‌رسولی‌ها تصریح کرد: هر اقدام شهرداری در عرصه گردشگری با دوری از موازی‌کاری و پایبندی به نقش تسهیلگری فارغ از اینکه از بازخوردهای فرهنگی زیادی برخوردار خواهد بود، می‌تواند ضامن درآمدهای اقتصادی نیز برای شهر باشد.

وی ادامه داد: مدیریت لازم باید برای یکپارچه‌سازی در سیاستگذاری و اجرا برای توسعه گردشگری انجام شود تا تغییر و تحول مناسبی در این حوزه رخ دهد.

تاریخ اصفهان را باید نشان داد

مجید نادرالاصلی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: شورای شهر باید آنچه در این مدت برای توسعه گردشگری اصفهان و رسیدگی به بافت تاریخی و فرسوده انجام داده را بیان کند. فرصت زیادی نداریم و باید اقدامات زود تبیین شود و به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: اصفهان همه چیز دارد و نیاز نداریم دیگر شهرها داشته‌هایشان را به رخ این شهر بکشند اما نه تنها این موضوعات دیده نمی‌شود بلکه به داشته‌هایمان پشت پا نیز می‌زنیم.

نادرالاصلی افزود: قیاس اصفهان با دیگر شهرها مناسب نیست و تاریخی که این شهر دارد بسیار غنی‌تر است لذا برای حفظ آن باید نیروی انسانی و منابع مادی و معنوی را به‌کار گیریم.

وی تاکید کرد: بعضی کشورها افسانه‌هایشان را به عنوان تاریخ جا می‌زنند در حالی که ما در شهر و کشوری زندگی می‌کنیم که تاریخی بسیار غنی داریم و از آن غافل هستیم؛ باید این اتفاقات تاریخی به جهانیان نشان داده شود که یقیناً موجب افزایش اقبال گردشگران می‌شود.

گردشگری در مدیریت شهری محوریت یافته است

مصطفی نباتی‌نژاد، دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر محوریت یافتن موضوع گردشگری در مدیریت شهری، گفت: این رویکرد با جلوگیری از چندپارگی ساختاری در شهرداری و عینیت بخشیدن به شاخص‌ها ضمانت اجرایی پیدا می‌کند لذا باید ردیف درآمدی مناسبی برای حوزه گردشگری تعریف شود تا در آینده بدانیم چه سهمی از بودجه شهرداری با این صنعت تأمین می‌شود.

وی تاکید کرد: وقتی موضوع هزینه و درآمد در این خصوص تبیین شود، مسیر توسعه گردشگری در شهر بهتر و شایسته‌تر پیموده خواهد شد.

نباتی‌نژاد اظهار کرد: هدف از تشکیل کارگروه توسعه گردشگری در شورای شهر، حساس‌سازی بدنه مدیریت شهری و تحقق مطالبه‌گری و تسهیلگری شورا در این زمینه است اما برنامه‌ریزی و اجرا باید از وسعت شورای شهر خارج شود چون ما یک بازیگر از بازیگران بسیار در اکوسیستم گردشگری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: خدمت‌گیرندگان حوزه گردشگری با شهروندان تفاوت ارزش دارند بنابراین باید در سیاست‌گذاری‌ها و حتی در کلام شهردار اصفهان، مشخص باشد که کدام گروه مخاطب است؛ اصفهانی‌هایی که ساکن شهر هستند اما اصفهان گردی می‌کنند، گردشگران داخلی و خارجی هرکدام باید جداگانه مورد خطاب قرار گیرند.

این عضو شورا با تاکید بر اینکه گاهی دستگاه‌های متولی با درخواست شورای شهر راحت‌تر دور یک میز جمع می‌شوند، از بخش‌های مختلف مدیریت شهری تقاضا کرد که پیشنهاداتی که از اختیار آن‌ها خارج است را ارائه دهند تا اعضای شورا نقش تسهیلگری خود را ایفا کنند.

بلاتکلیفی شهرداری میان تصدی‌گری و تسهیلگری رفع شود

همچنین احمدرضا مصور، عضو دیگر شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: موضوع جایگاه شهرداری در حوزه گردشگری از دو دهه پیش تاکنون مطرح بوده و این موضوع همچنان میان تسهیلگری و تصدی‌گری بلاتکلیف است.

وی اضافه کرد: یقیناً نگاه به توسعه گردشگری در یک شهر تاریخی و فرهنگی مانند اصفهان اصل اساسی محسوب می‌شود اما در شهرداری در خصوص اینکه چه کسی متولی بوده و سرنخ کلاف گردشگری است هنوز هم اتفاق‌نظری نشده است

مصور گفت: از سوی دیگر سندها و موضوعاتی که برای حوزه گردشگری وجود دارد هنوز در یک رویه واحد معنا پیدا نکرده که باید برای اقدامات هرچه بهتر، در دستورکار باشد.

اهداف حوزه گردشگری خرد شود تا اجرا پذیر باشد

علی صالحی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر اصفهان پراکندگی و چندگانگی تحقیقات و مشخص نبودن تکلیف شهرداری علی‌رغم پژوهش‌هایی که در زمینه گردشگری شده است را به عنوان ضعف‌های مدیریت شهری در حوزه گردشگری عنوان کرد.

وی تاکید کرد: زحماتی که در گذشته کشیده شده ارزشمند است اما خروجی مشخصی نداشته و تداخل سیاست و اقدام نیز وجود دارد. از سوی دیگر پراکندگی تعاریف و موضوعات شهر و استان اصفهان به حدی است که حتی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز نمی‌تواند همه آن را به‌طور کامل پشتیبانی کند بنابراین بهتر است اهداف حوزه گردشگری خرد شود تا اجرا پذیر باشد.

صالحی خاطرنشان کرد: باید برند گردشگری اصفهان، اولویت‌های اجرایی در حوزه گردشگری و نقش شهرداری را کاملاً شفاف و روشن مشخص کنیم تا چرخه اقتصادی گردشگری برای شهرداری مشخص شود.

وی با بیان اینکه ۹ ماه از برنامه ۱۴۰۵ را گذرانده‌ایم و لازم است برش یک ساله آن ارائه و اقدامات شده در حوزه گردشگری مشخص شود، گفت: مجموعه توسعه سیاحتی سپاهان می‌تواند به عنوان مرکز، مجموعه‌های گردشگری دیگر را مدیریت کند که این امر سبب تحقق سیاست‎گذاری واحد، استفاده از ظرفیت‌های شرکت در بازار سرمایه و افزایش تعامل بین سازمانی با وجود هیئت مدیره مناسب این شرکت می‌شود.

تک تک المان‌های فضاهای تاریخی برای گردشگری حائز اهمیت است

سیدعلی معرک‌نژاد، مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: برای پیمودن مسیر موفقیت و پیشرفت و تعالی باید افق‌ها مشخص باشد و سیاست‌ها و بایدها و نبایدهای این چشم‌انداز مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: مکان‌های گردشگری اصفهان تنها به یک بنا محدود نمی‌شود بلکه تک تک المان‌های آن می‌تواند برای گردشگران حائز اهمیت باشد؛ همچنین نباید صرفاً به بعضی فضاهای تاریخی مانند میدان امام (ره) بسنده کنیم؛ بسیاری از نقاط فرهنگی و تاریخی شهر می‌تواند مورد توجه گردشگران باشد.

معرک‌نژاد ادامه داد: اصفهان باید میزبان خوبی برای گردشگران خارجی، داخلی و تمام اصفهان گردان باشد که نیاز است در این زمینه به برند سازی توجه ویژه کنیم زیرا این امر بسیاری از موضوعات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

چشم‌انداز گردشگری اصفهان تعریف شود

محسن رنجبر، معاون مالی اقتصادی شهرداری اصفهان نیز گفت: باید ابتدا مشخص شود که هزینه‌های حوزه گردشگری تا چه اندازه قابیلت بازگشت دارد و سیاست‌گذار و مجری هرکدام باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند

وی افزود: ناگزیریم که اقدامات در حوزه شهرداری و شهر را در بازه کوتاه‌مدت، میان‌مدت یعنی در حد برنامه ۱۴۰۵ و بر اساس شعار "اصفهان شهر زندگی" و بلندمدت که چشم‌انداز نقش گردشگری در آینده شهر است، مشخص کنیم.

رنجبر تاکید کرد: تا زمانی که نتوانیم چشم‌انداز حوزه گردشگری اصفهان را مشخص کنیم، اقدامات دیگر نیز ثمربخش نخواهد بود.

کد خبر 538228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.