اعجاب‌انگیزترین آبشارهای جهان به روایت تصویر

سیاره زمین میزبان هزاران آبشار بوده است که هر یک از ویژگی‌ها و زیبایی‌های منحصر به فردی برخوردار است، تماشای هر یک از این فضاهای طبیعی اعجاب‌انگیز از نمای بالا با هر ارتفاع و وسعتی، بازدیدکنندگان را به وجد می‌آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدون شک وصف علت جذابیت آبشارها امری مشکل به نظر می‌رسد با این حال این فضاهای آبی شگفت‌انگیز با زیبایی خاص خود، چشم هر بیننده‌ای را برای مدتی طولانی به خود خیره نگه می‌دارد. آبشارها که اغلب از مقاصد گردشگری یونسکو به شمار می‌رود و در پارک‌ها و فضاهای سبز حفاظت شده قرار دارد، هر ساله سیل عظیمی از جهانگردان را تنها برای تماشای نیروی خارق‌العاده آب در حال فرود از قله یک پرتگاه به سمت زمین دعوت می‌کند. اگرچه این فضاهای آبی در سراسر جهان وجود دارد با این حال، زیبایی منحصر به فرد بعضی از آن‌ها نسبت به سایر آبشارها از محبوبیت بیشتری در میان جهانیان برخوردار است.

آبشار ایگواسو در مرز بین آرژانتین و برزیل

زیباترین آبشار جهان به نام "ایگواسو" یا "ایگوازو" در مرز بین دو کشور برزیل و آرژانتین واقع شده است که البته بخش اعظم آن در قلمرو آرژانتین قرار دارد. اگرچه ارتفاع این آبشار شگفت‌انگیز در بالاترین نقطه خود تنها به ۸۲ متر می‌رسد با این حال یکی از قدرتمندترین فضاهای آبی جهان به شمار می‌رود که باتوجه به هر فصل به میزان یک تا میلیون لیتر آب در ثانیه به سمت زمین فرود می‌آورد.

ایگواسو که به فضای آبی نعلی شکل در جهان نیز شهرت دارد بیش از ۲۷۰ آبشار جدا از هم را در بر گرفته است که به ادعای منتقدان اگر این آبشارها همگی یک فضای آبی یکنواخت را تشکیل می‌داد، آنگاه می‌شد ایگواسو را بزرگترین آبشار جهان با وسعت بیش از دو هزار و ۷۰۰ متر در نظر گرفت. بزرگترین بخش ایگواسو، آبشاری بسیار رعب‌آور است که به گلوگاه شیطان نیز شهرت دارد و درست در مرز بین برزیل و آرژانتین واقع شده است. وسعت گلوگاه به حدود ۱۵۰ متر می‌رسد حال آنکه طول آن بیش از ۷۰۰ متر است. شکل این فضا شبیه به یک نعل اسب بوده که تعداد ۱۵ فضای آبی از آن جاری است. یونسکو پارک‌های اطراف ایگواسو را از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶ در لیست میراث فرهنگی خود قرار داد ضمن اینکه آبشار عظیم آن در سال ۲۰۱۱، عنوان یکی از هفت عجایب طبیعی جهان را از آن خود کرد.

اعجاب‌انگیزترین آبشارهای جهان به روایت تصویر

آبشار ویکتوریا در مرز بین زامبیا و زیمبابوه

جالب است بدانید که آبشار ویکتوریا از زیباترین جاذبه‌های آبی جهان نیز در مرز بین دو کشور زامبیا و زیمبابوه، هر دو در جنوب قاره آفریقا واقع شده است. این فضای آبی، بزرگ‌ترین آبشار جهان با وسعت حدود هزار و ۸۰۰ متر به حساب می‌آید که آب خود را از رودخانه زامبیزی آفریقا تأمین می‌کند. آب سراسر آبشار به تنگ‌دره‌ای با وسعت ۱۰۰ متر سرازیر می‌شود، حال آنکه صدای نیروی آب تا ۴۰ کیلومتر آن طرف‌تر نیز قابل شنیدن است. از سوی دیگر، آب‌فشانی ویکتوریا تا ارتفاع حدود ۴۰۰ متر بالا می‌رود و از فاصله ۵۰ کیلومتری قابل مشاهده است. حتی رنگین‌کمان‌هایی که در قلمرو آبشار ویکتوریا تشکیل می‌شود از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است که حتی در مه آلوده‌ترین آسمان‌ها نیز می‌توان از تماشای آن‌ها نهایت لذت را برد.

جزایری که در اطراف تنگ‌دره ویکتوریا قرار دارد، آب جمع‌آوری شده در آن را به چهار قسمت جدا از هم هدایت می‌کند ضمن اینکه آبگیری به وسعت حدود ۱۰ متر نیز در بخش بالایی آبشار به نام حوضچه شیطان، بخش اعظمی از آب را در خود ذخیره می‌کند. گردشگران می‌توانند در ماه‌های سپتامبر و دسامبر به بازدید از این فضای آبی زیبا بپردازند چرا که از جریانی نسبتاً آرام و کم‌خطر برخوردار است.

اعجاب‌انگیزترین آبشارهای جهان به روایت تصویر

آبشار آنجل در ونزوئلا

آبشار آنجل که با ارتفاع ۹۷۹ متر، بلندترین فضای آبی نوع خود در جهان محسوب می‌شود در جنگل‌های گرمسیری دور افتاده ونزوئلا در قلمرو پارک ملی کانایما محصور شده است. "جیمی آنجل" هوانوردی اهل ایالات متحده آمریکا و اولین کسی بود که در حین پرواز بلندترین آبشار جهان را کشف کرد و آن را به افتخار خود "آنجل" نامید.

آنجل از ارتفاع ۸۰۷ متری به جنگلی که در بخش زیرین آن واقع شده است سرازیر می‌شود اما در میانه راه، بخش اعظم آن به شکل مه در می‌آید. از ویژگی‌های منحصر به فرد این آبشار که آن را از سایر فضاهای آبی جهان متمایز کرده است می‌توان به منبع آبی آنجل اشاره کرد که از بارش باران‌های گرمسیری در سراسر کوه و جنگل‌های اطراف تأمین می‌شود و این در حالی است که اغلب آبشارهای جهان آب خود را از ذوب شدن یخ‌ها یا رودها و دریاچه‌ها به دست می‌آورد. آبشار آنجل و پارک ملی کانایما از سال ۱۹۹۴ در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار داشته و به عنوان یکی از اعجاب‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی جهان به شمار رفته است.

کد خبر 538115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.