جویدن آدامس میزان ویروس کرونا در بزاق را کاهش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که جویدن آدامس میزان ویروس کرونا در بزاق را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر جویدن آدامس بر میزان شیوع بیماری کووید -۱۹ مطالعه جدیدی انجام دادند و تأثیر آن را بر بزاق جمع‌آوری شده از افراد بستری شده در بیمارستان به دلیل بیماری کووید -۱۹ در آزمایشگاه مورد ارزیابی قرار دادند. این آدامس حاوی کپی‌هایی از پروتئین ACE2 موجود در سطح سلولی است که ویروس از آن به عنوان دروازه‌ای برای نفوذ به سلول‌ها و آلوده کردن آن‌ها استفاده می‌کند.

در آزمایش‌های انجام شده در لوله آزمایش با استفاده از نمونه‌های بزاق افراد آلوده به ویروس کرونا، ویروس‌ها خود را به گیرنده‌های ACE2 در آدامس متصل کردند، بنابراین بار ویروسی موجود در نمونه‌ها بیش از ۹۵ درصد کاهش پیدا کرد. محققان به این نتیجه رسیدند که آدامس مورد آزمایش دارای نوعی پروتئین است که ویروس کرونا را به دام می‌اندازد، در نتیجه بار ویروسی موجود در بزاق را محدود می‌کند و خطر انتقال آن از فرد آلوده به افراد سالم از طریق صبحت کردن، نفس کشیدن یا سرفه کردن را کاهش می‌دهد.

به گفته پژوهشگران، آدامس مورد آزمایش طعمی شبیه به آدامس معمولی دارد و می‌تواند برای سال‌ها در دمای عادی محیط نگه داشته شود. به نظر می‌رسد که جویدن آدامس برای کاهش بارهای ویروس موجود در بزاق به مزایای واکسیناسیون اضافه می‌کند. این نوع آدامس هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است، محققان در حال بررسی میزان تأثیرگذاری آن هستند.

نتایج این مطالعه در مجله Molecular Therapy منتشر شده است.

کد خبر 538100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.