زباله‌های مراکز بهداشتی اهواز بی‌خطر سازی نمی‌شود

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز گفت: زباله‌های عفونی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی اهواز بی‌خطرسازی نمی‌شود و بیمارستان‌ها تنها به عمل اتوکلاو بسنده می‌کنند.

محمود ثابت قدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت موظف به بی‌خطرسازی زباله‌های تولیدی خود هستند، اما از انجام این کار به صورت کامل سرباز می‌زنند. دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت نیز نظارت کافی بر بی‌خطرسازی این زباله‌ها انجام نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه اگر زباله‌های عفونی توسط تولیدکننده بی‌خطرسازی و امحا شود، دیگر ارزش اقتصادی نخواهد داشت، افزود: تنها اقدامی که بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت برای بی‌خطرسازی انجام می‌دهند عمل اتوکلاو است، این کار برای بی‌خطرسازی کافی نیست و موجب به خطر افتادن سلامت مردم می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز اضافه کرد: وزارت بهداشت باید به وظیفه قانونی خود در این خصوص عمل و بیمارستان و مراکز بهداشتی را به دستگاه‌های بی‌خطرساز زباله‌های عفونی تجهیز کند و بر بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی توسط بیمارستان‌ها نظارت داشته باشد.

ثابت قدم توضیح داد: سازمان پسماند برای تأمین امنیت حمل زباله‌ها به سایت صفیره از طریق شورای تأمین درخواست داده و با برگزاری جلسه‌ای با نیروی انتظامی در تأمین امنیت همکاری خواهد کرد؛ با این حال دلیل اصلی هجوم زباله‌گردها انجام نشدن بی‌خطرسازی توسط بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی است چرا که اگر بی‌خطرسازی صورت گیرد مسائل پیش آمده دیگر رخ نخواهد داد.

به گزارش ایمنا، اتوکلاو (Autoclave) دستگاهی است که با استفاده از بخار اشباع برای استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی در فشار و دمای بالا به کار می‌رود. عوامل انتقال بیماری مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها از طریق ابزار و اقلام پزشکی بیمارستانی می‌تواند بسیار خطرناک باشد لذا بخار تولید شده در اتوکلاو توانایی از بین بردن این عوامل را دارد.

کد خبر 538044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.