کشاورزان نقشی در تجمعات امروز نداشتند/جاری شدن زاینده‌رود خواسته همه است

روز جمعه پنجم آذرماه ۱۴۰۰، اعتراضاتی در اصفهان شکل گرفت که کشاورزان نقشی در آن نداشته و اعلام کردند به مصوبات پایبند خواهند بود، علاوه بر این نمایندگان آنها از مردم اصفهان خواستند تا عملی شدن مصوبات صبور باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز جمعه (۱۸ آبان‌ماه ۱۴۰۰)، جمعی از کشاورزان اصفهانی خواستار تحقق حقابه برای کشت پاییزه خود شدند و در اعتراض به آن در بستر رودخانه زاینده رود چادر زدند.

در پی این اعتراض روز جمعه _۲۱ آبان ماه ۱۴۰۰_ تعدادی از مردم اصفهان با حضور در پل خواجو و در کنار چادر کشاورزان ضمن حمایت از حقابه کشاورزان خواستار جاری شدن زاینده‌رود شدند. همان روز علی اکبر محرابیان، وزیر نیروی دولت سیزدهم با سفر به اصفهان و صحبت با کشاورزان مناطق مختلف اصفهان از نزدیک پیگیر مشکلات این استان شد و در نهایت با تشکیل کمیته‌ای با محوریت استاندار و کشاورزان، تصمیم‌گیری برای مصارف آب زاینده‌رود در واقع به کشاورزان سپرده شد.

در جریان این سفر، محرابیان با حضور در شهرستان‌های برخوار و مناطق غرب و شرق اصفهان، بر تعیین معیشت جایگزین برای کشاورزان تاکید کرد و با بیان اینکه مشکلات امروز اصفهان ناشی از دهه‌ها بی‌برنامگی و بارگذاری‌های بی‌جا بر روی آب اصفهان بوده است، گفت که برطرف کردن این مشکلات در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

هم صدایی اصفهان برای مطالبه حقآبه زاینده‌رود

کشاورزان استان اصفهان که از روزهای گذشته با برپایی چادر در بستر خشک زاینده‌رود مطالبات خودشان را در خصوص تعیین تکلیف وضعیت کشت پاییزه مطالبه می‌کردند، صبح روز (جمعه ۲۸ آبان ماه)، با تجمع چندین هزار نفری در بستر زاینده‌رود و کنار پل تاریخی خواجو دغدغه‌های خود در خصوص احیای دائمی زاینده‌رود را بیان کردند و از مسئولان خواستند تا نسبت به مشکلات زاینده‌رود رسیدگی کنند. اجرای عدالت در توزیع حقابه و اجرای طرح‌های احیای زاینده‌رود از طریق مجاری قانونی از جمله مهمترین مطالبات کشاورزان است.

پاسخگویی مسئولان در رسانه ملی

فریاد کشاورزان اصفهانی زمانی که مردم اصفهان هم با آنها هم صدا شدند بالاخره مسئولان کشور را بر آن داشت تا پاسخگوی آنها باشند و در همین رابطه هوشنگ ملایی، رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود در گفت‌وگوی ویژه خبری صدا و سیما گفت: بخشی از مصوبات ۹ ماده‌ای زاینده‌رود اجرایی شده و بخش دیگر آن در زمان مناسب اجرا خواهد شد، معیشت کشاورزان هم از جمله این مصوبات بوده که نیازمند تدوین طرح و سیاست گذاری بوده است، اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزای انجام شده در این حوضه بر اساس همین مصوبات بوده است.

جمع‎‌آوری چادر کشاورزان از بستر زاینده‌رود

حسین وحیدا، عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان، روز چهارشنبه (سوم آذرماه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با مناقشاتی که در جمع کردن چادر کشاورزان به وجود آمد اظهار کرد: در جلساتی که نمایندگان صنف کشاورزان با مسئولان استانی داشتند مصوباتی گرفته و بنابراین شد که کشاورزان از محل تحصن خود خارج شوند.

وی افزود: البته با توجه به نااطمینانی‌هایی که از گذشته در بین کشاورزان نسبت به عملی نشدن مصوبات به وجود آمده است، برخی افراد از جمع کردن چادر خودداری کردند که اکنون نمایندگان صنف در حال مذاکره با این افراد هستند تا از ادامه تحصن خود دست بکشند.

شروط پایانی کشاورزان معترض اصفهانی

شورای میرآب‌ها و آب‌بَران شرق و غرب اصفهان بیانیه صادر کرد و خبر از برچیدن چادرها البته با شرایطی داد.

در این بیانیه، با یادآوری همراهی مردم با کشاورزان در گردهمایی‌های اخیر، آورده شده است: حضور باشکوه و مستمر مردم باعث شد که مسئولین ملی و استانی مصمم گردند که برای حل مشکل احیای زاینده‌رود و اجرای قانون و مصوبات مربوط به احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی و جلوگیری از فرونشست زمین که صرفاً با جاری شدن دائمی آب در زاینده رود و همچنین عدم تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی محقق می‌گردد، اقدامات خود را شروع نمایند.

تصمیمات زیر، طی این ایام حاصل مذاکرات و مجالسات اعضای محترم صنف کشاورزی و شورای میراب‌ها و آب‌بران و مسئولان محترم استانی و ملی می‌باشد که پس از برگزاری ده‌ها جلسه کوچک و بزرگ، با حمایت آیات عظام از جمله حضرت آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، امام جمعه موقت و عضو محترم مجلس خبرگان رهبری و استاندار محترم و همچنین حضرت حجت الاسلام صادق زاده و نهادهای محترم قضائی و اجرایی و نظامی و انتظامی و اطلاعاتی و امنیتی و نمایندگان محترم، نهایتاً در شامگاه روز سه شنبه، طی توافقنامه‌ای به امضای استاندار محترم و نمایندگان صنف کشاورزی و شورای میراب‌ها و آب‌بران و اداره کل اطلاعات استان و مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان رسید، تصمیمات زیر اتخاذ و برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ گردید:

۱- مقرر گردید که آب زاینده رود بازگشایی شود و زمان بازگشایی و رهاسازی آب توسط نمایندگان صنف کشاورزی و شورای میراب‌ها و آب‌بران و سازمان جهاد کشاورزی پس از بررسی‌های میدانی و اجرای اقدامات مقدماتی برای رفع موانع مزاحم برای روان آبی تعیین گردد و در تاریخی که این گروه اعلام می‌نمایند با رعایت خط قرمز آب شرب، رهاسازی گردد.

البته مردم شهر عزیز اصفهان بدانند که بابت جبران لطفی که در همراهی به کشاورزان کردند، کشاورزان نیز برای پیشگیری از بروز هر گونه مشکل برای شرب مردم شریف اصفهان از حقابه‌های خودشان، معادل حداقل ۳ ماه نیاز شرب مردم را در سد زاینده رود ذخیره نگه داشتند.

۲- مقرر گردید از همین امروز آن دسته از درخواست‌های ۹ گانه که وظیفه و اختیار اجرای آن با دستگاه‌های داخل استانی می‌باشد، از همین امروز شروع گردد و کمیته‌ای مرکب از صنف کشاورزی (شورای میراب‌ها و آب‌بران) و شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی و استانداری، اجرای این مصوبات را مدیریت نموده و مشکلات احتمالی موجود را مرتفع نمایند.



۳- مقرر گردید آن دسته از درخواست‌های ۹ گانه که باید در سطح ملی و یا دیگر استان‌های حوضه زاینده رود، اجرایی شود، ظرف حداکثر سه ماه توسط استاندار محترم پیگیری شود.

۴- مقرر گردید مسئولین مربوطه، هر ۱۵ روز یکبار گزارش پیشرفت امور را از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌های موجود به اطلاع عموم مردم برسانند.

در پایان به استحضار کلیه عزیزان می‌رساند، طبیعی است که اجرای مسائل و درخواست‌های ۹ گانه کشاورزان حداقل زمان خود را می‌طلبد و علیرغم وعده‌هایی که مسئولین قبلی دادند و عمل نکردند؛ لیکن مسئولین جدید درخواست مهلت سه ماهه نمودند، شورای میراب‌ها و آب بران و صنف کشاورزی این مهلت را دادند. البته با این قید که چنانچه تعهدات لازم در زمان ۳ ماه انجام نشد و گزارش پیشرفت آن در هر ۱۵ روز داده نشد، طبیعی است که شورای میراب‌ها و آب‌بران، اقدامات مطالبه گرانه خود را با همراهی جامعه شهری مجدداً شروع خواهد نمود.

لذا امروز ضمن تشکر مجدد از همراهی کلیه مردم و کشاورزان و مسئولین و مقامات و نهادهای داخل و خارج استان ما اقدام به برچیدن چادرها نموده و از همین امروز، اقدامات خود را برای پیگیری اجرای مصوبات پابه‌پای مسئولین شروع خواهیم نمود.

اعتراضات جمعه پنجم آذرماه هیچ ارتباطی به کشاورزان ندارد

حسین وحیدا (امروز پنجم آذرماه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هیچ یک از کشاورزان امروز در محل پل خواجو حضور نداشتند، کشاورزان به مصوباتی که گرفته شد احترام می‌گذارند و تا زمانی که در این مصوبات تعیین شده هیچ اعتراضی نخواهند کرد.

وی افزود: پس از دریافت مصوبات و اعلام آن به کشاورزان، چادرهای خود را جمع کرده و پل خواجو را ترک کردند، البته تعداد اندکی از کشاورزان پس از اینکه مصوبات گرفته شد همچنان به دلیل بی اعتمادی به مصوبات گذشته به تحصن خود ادامه دادند که تعدادی از مردم شهر هم موجب تحریک آنها شدند.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان با تاکید بر اینکه کشاورزان به مصوبات پای‌بند هستند و هیچ یک از آنان امروز در پل خواجو حضور نداشتند، گفت: مردم هم اگر واقعاً برای حمایت از کشاورزان و جاری شدن زاینده‌رود آمده‌اند باید کمی صبر کرده و فرصت دهند مصوبات اجرایی شده و مشکلات حل شود.

کشاورزان در تجمع پل خواجو حضور نداشتند

وحیدا اضافه کرد: روز جمعه _پنجم آذر ۱۴۰۰_ کشاورزان در تجمع پل خواجو حضور نداشتند، اگر امروز زاینده‌رود خشکیده حاصل سه دهه سو مدیریت مسئولان است.

وی ادامه داد: از مردم اصفهان خواهشمندم اکنون که بر اساس مصوبات جدید فرصتی برای بازگرداندن نفسی جدید به زاینده‌رود پیش آمده، اگر واقعاً دغدغه زاینده‌رود دارند به مسئولان فرصت دهند.

جاری شدن زاینده‌رود دغدغه اصلی همه مردم اصفهان و کشاورزان است

وحیدا تاکید کرد: جاری شدن زاینده‌رود دغدغه اصلی همه مردم اصفهان و کشاورزان است، در شرایط کنونی لازم فرصتی داده شود تا مصوبات عملی شده و شاهد جاری شدن زاینده‌رود باشیم.

کد خبر 537981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.