سقف بی‌مهری بر سر مهرنشینان شهرکرد

طرح مسکن مهر سال‌ها پیش برای خانه‌دار شدن افراد کم درآمد و و اقشار ضعیف جامعه پایه‌ریزی شد و بسیاری از خانوارها را به سرپنادار شدن امیدوار کرد؛ اما اجرای این طرح در شهرکرد از همان ابتدا با جانمایی نامناسب و ضعف‌های زیاد در اجرا، مسائل و مشکلاتی را ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برای اجرای پروژه‌های بزرگی همچون مسکن مهر، ابتدا زیرساخت‌های شهری در یک منطقه ایجاد و سپس جمعیت به منطقه مسکونی جدید هدایت می‌شود، اما در مسکن مهر منظریه شهرکرد زیرساخت‌های مناسبی به این منظور پیش‌بینی نشده است.

هر چند نکته مثبت اجرای پروژه آن بوده که این واحدهای مسکونی به عنوان سرپناه و با هدف خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد ساخته شده است، اما این شهرک از زیرساخت‌های استاندارد ترافیکی، شهری و اجتماعی برخوردار نیست و نتوانسته به اهداف اولیه خود یعنی همان کنترل قیمت زمین و مسکن و کاهش بار ترافیکی شهر دست یابد به طوری که با گذشت چندین سال از اجرای آن، هنوز زیرساخت‌های کاملی برای ساکنان این منطقه فراهم نشده و شکاف خدمات در این منطقه نسبت به سایر نقاط مرکز چهارمحال و بختیاری محسوس و مشهود است.

شهرک منظریه دو ورودی و یک بلوار اصلی دارد که در برخی ساعات به سبب شدت ترددها، بار ترافیکی در این بلوار و ورودی‌ها ایجاد می‌شود؛ از این رو می‌توان گفت سرانه‌های شهری در حوزه‌های زیرساختی، فرهنگی و شهری در شهرک منظریه رعایت نشده است.

اگر بعد از گذشت چندین سال از احداث مسکن مهر شهرکرد، سراغ تجهیزات ترافیکی آن بروید با واقعیت‌های تلخی مواجه می‌شوید. این شهرک حتی یک چراغ راهنمایی رانندگی ندارد! و مردم از تجهیزات ترافیکی در آن بی‌بهره هستند؛ المان خاصی در این منطقه تعبیه نشده، روشنایی معابر استاندارد نیست و برخی از مناطق شهرک آسفالت نشده و همین موضوع معضلات ترافیکی و تصادفات را به شدت افزایش داده است.

در این شهرک فضای سبز مورد نیاز، بلوار گل کاری شده، روشنایی مناسب، پاساژ تجاری، مراکز خرید و آموزشگاه‌های فرهنگی و هنری وجود ندارد و این کاستی‌ها مردم منطقه را از حقوق شهروندی خود محروم کرده است.

مسکن مهر منظریه در مقطعی بدون توجه به نیازهای واقعی یک شهر و شهروندان با سرعت احداث شد و حتی آنقدر ناایمن و بدون آینده‌گری تأسیس شده که تبعات آن امروز دامن شهروندان را گرفته است.

ترددهای توأم با استرس در مسکن مهر منظریه

«خانم رحیمی» یکی از ساکنان مسکن مهر منظریه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: این منطقه اصلاً چراغ قرمز ندارد و خودروها سر یک چهارراه یا خیابان سردرگم هستند، البته این رویه از ابتدای تأسیس این شهرک وجود داشته و ساکنان آن به این معضل عادت کرده‌اند.

وی می‌افزاید: می‌دانیم که گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات ما از سوی مسئولان وجود ندارد و بیان مسائل دیگر سودی ندارد، به همین جهت در طول سال‌های زیادی که از احداث این شهرک می‌گذرد، ساکنان خودشان مراقب خودروها هستند تا کودکان و همراهان آنها هنگام تردد در معابر شهرک آسیب نبینند.

«معتمدی» شهروند دیگر این شهرک، اظهار می‌کند: رانندگان هنگام تردد در مسکن مهر منظریه مدام نگران دیگر خودروها یا عابران پیاده هستند زیرا نمی‌دانند چه موقع باید از یک خیابان یا چهارراه عبور کنند یا حق تقدم با کیست و اگر حادثه‌ای رخ دهد، مقصر چه فردی خواهد بود؟

وی تصریح می‌کند: این ماجرا در فصول بارندگی، حتی به مقدار اندک به شکل دیگری نگران کننده خواهد شد، زیرا اگر آب‌های باران در خیابان جاری بماند یا مه گرفتگی شود، تصادفات پی در پی رخ خواهد داد؛ این حق شهروندان است که از یک تابلوی ایست یا چراغ قرمز در یک خیابان بهره ببرند، این شهرک هم جزئی از شهرکرد است و باید به آن توجه شود نه اینکه به حال خود رها شود! بالاخره کدام مسئول پاسخگو خواهد بود؟

یکی دیگر از ساکنان شهرک منظریه که از چند سال پیش در این شهرک ساکن شده و هر روز مجبور است بدون خودروی شخصی به محل کار برود، از هزینه‌های رفت‌وآمد و دور بودن محل زندگی با محل کار گلایه دارد و می‌گوید: از آنجا که اتوبوس‌های این منطقه دیر به دیر تردد می‌کند، مجبور است با اسنپ و تاکسی و تقبل هزینه بالا به محل کار خود رفت و آمد کند.

ابراهیمی ادامه می‌دهد: هزینه‌های زیاد رفت و آمد باعث شده تا ظهرها برای ناهار به خانه برنگردم و در محل کار غذا بخورم و شب به خانه برگردم تا هزینه رفت و آمد بالایی را متحمل نشوم زیرا درآمد من جوابگوی هزینه‌های بالای رفت و آمد با تاکسی نیست.

مسکن مهر شهرکرد باید تخریب و از نو احداث شود

«پیمان محقق» مدیر ترافیک و حمل و نقل شهری شهرداری شهرکرد می‌گوید: شورای ترافیک استان، مرجع تصمیم‌گیری در موضوعات ترافیکی است و اقداماتی که انجام می‌شود بر اساس مصوبات این شورا است.

وی با بیان اینکه در جلسات مختلف به دفعات زیاد مشکلات منطقه مسکن مهر (منظریه) شهرکرد عنوان شده است، اظهار می‌کند: عدم طراحی مناسب معابر از مشکلات اساسی است، زیرا طرح معابر منظریه، مهندسی و کارشناسی شده نیست و تنها دسترسی‌ها را تأمین کرده است.

استمرار بی‌مهری‌ها به مسکن مهر منظریه شهرکرد

مدیر ترافیک و حمل و نقل شهری شهرداری شهرکرد تاکید می‌کند: نبود تابلو، علائم، تجهیزات ترافیکی، چراغ راهنمایی رانندگی و … در این منطقه صحت دارد، اما مسئول رفع این مشکلات اداره‌کل راه و شهرسازی است زیرا منظریه هنوز تحویل شهرداری نشده و تا این مسائل برطرف نشود، شهرداری، مسکن مهر را از این دستگاه اجرایی تحویل نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه با وجود این مشکلات و ایرادات فنی، تحویل گرفتن منظریه برای شهرداری تبعات اجتماعی داشته و اقتصادی نیست، ادامه می‌دهد: هزینه‌های تخریب و ایجاد مجدد معابر، قوس‌های قائم و افقی، اصلاح هندسی، حل مشکل معابر یک طرفه که به صورت دو طرفه استفاده می‌شود، طراحی نامناسب دوربرگردان که باید بر اساس استانداردهای روز اصلاح شود، تخریب جداول و اصلاح کد بسیاری معابر که دیگر امکان پذیر نیست زیرا هزینه‌های بسیاری لازم دارد به خوبی نشان می‌دهد که مسائل بسیاری در این شهرک وجود دارد.

محقق با تاکید بر اینکه معابر اصلی دارای ایرادات اساسی است، اظهار می‌کند: در شورای ترافیک شهرستان و استان هم مصوب شده که اداره‌کل راه و شهرسازی استان مسائل را برطرف کند، اما اینکه تحقق آن امکان‌پذیر است یا خیر، باید گفت اقدامی است که این دستگاه انجام داده و تا ایرادات برطرف نشود، شهرداری توان مالی برای حل مسائل ندارد و نمی‌تواند مسکن مهر شهرکرد را تحویل بگیرد.

وی تصریح می‌کند: برای اینکه شهرداری مسکن مهر شهرکرد را تحویل بگیرد باید هزینه‌های اصلاح، برآورد و به شهرداری پرداخت شود تا بتوان اصلاحات را انجام داد یا اداره‌کل راه و شهرسازی این منطقه را اصلاح و تحویل شهرداری شهرکرد دهد.

شهرداری نمی‌تواند در مسکن مهر اقدامی انجام دهد

مدیر ترافیک و حمل و نقل شهری شهرداری شهرکرد تاکید می‌کند: شهرداری وظایف قانونی بر عهده دارد و اگر حتی یک مبلغ جزئی در منظریه هزینه کند باید به مراجع قانونی جوابگو باشد، به همین جهت با توجه به موارد قانونی نمی‌تواند اقدامی در این منطقه انجام دهد زیرا هنوز تحویل شهرداری نشده است.

وی خاطرنشان می‌کند: پیگیر نصب تعدادی تابلوی علائم و سرعت‌گیر در مسکن مهر شدیم که در نهایت توسط راه و شهرسازی نصب شد، اما مردم نسبت به نصب همین سرعت‌گیرها ناراضی هستند زیرا پیمانکار برای نگهداری، تعمیر و اصلاح ندارند و تعداد تابلوها نیز اندکی بوده است.

محقق می‌گوید: معمولاً سرعت‌گیرها پس از گذشت مدتی ایراد پیدا خواهد کرد که باید پیمانکاری برای نگهداری آنها وجود داشته باشد، اما نیست؛ بی‌شک اگر حتی بخشی از مصوبات شورای ترافیک نیز در این منطقه اجرایی شود، کمک خوبی به امنیت تردد شهروندان خواهد کرد.

کد خبر 537898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.