جدیدترین جهش کرونا؛ خطرناک‌تر از همیشه

محققان اعلام کردند که گونه جدیدی از ویروس کرونا به نام بوتسوانایی Nu شیوع پیدا کرده است که ممکن است مشکلاتی برای افراد واکسینه شده به همراه خواهد داشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پژوهشگران اخیراً در مورد جهش جدیدی از ویروس کرونا در آفریقا خبر داد که موجی از نگرانی‌ها را به همراه داشته است. این جهش ویروس کرونا که اواخر سال ۲۰۱۹ کشف شد، با نام B.1.1.529 شناخته می‌شود و نخستین بار در بوتسوانای آفریقا مشاهده شد. این گونه جهش یافته ممکن است مشکلاتی برای افراد واکسینه شده به همراه خواهد داشت.

زمانی که ویروس جهش‌های زیادی داشته باشد، سیستم ایمنی بدن انسان نمی‌تواند آن را تشخیص دهد، زیرا واکسن‌ها بر اساس گونه اصلی ویروس تولید شده‌اند؛ بنابراین بدن فرد واکسینه شده نمی‌تواند به گونه‌های جهش یافته به طور مؤثری مقابله کند. تا کنون تنها ۱۰ نفر در بوتسوانا، آفریقای جنوبی و هنگ کنگ به گونه جهش یافته B.1.1.529 ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، با این وجود متخصصان معتقدند که بالا بودن جهش سنبله این گونه از ویروس کرونا نگران کننده است، به طوری که ممکن است از هر نوع دیگری از ویروس کرونا از جمله گونه دلتا نیز خطرناک‌تر باشد.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این نوع از ویروس کرونا از ۳۲ جهش در پروتئین سنبله برخوردار است، پژوهشگران پس از بررسی ۳۲ جهش این گونه متوجه شدند که دو مورد آن‌ها از ویروس اصلی کرونا عفونی‌تر است. البته هنوز میزان عفونت و سرایت‌پذیری این گونه از ویروس کرونا مشخص نشده است، اما احتمال دارد که میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

کد خبر 537878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.