برنامه شهری اصفهان باید هم‌تراز شهرهای تاریخی جهان باشد/ لزوم توسعه گردشگری به‌جای صنعت

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان یکی از ۱۰ شهر تاریخی دنیاست لذا باید در تراز این شهرهای جهانی در تدوین برنامه‌های شهری آن اقدام کرده و از تجاربی که در چنین شهرهایی وجود دارد، استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی صبح امروز (پنج‌شنبه) در پنل تخصصی بررسی برنامه جامع شهر اصفهان رویداد "شهر برنامه" از تمام کسانی که در تدوین برنامه جامع شهر اصفهان مشارکت داشتند، تقدیر و تشکر و اظهار کرد: دانش بومی برای تدوین برنامه‌های شهری ظرفیتی است که از گذشته در اصفهان وجود داشته و تهیه آمایش استان یکی از نمونه‌های آن است.

وی افزود: تدوین برنامه شهری اصفهان که در سال ۶۷ تهیه شد توسط کارشناسان مسکن و شهرسازی اصفهان انجام شد هرچند که از زمان تصویب و کارآمدی آن گذشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اصفهان در دوره‌های مختلف هیچ‌گاه بدون برنامه نبوده و در ادوار گذشته با وجود شدت و ضعف مدیریتی این برنامه‌ها تدوین و اجرا شده و حرکت شهر طبق آن وجود داشته است.

وی با بیان اینکه این ظرفیت را توفیقی ملی می‌دانیم که در اصفهان بروز پیدا کرده است، ادامه داد: اکنون با فقدان برنامه جامع برای توسعه شهر مواجه هستیم بنابراین باید از ظرفیت مشاوران در شهرهایی با موقعیت و منزلت اصفهان نیز استفاده کرد و نگاه فراتری داشته باشیم.

نورصالحی با تاکید بر اینکه باید از تجربه دیگران در حد ایده گرفتن استفاده کرد، افزود: اصفهان یکی از ۱۰ شهر تاریخی دنیاست لذا باید در تراز این شهرهای جهانی در تدوین برنامه‌های شهری آن اقدام کرده و از تجاربی که در چنین شهرهایی وجود دارد، استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون نسبت به گذشته در شهر و شهرداری، استان و کشور توانمندی‌های بیشتری اضافه شده است بنابراین چندان معتقد به خط‌کشی اصفهانی و غیر اصفهانی در کمک گرفتن از متخصصان نیستیم و باید از تجارب شهرهای واجد ارزش در این مسیر استفاده کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: باید به تفاهم و تعامل در این مسیر بیشتر توجه شده و از ظرفیت قانونی در مجموعه مدیریت استان و نخبگان و متخصصانی که در این امر تجربه دارند برای کمک استفاده کرد.

وی افزود: البته این اتفاق باید در گستره کشور اتفاق افتاده و بزرگانی که نگاه ویژه به اصفهان دارند و حتی در این شهر و کشور ساکن نیستند نیز به همکاری دعوت شوند و آن‌ها نیز تبیین کنند که اصفهان باید در آینده به چه سمتی برود.

نورصالحی اظهار کرد: توسعه اصفهان نباید به سمت توسعه صنعتی می‌رفت و حال که رفته است باید از آن جلوگیری شده و این مسیر به سمت گردشگر پذیری سوق پیدا کند؛ توسعه فضایی و جمعیت‌پذیری اصفهان نباید بیش از این گسترش یافته و لازم است صنایع دانش‌بنیان جایگزین صنایعی شود که آلودگی زیاد دارند و آب‌بر هستند.

وی با بیان اینکه اصفهان در سال‌های اخیر مهاجرپذیر بوده اما نه مهاجران نخبه، گفت: این استان علی‌رغم اینکه حدود پنج درصد جمعیت ایران را دارد، ۱۰ درصد نخبگان کشور را در خود جای داده است که باید از مهاجرت این افراد جلوگیری شود.

نورصالحی اظهار امیدواری کرد در مسیر تدوین برنامه جامع روسفید باشیم و اندازه توان خود کار کنیم تا در نتیجه آن قشر آسیب‌پذیر شهر نیز منتفع شده، علاوه بر توجه به ابعاد فیزیکی، توسعه شهر با برنامه و رو به رشد پیش برود و روزی برسد که جمعیت غیر شاغل و منطقه کم‌برخوردار در اصفهان نداشته باشیم.

کد خبر 537812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.