بسیجیان قدرت خود را در خدمت مردم قرار دهند/ لزوم تبیین اخبار صحیح در شبکه‌های اجتماعی

"نخستین شاخصه یک فرد بسیجی ایمان است و همین موضوع به وجه تمایز بسیج مردمی ایران نسبت به سایر کشورها تبدیل شده است؛ زیرا بسیجیان انقلاب اسلامی معتقدند که می‌توانند با کمک خداوند کارهای غیر ممکن را انجام دهند."

به گزارش خبرنگار ایمنا، عنوان بسیج یادآور خاطره عزیزترین نهاد و بزرگترین مردان تاریخ انقلاب اسلامی است. نهادی که به تعبیر امام راحل (ره) تشکیل آن «یقینا از برکات و الطاف جلیله خداوند تعالی بود» و «شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد.»

حضرت امام خمینی (ره) با بینش عمیق خود، بارها بر جایگاه مهم مردم برای رساندن کشور به سعادت، تأکید ورزید. ایشان با درایت بی نظیر خود در سال‌های سخت دفاع، قشرهای گوناگون را به یک پارچگی و بسیج عمومی برای نجات کشور از بحران جنگ تشویق کرد. قدرت مردم در پرتو تدبیر آن پیر فرزانه و پیوند الهی آنان با یکدیگر، نه تنها کشور را از رنج‌های جنگ نجات داد، بلکه پس از جنگ نیز بسیج را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و محکم‌ترین نهادهای کشور مطرح ساخت.

حضور پر رنگ و موفق بسیج در جنگ تحمیلی، ارزش بسیج را بیش از گذشته در برابر چشم‌ها قرار داد. از این رو، بیشتر مردم، بسیج را به عنوان نهادی نظامی می‌شناسند. باید توجه داشت که گرچه یکی از وظیفه‌های مهم بسیجیان، آمادگی نظامی برای دفاع از خطرهای نظامی است، ولی بسیج در نظر امام خمینی (ره)، تکلیفی فراتر از این دارد.

در اندیشه ایشان، بسیج، نهادی اجتماعی است. نهادی گسترده که پاسخ گوی بسیاری از نیازهای اساسی و حیاتی جامعه است و چنان با بخش‌های دیگر نظام پیوند دارد که جدایی آن‌ها از هم در جامعه اسلامی امکان پذیر نیست. بسیج با کارکردهای گوناگون خود، یاری‌رسان نیازهای آموزشی، عمرانی، سیاسی، دفاعی و… است. بسیج سوادآموزی، بسیج سازندگی و بسیج محرومیت زدایی، قسمتی از برنامه‌های بسیج در کشور است.

ناحیه مقاومت بسیج امام صادق در مرکزی‌ترین ناحیه سپاه اصفهان واقع شده و وظیفه دشواری جهت تأمین امنیت، محرومیت زدایی و تبلیغات برعهده دارد. به مناسب گرامیداشت هفته بسیج با «سرهنگ محمد نصر اصفهانی» فرمانده ناحیه مقاومت بسیج امام صادق (ع) به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

شاخصه‌های یک بسیجی چیست؟

از نظر مقام معظم رهبری بسیج تحقق مردم سالاری دینی بوده و این نکته برگرفته از آیات و روایات متعدد دین اسلام است. بسیج به معنی تشکلی از بهترین بندگان خداوند است که حاضرند به مخلوقات خداوند خدمت کنند.

بسیج دارای مبنای دینی و اعتقادی است، در همین راستا خداوند خطاب به پیامبر (ص) در قرآن می‌فرماید که «با گروهی از مؤمنین به یاری تو خواهیم پرداخت، منظور خدا در قرآن کریم از مؤمنین، بسیج مردمی است.»

اولین شاخصه یک فرد بسیجی ایمان است و همین موضوع به وجه تمایز بسیج مردمی ایران نسبت به سایر کشورها تبدیل شده است؛ زیرا بسیجیان انقلاب اسلامی معتقدند که می‌توانند با کمک خداوند کارهای غیر ممکن را انجام دهند.

دومین شاخصه یک فرد بسیجی ولایت مداری است. از ابتدای انقلاب اسلامی، خداوند متعال نعمت ولایت را به ما عطا کرده و بسیجیان نیز طی انقلاب اسلامی در رکاب ولایت توفیقات متعددی را کسب کرده‌اند.

سومین شاخصه یک فرد بسیجی بصیرت است؛ زیرا بسیجیان باید در هر موقعیت فرق بین حق و باطل را تشخیص دهند و بتوانند در جامعه آگاهی بخشی کند. مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود به جهاد تبیینی اشاره کردند و به همین دلیل لازم است امروز با توجه به سیطره رسانه‌ای غرب با تبیین واقعیت شبهات ذهن جوانان را بزداییم.

چهارمین شاخصه یک فرد بسیجی شجاعت است؛ زیرا بسیجیان باید با شجاعت، هر زمانی که از طرف ولی امر صادر شد به دل دشمنان بزنند؛ همچنین آخرین ویژگی یک فرد بسیجی مردم‌داری است و در این راستا لازم است بسیجیان خود را خادم مردم تلقی کنند و قدرت خود را در خدمت مردم قرار دهند.

وظایف بسیج در شرایط جنگ نرم چیست؟

یکی از مهمترین وظایف بسیج در شرایط فعلی تبیین چهره به چهره ارزش‌ها و واقعیت‌ها است؛ زیرا با تمامی آحاد مردم جامعه ارتباط نزدیک دارد در همین راستا می‌تواند به جهاد تبیینی به پردازد؛ همچنین در شرایط فعلی لازم است بسیجیان با حضور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اخبار صحیح و مبانی را برای مخاطبان خود تبیین کند.

متأسفانه طی سال‌های گذشته در زمینه تبیین واقعیت‌ها ضعیف عمل شده است؛ در همین راستا لازم است با فعال شدن در زمینه تبیین واقعیت‌ها، تولید محتوا کنیم و اخبار صحیح را به مخاطبان خود القا کنیم.

فعالیت‌های ناحیه مقاومت بسیج امام صادق (ع) در چه محورهایی خلاصه می‌شود؟

برای پایگاه‌های بسیج محلات، شش عرصه فعالیت تعریف شده که این عرصه منطبق بر سند اعتلای ۱۰ ساله بسیج پیش بینی شده است. اولین عرصه، دفاعی-امنیتی است که هرکدام از پایگاه بسیج محلات باید نیروی انسانی لازم جهت مقابله با تهدیدات محله خود را داشته باشند. مصداق این عرصه طرح گشت‌های رضویون پایگاه‌های ناحیه مقاومت بسیج امام صادق (ع) است که سابقه‌ای درخشانی در مقابله با سرقت‌های محلات از خود به جای گذاشته است.

عرصه دوم که لازم است پایگاه‌های بسیج محلات بر اساس آن فعالیت‌های خود را سازماندهی کنند، فرهنگی و تبلیغی است. لازم است بسیج با محوریت مساجد و اهالی محلات در عرصه فرهنگی و تبلیغی وارد شود و مراسم‌هایی را برای گرامیداشت ایام الله‌ها، راهپیمایی‌ها و یادواره‌های شهدا برنامه‌ریزی کنند؛ همچنین ضرورت دارد پایگاه‌های بسیج محلات با توجه به تأکیدات سند ۱۰ ساله بسیج در خصوص اعتلای علم و فناوری در بین جوانان و جامعه در عرصه علمی فعال شوند؛ همچنین در این راستا مرکز رشد علم و فناوری در سطح ناحیه مقاومت بسیج امام صادق (ع) راه اندازی شده که از طرح‌ها و برنامه‌های علمی پایگاه‌های محلات پشتیبانی کند.

حضور پایگاه‌های بسیج در مباحث تربیتی جوانان ازجمله مهمترین اقدامات پایگاه‌های محلات است؛ زیرا لازم است جوانان در مساجد تحت تأثیر آموزه‌های اسلامی قرار گیرند و خود را برای وظایف اصلی خود آماده کنند.

پایگاه‌های بسیج محلات در عرصه اجتماعی و سازندگی حضور پررنگی ایفا کرده‌اند و در راستای محرومیت زدایی، مقابله با طلاق و کمک مومنانه اقدامات متعددی انجام داده‌اند که آمار این اقدامات در سطح ناحیه بسیار زیاد است.

امروز ضرورت دارد پایگاه‌های بسیج گفتمان ولایت را ترویج کنند و به همین دلیل لازم است بسیجیان بلندگو گفتمان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مدارس و محلات شوند و فرمایشات رهبر انقلاب را تبیین کنند. همواره سعی شده پایگاه‌های ناحیه مقاومت بسیج امام صادق (ع) در تمامی عرصه‌های دفاعی امنیتی، تبلیغاتی و فرهنگی، علم و فناوری و اجتماعی و سازندگی فعال شوند.

گشت‌های رضویون ناحیه مقاومت بسیج امام صادق (ع) تا چه میزان در راستای ارتقا سطح امنیت محلات مؤثر هستند؟

دستاوردهای گشت‌های رضویون به ویژه در منطقه خوراسگان خارج از تصور ما بود. خوشبختانه گشت‌های پایگاه‌های بسیج منطقه خوراسگان توانستند دستاوردهای ارزشمندی اعم از کشف مواد مخدر، مقابله با ارازل و اوباش و دستگیری سارقان از خود به جای بگذارند.

در حال حاضر دو الی سه شب از هفته، طرح گشت رضویون در سطح محلات ناحیه با ظرفیت مردمی اجرایی می‌شود؛ بر اساس چشم اندازها، ناحیه مقاومت بسیج امام صادق (ع) قصد دارد طرح گشت رضویون را هر شب در تمامی محلات اجرایی کند.

برنامه ناحیه مقاومت بسیج امام صادق (ع) برای گرامیداشت هفته بسیج چیست؟

ناحیه امام صادق (ع) مانند سال‌های گذشته به مناسبت هفته بسیج برنامه‌های متعددی را پیش‌بینی کرده که اصلی‌ترین برنامه آن یعنی همایش اقتدار در مصلی امام خمینی (ره) اصفهان با حضور ناحیه امام صادق (ع) و ناحیه امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

ناحیه امام صادق (ع) قصد دارد به مناسبت هفته بسیج و با همراهی پاسداران و مسئولان استانی، از ۴۶۰ پایگاه ناحیه بسیج امام صادق (ع) بازدید و از بسیجیان محلات تقدیر کند.

هفته بسیج امسال با عنوان «بسیج پاره تن مردم» برگزار خواهد شد. این شعار برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری در سند ۱۰ ساله اعتلای بسیج است.

ناحیه مقاومت بسیج امام صادق (ع) به مناسبت هفته گرامیداشت بسیج، جشنواره سرود چکامه مقاومت را با شرکت ۷۰ گروه سرود استانی برگزار خواهد کرد؛ همچنین ۵۶ یادواره شهیدان با عنوان «شهید آبروی محله» در سطح محلات ناحیه امام صادق (ع) برگزار خواهد شد.

۴۶۰ پایگاه بسیج ناحیه امام صادق (ع) به مناسبت هفته بسیج برنامه‌ای شاخص را برگزار خواهند کرد؛ همچنین رزمایش «سبک زندگی و تحکیم خانواده» با همت بسیج جامعه زنان در محلات بسیج ناحیه امام صادق (ع) برگزار خواهد شد.

حدود ۵۰ میز خدمت، ۱۲ ایستگاه آوا و نما و اعزام گروه‌های جهادی در محلات شهرستان اصفهان با همت ناحیه مقاومت بسیج امام صادق (ع) نیز برگزار خواهد شد.

کد خبر 537700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.