سیستم‌ حمل و نقل شهری با کالبد شهرها سنخیت ندارد

یک کارشناس ارشد راه و ترابری گفت: برنامه‌ریزی حمل و نقل شهری چیزی جدای از برنامه‌ریزی شهری در سطوح شهری و فراشهری نیست و موضوع حمل و نقل باید به طور جامع مورد بررسی قرار بگیرد، در غیر این‌صورت معضلات مربوط به این حوزه رفع نخواهد شد.

مجید عموچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از مهمترین معیارهای طراحی سیستم‌های حمل و نقل شهری، جمعیت و نحوه رشد و توسعه شهر است که تأثیر به سزایی بر نوع حمل و نقل شهری و کارکرد آن خواهد داشت و حتماً باید در برنامه‌ریزی توسعه حمل و نقل و مطالعات مربوط به آن مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: امروزه با رشد روزافزون جمعیت شهرها، هزینه فراهم آوردن زیرساخت‌های حمل و نقل شهری نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است و برنامه‌ریزی در این حوزه نیازمند به‌کارگیری روش‌های دقیق‌تر و اعمال سیاست‌هایی متفاوت است.

این کارشناس ارشد راه و ترابری خاطرنشان کرد: بارگذاری‌های جمعیتی در شهرهای کشور ما به خصوص در شهرهای بزرگ، غالباً طی دهه‌های گذشته بدون برنامه‌ریزی بوده و لذا سیستم‌های حمل و نقل شهری چندان با ساختار و کالبد شهر سنخیت ندارد.

عموچی ادامه داد: این خود موجب بروز نارضایتی مردمی و ایجاد معضلاتی مثل ترافیک می‌شود که امروزه تقریباً تمامی شهرها با آن دست به گریبان هستند و این مسئله البته در کلانشهرها حادتر است.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی حمل و نقل شهری چیزی جدای از برنامه ریزی شهری در سطوح شهری و فرا شهری نیست و موضوع حمل و نقل باید به طور جامع مورد بررسی قرار بگیرد و در غیر این صورت معضلات مربوط به این حوزه رفع نخواهد شد.

این کارشناس ارشد راه و ترابری به اهمیت انجام مطالعات حمل و نقل شهری اشاره و تصریح کرد: ظرفیت ترافیکی هرکدام از شهرهای کشور باید مشخص شود تا بارگذاری‌ها بیشتر از حد تعیین شده نباشد و گره‌های سخت ترافیکی در نقاط مختلف کلانشهرها ایجاد نشود.

عموچی با تاکید بر اینکه برنامه‌های شهری باید با مطالعات و برنامه‌ریزی حمل و نقل شهری همگام باشد، گفت: در حال حاضر سیاست‌هایی در این راستا اتخاذ شده است، اما کافی نیست و هنوز جایگاه و اهمیت مطالعات و برنامه‌ریزی حمل و نقل شهری به درستی شناخته نشده است و ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل همگانی و پاک در اولویت‌ها نخست مدیران شهری نیست.

وی افزود: همین امر موجب شده تا شهرهای ما روز به روز با مشکلات ترافیکی و حمل و نقلی دست به گریبان باشند و این معضل هر روز بیشتر و بحرانی‌تر شود.

کد خبر 537572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.