مهدی بقایی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا از شناخت نقاط مستعد وقوع بحران و تلاش برای آسیب شناسی و رفع مشکلات این مناطق، از طریق توسعه فرهنگ یادگیری، در حوزه خدمات شهری شهرداری اصفهان سخن گفت و اظهار کرد: بحرانهایی که در شهر ایجاد میشود از نظر ماهیت با هم متفاوت هستند، اما به طور کلی شهر با دو دسته بحرانهای طبیعی یا انسانساز مواجه خواهد بود، که از جمله بحرانهای طبیعی میتوان به سیلاب، زلزله، یخزدگی و از جمله بحرانهای انسانساز به حملات سایبری، خرابکاریها و هک کردن سیستمها اشاره کرد.
وی با بیان اینکه هر کدام از این شرایط، تمهیدات ویژه خود را میطلبد، افزود: در شهرداری اصفهان ساختار مشخصی برای مدیریت بحران وجود دارد که در رأس آن، شهردار اصفهان حضور یافته و سایر بخشهای شهرداری نیز بنا بر حوزه تخصصی خود در مواجهه با بحران، اقدامات لازم را انجام میدهند.
معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به دستورالعملهای اختصاصی مدیریت شهری در زمان وقوع بحران، تصریح کرد: در مواجهه با بحران سه نوع دستورالعمل به کار گرفته میشود که اولین دستورالعمل، جنبه پیشگیری و آمادگی دارد و از جنس پدافند غیرعامل است، دومین دستورالعمل مربوط به حین بحران و سومین دستورالعمل نیز شامل اقدامات پس از بحران میشود.
بقایی با اشاره به اینکه آمادگی تجربی برای مواجهه با بحران در معاونت خدمات شهری از سطح قابل قبولی برخوردار است، توضیح داد: در زمان وقوع بحران، تیمهای مستقر در خدمات شهری که به دلیل به دست آمدن تجربه طی سالیان زیاد، تیمهای چابکی هستند، به سرعت نسبت به مهار بحران اقدام میکنند و در کنار آن، تجهیزات بهروزی در اختیار آنها قرار دارد که همین امر سبب شد تا در آبگرفتگی چند هفته اخیر، به سرعت مشکل را برطرف کنند. با این حال اعتقاد داریم که با یک ساختار منظم برای مدیریت بحران فاصله داریم و برای شکلگیری این ساختار از مرحله پیش از بحران تا پسابحران تلاش خواهیم کرد.
معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به لزوم شکلگیری سازمان یادگیرنده برای مواجهه اصولی با بحران، تصریح کرد: اگرچه ما در حین بحران عملکردی نسبتاً قوی داشتهایم، اما باید بر روی اقدامات لازم قبل از بحران و پس از بحران تمرکز کنیم و با عبور از بحران، ضمن آسیب شناسی رویدادها، فضای مناسبی برای یادگیری ایجاد کنیم تا سازمانهای دخیل در امر مواجهه با بحران، با آمادگی کامل در مواجهه با پیشامدهای بعدی ظاهر شوند، موضوعی که به نظر میرسد در سالیان قبل مغفول مانده و مانع از آن شده است که در مدیریت بحرانها منظم و قوی عمل کنیم.
وی با اشاره به آمادگی فعلی حوزه خدمات شهری در مقابله با بحرانهای احتمالی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما در هر منطقه یک اتاق مدیریت بحران داریم که با اتکا به امکانات موجود و تجهیزات و ماشین آلات مختلف، در شرایط بحرانی تا چند روز میتواند آن منطقه را بدون دسترسی به کمکهای بیرونی مدیریت کند، اما مسئله یادگیری برای مواجهه تخصصی با بحران بسیار ضروری است تا با کمترین خطا مدیریت بحران صورت بگیرد.
بقایی با تأکید بر کلید خوردن بستر یادگیری و تجربه در زمینه مهار بحرانها، به آبگرفتگی معابر در هفتههای اخیر اشاره کرد و گفت: در بارندگیهای اخیر و آب گرفتگیهای رخ داده پس از بحران، به سرعت ۲۸۹ نقطه در سطح شهر که بیشترین آبگرفتگی را داشتند، شناسایی و بر روی GIS نقاط آن، تعیین شد و در ادامه پس از بررسی علل آب گرفتگی، عملیات اجرایی آغاز و تا این لحظه ۴۰ درصد نقاط با اصلاح مسیر، حفر چاه جذبی و شیببندی مناسب رفع عیب شد.
وی به ضرورت مشارکت شهروندان در زمینه مدیریت بحران اشاره کرد و افزود: شهروندان اصفهانی ارتباط خود را با مجموعه خدمات شهری از طریق سامانه ۱۳۷ قطع نکنند؛ چرا که ما به این ارتباطات و نقطه نظرات شهروندان توجه ویژهای داریم و به منظور افزایش نظارت شهروندان، برای ارتقای مشارکت در این سامانه و شکلگیری ارتباط دوجانبه تلاش میکنیم.
معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه هفت سازمان از جمله سازمان پارکها و فضای سبز، خدمات ایمنی و آتشنشانی، زیباسازی، مدیریت پسماند، میادین و ساماندهی مشاغل شهری، آرامستانها و … در حیطه خدمات شهری برای بهبود وضعیت شهر، به صورت شبانه روزی تلاش میکنند، خاطرنشان کرد: وظیفه ما در این مجموعه آن است که شهری ایمن، پویا، تمیز و آراسته در اختیار شهروندان قرار دهیم؛ برای نیل به این مقصود، نیازمند مشارکت همه جانبه شهروندان هستیم تا شهری آباد و قابل زیستن برای نسلهای آینده بسازیم.
نظر شما