چرا خطر ابتلا به سکته قلبی در زمستان رایج‌تر است؟

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که کاهش دمای هوا در فصل‌های سرد خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه سکته قلبی رایج‌ترین دلیل مرگ و میر در نظر گرفته می‌شود، عوامل زیادی وجود دارد که خطر ابتلاء به آن را افزایش می‌دهد. تغییرات فصلی و توجه دیرهنگام به علائم آن نیز شرایط را وخیم‌تر می‌کند. متخصصان معتقدند که کاهش دما در فصل زمستان نه تنها خطر ابتلاء به سرماخوردگی و آنفلوآنزا را افزایش می‌دهد، بلکه باعث بروز سکته قلبی نیز می‌شود.

چرا خطر ابتلاء به سکته قلبی در زمستان رایج‌تر است؟

با وجود این که هیچ دلیل قطعی برای بروز سکته قلبی وجود ندارد، متخصصان معتقدند که یکی از دلایل بروز سکته قلبی فیزیولوژی بدن است. علاوه بر این، کاهش دمای بدن خطر ابتلاء به سکته قلبی را نیز افزایش می‌دهد. نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که خطر ابتلاء به سکته مغزی، نارسایی قلبی، مشکلات قلبی عروقی و بی نظمی ضربان قلب در فصل زمستان افزایش پیدا می‌کند. زمانی که سیستم عصبی سمپاتیک فعال‌تر می‌شود، رگ‌های خونی باریک‌تر می‌شود و فشار خون افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه قلب سخت‌تر تلاش می‌کند تا خون را به اعضای مختلف بدن برساند. علاوه بر این، کاهش دمای محیط در فصل‌های سرد باعث بروز هیپوترمی می‌شود و خطر آسیب به رگ‌های خونی قلب را افزایش می‌دهد.

ارتباط بین کاهش دما و خطر بروز سکته قلبی چیست؟

زمانی که دمای هوا در فصل‌های سرد کاهش پیدا می‌کند، بدن برای تنظیم گرمای بدن باید دو برابر تلاش کند، بنابراین بر عملکرد قلب نیز تأثیر می‌گذارد. خطر ابتلاء به سکته قلبی در فصل‌های سرد برای افرادی که پیش از این به بیماری قلبی مبتلا بوده‌اند یا در معرض مشکلات قلبی قرار دارند بیشتر است. علاوه بر این، اکسیژن مورد نیاز بدن افراد در فصل زمستان کاهش پیدا می‌کند، در این صورت خطر ابتلاء به سکته قلبی افزایش پیدا می‌کند.

چرا سکته قلبی در زمستان به یک نگرانی جدی تبدیل شده است؟

دمای پایین هوا باعث می‌شود افراد نتوانند در محیط باز ورزش کنند، نداشتن فعالیت بدنی نیز خطر ابتلاء به مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، افزایش آلودگی هوا باعث بروز التهاب در بدن می‌شود و متعاقباً خطر ابتلاء به مشکلات قلبی نیز افزایش پیدا می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده در طول سال‌ها نشان می‌دهد که آلودگی هوا مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان ۶۹ درصد افزایش می‌دهد. عوامل ذکر شده به همراه خطرات ژنتیکی و توجه نکردن به سلامتی بدن، می‌تواند خطر بروز حمله قلبی در زمستان را به یک نگرانی جدی تبدیل کند.

برای پیشگیری از بروز سکته قلبی چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

تغییر آب و هوا می‌تواند خطر ابتلاء به سکته قلبی را افزایش دهد، بنابراین در صورتی که در معرض ابتلاء به این بیماری قرار دارید لباس گرم و مناسب بپوشید. اگر دمای پایین هوا مانع ورزش کردن شما در محیط باز می‌شود، راه‌های جایگزینی برای ورزش کردن پیدا کنید. فعالیت بدنی و ورزش منظم باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن افراد تقویت شود، گرمای بدن تنظیم شود و فرد به تناسب اندام برسد. ورزش در منزل، ورزش‌های هوازی، یوگا و مدیتیشن نیز خطر ابتلاء به سکته قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. علاوه بر این، لازم است افراد بیماری‌های دیگر خود مانند دیابت، فشار خون بالا و دیگر مشکلات قلبی عروقی خود را کنترل کنند، در صورتی که این بیماری‌ها تحت کنترل قرار نگیرند، خطر ابتلاء به سکته قلبی افزایش پیدا می‌کند. متخصصان توصیه کرده‌اند که افراد از رژیم غذایی سالم پیروی کنند و از مصرف مواد غذایی سرخ شده، شیرین و غذاهایی که سرشار از کلسترول، قند و چربی هستند دوری کنند.

کد خبر 537210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.