قدم در راه منافع اسرائیل

حماس جنبشی مشروع و اسلامی – فلسطینی است و دارای ریشه‌های عمیق مردمی و از جایگاه بالائی نزد ملت‌های اسلامی بر خوردار بوده و به طور طبیعی قادر است اقدامات متقابلی را علیه منافع دولت انگلیس در منطقه انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد قرار دادن حماس در لیست گروه‌های تروریستی توسط دولت انگلیس در اختیار ایمنا قرار داده است: اقدام دولت انگلیس در قراردادن جنبش حماس در لیست سازمان‌های تروریستی نشان می‌دهد که این کشور بار دیگر درصدد بازتولید وعده شوم بالفور در اراضی اشغالی است.

در سال ۱۹۱۷ میلادی ارتور جیمز بالفور وزیر خارجه وقت انگلیس با ارسال یاد داشتی برای والتر روتشیلد سیاستمدار یهودی الاصل و عضو مجلس عوام بریتانیا وعده شکل‌گیری رژیم صهیونیستی تحت عنوان وطن قومی یهود را داد. از آن زمان دولت بریتانیا زمینه‌های لازم را برای شکل‌گیری این رژیم اشغالگر به کار گرفت و سر انجام در سال ۱۹۴۸ اسرائیل رسماً موجودیت خود را اعلام کرد.

در واقع انگلیس عامل آوارگی میلیون‌ها فلسطینی بوده و طی هفت دهه گذشته با ارسال کمک‌های مالی و لجستیکی و همکاری اطلاعاتی با رژیم اشغالگر قدس، زمینه پایداری این رژیم را فراهم کرد.

از سال ۱۹۶۴ که جنبش‌های مبارز فلسطینی برای آزادی اراضی اشغالی تأسیس شدند، آمریکا و انگلیس برای حفظ هویت نامشروع اسرائیل تلاش کردند تا مبارزات ملت فلسطین را نوعی تروریسم منطقه‌ای تلقی کنند.

از سوی دیگر در سال ۱۹۸۷ که جنبش حماس برای تقابل با رژیم صهیونیستی تشکیل شد، دولت‌های انگلیس برای ترور رهبران حماس، همکاری اطلاعاتی خود را با اسرائیل رسماً آغاز کردند؛ این در حالی است که بر اساس قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل هر ملتی که تحت اشغال کشور دیگری قرار بگیرد، این حق را دارد که با استفاده از هر امکاناتی به مقابله با اشغالگر بپردازد.

اما دولت انگلیس به دلیل نفوذ فوق‌العاده لابی یهودی در نهادهای تصمیم گیرنده، بارها نسبت به تحریم رهبران حماس اقدام کرده است؛ در حالی که برخی کشورهای اروپایی با اقدامات دولت‌های انگلیس مخالفت کرده‌اند. از این رو و به دلیل وجود هماهنگی بین انگلیس و آمریکا و همکاری تنگاتنگ لندن با تل‌آویو، سلسله اختلافاتی بین اتحادیه اروپا و لندن پیرامون سیاست‌های خاور میانه‌ای انگلیس به وجود آمد.

نگرانی دولت انگلیس بویژه مجلس لردها نسبت به گسترش پدیده یهود ستیزی در اروپا موجب شد تا انگلیس مسیری جداگانه‌ای طی کند و از اتحادیه اروپا خارج شود. شمار زیادی از نمایندگان مجلس لردها دارای رگه‌های یهودی هستند و هم قسم شده‌اند تا برای تقویت رژیم صهیونیستی از هر گونه کمک مالی، اطلاعاتی و سیاسی به این رژیم فروگذاری نکنند.

لذا اقدام اخیر انگلیس برای قرار دادن حماس در لیست سازمان‌های تروریستی از قبل قابل پیش بینی بود؛ زیرا دولت بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس طی سال‌های اخیر بیشترین همکاری سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی را با اسرائیل داشته.

طی سال‌های اخیر نیز دولت انگلیس، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن را نیز جزو سازمان‌های تروریستی قرار داد و این نشان می‌دهد که دولت انگلیس از گسترش نفوذ محور مقاومت و افزایش موج نفرت‌های مردمی نسبت به اسرائیل نگران است. اگر چه رهبران حماس اعلام کرده‌اند که قرار دادن این جنبش در لیست سازمان‌های تروریستی تأثیری در روند مبارزات این جنبش علیه رژیم صهیونیستی باقی نخواهد گذاشت، اما اقدام دولت انگلیس نقض حق مشروع ملت فلسطین برای آزاد سازی اراضی خود تلقی می‌شود.

حماس جنبشی مشروع و اسلامی – فلسطینی است و دارای ریشه‌های عمیق مردمی و از جایگاه بالایی نزد ملت‌های اسلامی برخوردار بوده و به طور طبیعی قادر است اقدامات متقابلی را علیه منافع دولت انگلیس در منطقه انجام دهد. حماس قطعاً ساز و کارهای لازم برای ادامه مبارزات خود بر اساس توانمندی‌های داخلی و بومی را تعریف خواهد کرد و هرگز تحت تأثیر جریان‌سازی‌های دولت انگلیس قرار نخواهد گرفت.

اما آنچه مسلم بوده انگلیس با اقدام غیر منطقی خود خشم ملت‌های آزاده جهان را بر انگیخته است؛ زیرا بسیاری از ملت‌های اسلامی و غربی رژیم صهیونیستی را رژیمی دست پرورده آمریکا و انگلیس تلقی می‌کنند و حماس را بخش جدایی ناپذیر از ملت تحت ستم فلسطین می‌دانند.

کد خبر 537015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.