بحران زاینده‌رود مشکل چند روستا نیست/ اگر اقدام سریع نشود، آسیب‌ها هولناک‌تر می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: کارخانه ذوب آهن و فولاد مبارکه به دلیل مصرف آب فراوان کنار زاینده‌رود ساخته شد که منفعت آن برای تمام کشور است اما زمانی که اصفهان فرونشست پیدا می‌کند و کشاورزان اصفهانی به دستفروشی و فقر و درد و رنج مبتلا می‌شوند آن را نه مشکل کل ایران که مشکل چند روستا می‌پندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا فلاح امروز یکشنبه_ ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰_ در هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مسامحه، کوتاهی‌، بی‌تدبیری‌، قصور و سهل انگاری مسئولان در مدیریت آب، وضعیت اسفناک و دردناکی را برای کشاورزان و مردم به وجود آورده است، اظهار کرد: پرداختن به مسائل جاری و نیازهای متعدد و متکثر کشور باعث شد هیچ توجهی به وضعیت زاینده رود و نابودی زندگی کشاورزان و محیط زیست اصفهان نشود و پرواضح است این همه کوتاهی و تصمیم‌های سلیقه‌ای و شتابزده برخی از مسئولان یک شبه قابل جبران و اصلاح نیست.

وی ادامه داد: تنظیم سندی جامع و انجام پژوهش دقیق علمی، تخصیص بودجه کافی، عزم ملی و هماهنگ و استفاده از ظرفیت‌های فراوان موجود می‌تواند به صورت پایدار مشکل اصفهان و تمامی ذی‌نفعان زاینده‌رود را رفع کند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تحقیقات سازمان ملل نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵ تعداد کشورهایی که از کمبود آب رنج می‌برند به ۳۰ کشور می‌رسد، گفت: براساس گزارش سازمان ملل جنگ‌های بعدی بر سر آب خواهد بود که زنگ خطر را برای همه برنامه‌ریزان و مدیران کشور به صدا درآورده است.

فلاح با بیان اینکه در ۱۰۰ سال گذشته جمعیت جهان سه برابر، مصرف سرانه آب به ازای هر فرد ۴ برابر و منابع آبی زمین هیچ افزایشی پیدا نکرده است، تصریح کرد: کشور ما بیشترین وسعت زمین تحت کشاورزی با آبیاری را به خود اختصاص داده است. همچنین بیشترین مصرف آب در ایران در بخش کشاورزی است بنابراین در عین اینکه باید برای انتقال آب از سایر سرچشمه‌های زاینده رود در اسرع وقت اقدام کرد اما اجرای صحیح روش‌های آبیاری، رعایت الگوی کشت متناسب با وضعیت هر منطقه و بهره گیری از فناوری برای افزایش بهره‌وری آب مزارع نیز حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: کارخانه ذوب آهن و فولاد مبارکه به دلیل مصرف آب فراوان کنار زاینده‌رود ساخته شد که منفعت آن برای تمام کشور است اما زمانی که اصفهان فرونشست پیدا می‌کند و کشاورزان اصفهانی به دستفروشی و فقر و درد و رنج مبتلا می‌شوند آن را نه مشکل کل ایران که مشکل چند روستا می‌پندارند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: بدون آنکه قطره‌ای بر منابع زاینده رود بیفزاییم آن را به همه استان‌ها هدیه کردیم اما با ادبیات قلدرمآبانه و تهدید، مانع انتقال آب می‌شوند و وقت آن رسیده است که حق اصفهان بدون منت به این شهر تاریخی و صنعتی که نقش مهمی در پیروزی انقلاب، اداره جنگ، گردشگری و توسعه و پیشرفت صنعت کشور داشته برگردانده شود.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان قلب ایران است و باید درد اصفهان درد ایران تلقی شود، اگر بعد از همگرایی مردم با کشاورزان و هم صدایی مردم و مسئولان اصفهان و این مطالبه به حق، صرفاً با وعده و وعید مردم آرام و پراکنده شوند و اقدام عملیاتی سریع برای مشکل مردم سرزمین ما انجام نشود، آسیب‌ها، خسارت‌ها و ناراحتی مردم در آینده به مراتب عظیم‌تر، هولناک‌تر و سخت‌تر خواهد شد.

فلاح تصریح کرد: با صراحت از همه دست اندرکاران و مسئولان و مردم و مدیران کشور می‌خواهم که آب زاینده رود را به مهمترین اولویت کشور تبدیل کنند تا با عزم و اراده ملی این مشکل برطرف گردد.

کد خبر 536986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.