خسارت ۷۰۰ میلیارد تومانی زلزله هرمزگان بدون احتساب بخش مسکن

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با اشاره به اینکه زلزله هرمزگان بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت، بدون احتساب خسارت بخش مسکن داشته است، گفت: باید توانمندسازی ستاد بحران مجموعه شهرداری بندرعباس مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد حسن‌زاده، امروز در سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار کرد: ما در ۲۳ آبان شاهد دو زلزله شدید با شدت بیش از شش ریشتر بودیم که در دقایق اولیه با توجه به اشتباهی که مرکز زلزله‌نگاری انجام داده بود مرکز زلزله را "لافت" اعلام کردند و بعد از ۱۵ دقیقه کانون درست آن یعنی شهر فین اعلام شد.

وی افزود: با توجه به نظر ویژه‌ای که ریاست جمهوری و دولت مردمی دارد در ساعات اول حادثه، معاون اول رئیس‌جمهور، دو تن از وزرا و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور وارد هرمزگان شدند و سعی کردیم تا ۱۵ ساعت بعد مسائل زیرساختی حادثه بخصوص مسئله بازگشایی جاده سیرجان - بندرعباس را حل کنیم. بر اساس آمار علوم پزشکی هرمزگان یک فوتی و صد مراجعه به مراکز درمانی داشتیم که ۱۰ نفر از آنان بستری و بقیه مرخص شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان تصریح کرد: این حادثه یک معجزه الهی بود و تا این لحظه بالغ بر ۲۰۰ پس‌لرزه اتفاق افتاده و این زنگ هشداری برای استان هرمزگان است. ما همواره در جلسات تأکید بر آمادگی داشته‌ایم اما خیلی اوقات مدیران این مسئله را جدی نمی‌گیرند. حادثه قابل پیش‌بینی نیست و ایجاد آمادگی می‌تواند در کاهش خسارات مؤثر باشد. زلزله هرمزگان بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت، بدون احتساب خسارت بخش مسکن داشته است.

وی ادامه داد: خسارات شامل دو هزار و ۴۹۸ واحد احداثی، ۷۰۲ واحد تعمیری، سه هزار و ۱۰۰ واحد معیشتی، تلفات حدود ۲۰۰ رأس دام و … بوده است و حدود ۳۹۴ میلیارد تومان خسارت به بخش راه وارد شده است، ۴۰ حلقه چاه، ۵۰ رشته قنات، ۴۰ کیلومتر کانال آبیاری، ۳۰ واحد دامداری، هفت واحد مرغداری، ۲۰ کیلومتر جاده بین مزارع، ۱۴ مورد در حوزه صنعت، ۴۵ دستگاه وسیله نقلیه سبک، پنج دستگاه وسیله نقلیه سنگین و یک مورد تلفات انسانی از دیگر خسارت‌های وارد شده به استان در زلزله اخیر هرمزگان بوده است.

حسن‌زاده اضافه کرد: تمام تلاش خود را برای بازسازی و بازتوانی در استان گذاشتیم که کاری زمان‌بر و سخت است. در بحث بازتوانی روحی نیاز به زمان داریم تا به حالت عادی برگردیم. از همراهی و همکاری خوب مردم نجیب تحت تأثیر حادثه، همکاری دستگاه‌های مختلف، نیروهای جهادی و اعضای شورای شهر که آماده همواره همکاری هستند قدردانی می‌کنم. در هرمزگان بالای ۳۰ نوع مخاطره داریم و شهر بندرعباس نیز درگیر خیلی از این مخاطرات است. گرد و غبار، زلزله، آتش‌سوزی سیل و … از این رو نیاز است که تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی مجموعه بحران این شهر تقویت شود. توانمندسازی ستاد بحران مجموعه شهرداری می‌تواند در این قبیل حوادث مؤثر باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان تاکید کرد: باید شناسنامه بحران برای مناطق مختلف شهر بندرعباس تهیه شود. نظارت بر روند ساخت و سازها مسئله مهمی است و شهر بندرعباس از شهرهایی است که ساخت و ساز در آن رونق دارد و شهرداری باید در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشد. ساماندهی خورها نیز بسیار مهم است، دفع آب‌های سطحی، تقویت ایستگاه‌های آتش‌نشانی و تعیین تکلیف بافت‌های فرسوده که از نقاط حادثه‌خیز هستند نیز باید در دستور کار قرار گیرند.

وی تصریح کرد: شهرداری‌ها باید در زمینه توسعه بیمه منازل مشارکت کنند. قانون جدید مدیریت بحران به سمت و سوی توسعه صنعت بیمه رفته است از این رو شهرداری در زمینه توسعه بیمه حوادث اماکن باید پای‌کار آید. کمبود فضاهای اسکان اضطراری در بندرعباس محسوس است. تقویت امداد و نجات نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. جایگاه‌های سی ان جی در بندرعباس نیز حادثه‌خیز بوده و باید به آن پرداخته شود. اولویت در مسئله رسیدگی به مناطق آسیب‌دیده از زلزله، رسیدگی به مناطق موجود در کانون زلزله بوده و برقراری امنیت در سطح شهر بندرعباس مورد توجه بوده است. در زمینه تخصیص بودجه برای جبران خسارات، مدیریت بحران کشور تصمیم‌گیرنده است.

حسن‌زاده اظهار کرد: سند آمادگی مقابله و سند کاهش خطر در استان هرمزگان در حال تدوین است و به‌زودی به تصویب خواهد رسید. در گذشته همواره در جلسات ستاد بحران جای شهردار خالی بود اما امروز شاهد هستیم که آقای نوبانی همواره در کنار ما است. ما در سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان اعتبار داشتیم اما با توجه به اینکه از شهرداری بندرعباس هیچ درخواستی نبود اعتباری نیز به آن تخصیص نیافت. این عزم و اراده در مجموعه فعلی شهرداری و شورا فرصتی است که باید از آن استفاده شود. درخواست داریم کارکنان شهرداری، مدیریت بحران شهر بندرعباس و اعضای شورا مشکلات احصا شده شهر بندرعباس را به مسئولان انتقال دهند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه دفع آب‌های شهری می‌توان اعتبار خوبی جذب کرد از این رو درخواست داریم طرحی در این زمینه ارائه شود تا پیگیری‌های آن را انجام دهیم. مسئله سونامی تنها برای جاسک ممکن است و طبق بررسی‌ها در بندرعباس خطر سونامی وجود ندارد. همچنین کاهش شدت زلزله توسط دریا شایعه‌ای است که هیچ پایه علمی ندارد.

کد خبر 536978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.