انتقاد از جابه‌جایی مدیران در شهرداری تهران/ چالش‌های محله ده ونک

اعضای شورای شهر تهران درخصوص چالش‌های محله ده ونک، افزایش جابه جایی ها در شهرداری، تأمین روشنایی کافی در معابر تذکر دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محمد آقامیری در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران در تذکری خطاب به شهرداری تهران اظهار کرد: تذکری که می‌خواهم بیان کنم ناظر بر رسیدگی به بافت‌های فرسوده‌ای است که شهروندان اغلب این مناطق با مشکلات متعددی فراتر از فرسودگی بناها روبرو هستند. یکی از این مناطق، ده ونک واقع در محدوده شهرداری منطقه سه تهران است.

وی ادامه داد: هفته گذشته در ادامه دیدارهای مردمی به این منطقه رفته و ضمن دیدار با مردم، بازدید میدانی هم از وضعیت منطقه داشتم. عوامل مختلفی بر بافت این منطقه تأثیر گذاشته و باعث شده که امروز با بناهایی مواجه باشیم که بیش از ۶۰ سال قدمت داشته و البته وضعیت بسیار وخیمی هم دارند. این بناها که اکثراً مسکونی است آمادگی ویران شدن با کوچک‌ترین محرک را دارند.

رئیس کمیته عمران شورا افزود: در عین حال این موضوع شرایطی برای ساکنان ده ونک ایجاد کرده که به جرأت می‌توان به یک حاشیه نشینی با تمامی ابعاد مخرب آن در قلب پایتخت اشاره کرد که ضمن دامن زدن به نارضایتی فزاینده مردمی، منطقه را در آستانه بحران جدی زیستی و شهری قرار داده است. به نحوی که در صورت بروز یک آتش سوزی حتی امکان عملیات امداد و نجات وجود ندارد و صرفاً باید نظاره‌گر خسارت‌های انسانی و مالی ساکنان باشیم و با همین توضیح ساده می‌شود به عمق فاجعه پیش رو پی برد.

آقامیری افزود: عوامل متعددی موجب پدید آمدن این وضعیت شده است که مهمترین عامل در این خصوص مشکلات ثبتی و صادر نشدن اسناد ملکی منطقه است. بیشتر این املاک بدون سند هستند و همین امر موجب شده که هیچ گونه امکانات زیرساختی به این املاک تعلق نگیرد

ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران هم در جلسه امروز با اشاره به ماده ۲۰ آئین نامه استخدامی شهرداری تهران گفت: چنانچه برای تصدی پست سازمانی در شهرداری مستخدم واجد شرایط نباشد فقط در این صورت شهرداری می‌تواند از وجود کارمندان سایر سازمان‌ها و مؤسسات دولتی به عنوان مأمور استفاده کند.

او ادامه داد: اکنون که معاونان شهردار تهران و شهرداران مناطق منصوب شدند موجی از جا به جایی و تغییر در زیرمجموعه این افراد آغاز شده، به نحوی که اگر بنا بر تغییر همه مدیران باشد در مناطق ۱۷۵ نفر، در معاونت‌های مناطق ۱۲۳ نفر، در شهرداران نواحی ۱۲۳ نفر، در ادارات مناطق ۶۸۰ نفر و در ادارات نواحی ۴۹۲ نفر باید جا به جا شوند؛ یعنی ۱۴۷۰ نفر.

امانی اضافه کرد: وحی منزل نیست که اگر شهردار یا معاونی رفت باید همه را تا رئیس ناحیه هم جا به جا کرد. دیروز از منطقه ۲۰ بازدید کردم، با این که خوب عمل شده و جابه‌جایی عمده‌ای نداشته‌اند اما با پرسنل که صحبت می‌کردم همه احساس می‌کردند در چند روز آینده قرار است بروند و موقعیت اجتماعی و حقوق و مزایایشان کاهش پیدا کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: جالب است که به همه می‌گویند برگه اعلام نیاز بیاورید؛ یعنی مدیری که چندین سال زحمت کشیده به او می‌گویند اعلام نیاز بیاورد. با توجه به تأثیر زیادی که این جا به جایی در شهرداری خواهد داشت از معاونان و شهرداران مناطق تقاضا می‌کنم با بررسی دقیق و ارزیابی عملکرد افراد و با هدف جذب حداکثری و دفع حداقلی اقدام به جا به جایی کنند.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران هم در تذکری با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ترافیک تهران که فرمودند " ترافیک مشکلی است در زندگی مردم و این باعث گرفتاری مردم شده این راه حل دارد که از طریق علمی و کار کارشناسی علمی تعیین می‌شود" اظهار کرد: عزیزان چند سالی است که شهر تهران مورد غفلت واقع شده و در بحث توسعه حمل و نقل عمومی و زیر ساخت‌ها اقدامات عاجل صورت نگرفته و امروز ما با حمل و نقلی مواجه شدیم که به شدت آسیب پذیر شده است.

وی ادامه داد: ناوگان اتوبوسرانی امروز بیش از ۹۰ درصد به سن فرسودگی رسیده و در عین حال در مترو تهران هم به واسطه عدم اورهال با مشکلاتی مانند اتفاق روز گذشته مواجهه هستیم که چرخ‌های واگن قفل شده و بیش از نیم ساعت مردم در قطار محبوس می‌شوند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی از شهردار تهران خواست با توجه به کمبود قطعات در انبارهای شرکت واگن سازی، اورهال کردن تعدادی از قطارها را به فوریت در دستور کار قرار دهند.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب ایمنی و ترافیک شهر تهران گفت: مادامی که وضعیت حمل و نقل عمومی را بهبود نبخشیم، صحبت کردن از حل ترافیک تهران بی معنی خواهد بود، تقاضای ما از شهردار این است به صورت عاجل نسبت به تأمین ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی اقدام نمایند چرا که از ابتدای آذر ماه طرح ترافیک به وضعیت اولیه باز می‌گردد و بسیاری از مردم مجبور به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی خواهند بود.

تشکری هاشمی در ادامه نسبت به آلودگی هوای تهران هم متذکر شد و یادآور شد همه ساله در اواخر پاییز و اوایل زمستان با پدیده اینورژن مواجه هستیم این در حالیست که امروز کیفیت سوختی که به کارخانجات و نیروگاه‌ها داده می‌شود وضعیت مطلوبی ندارد و درصد بالای گوگرد این سوخت‌ها هوای تهران را آلوده‌تر می‌کند از سوی دیگر خودروهای فرسوده و نبود حمل و نقل عمومی مناسب و به هم ریختگی در آمد و شد مردم نیاز به مشارکت جدی همه نهادها است.

احمد صادقی نیز در تذکری با عنوان تاکید بر تأمین روشنایی کافی معابر شهری و هوشمندسازی سیستم روشنایی اظهار کرد: بسیاری از معابر شهر در تاریکی فرو رفته‌اند و مردم احساس امنیت نمی‌کنند شهروندان برای تردد در برخی از محلات در ساعات پایانی روز دچار مشکل هستند و بسیاری از معابر ترافیکی به علت کمبود روشنایی تبدیل به محل‌های دائمی تصادف و جراحت شهروندان شده است و تاریکی در بسیاری از پارک‌ها و بوستان‌ها و فضاهای حاشیه‌ای، تبدیل به محل‌های امن برای تجمع اشرار و معتادان متجاهر شده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در گزارش‌هایی که از شهروندان در نواحی مختلف در دیدارهای حضوری عنوان شده است، بیان می‌شود بسیاری از چراغ‌ها در سنوات گذشته به علت خرابی از مدار خارج شده و نظارتی بر احیای آنها وجود نداشته است.

صادقی تاکید کرد: لذا لازم است شهردار تهران و رئیس سازمان زیباسازی با برنامه‌ای دقیق نسبت به افزایش تعداد چراغ‌ها، رفع نقاط کم‌نور، زیبایی، آرامش و … شبانه شهر اقدام کنند و نسبت به هوشمندسازی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین جهت نورپردازی هوشمند شهر، بهره‌مندی از باطری‌های خورشیدی، اقدام لازم صورت پذیرد تا در شرایط بحرانی و ماه‌های گرم سال، شهر با قطعی برق روبرو نباشد.

وی گفت: از وزیر نیرو انتظار می‌رود با همکاری مضاعف نسبت به نیرورسانی در فضاهای عمومی معابر و فضاهای بی‌دفاع شهری موجود در سطح شهر مساعدت کنند تا با روحیه همکاری جهادی از قطعی برق در امکان عمومی که محل تردد و استفاده عموم شهروندان است جلوگیری شود.

مهدی چمران در پایان بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با گلایه ایشان در خصوص آلودگی هوا و ترافیک که در جلسه نخبگان داشتند پرداخته شد که بر اساس آن کارگروهی در وزارت کشور و شورا شکل گرفته است.

رئیس شورای شهر تهران گفت: البته تلاش‌هایی در این بخش انجام می‌شود اما عقب‌ماندگی‌هایی به خاطر کمبود واگن‌های مترو و اتوبوس وجود دارد که به این سرعت البته قابل جبران نیست اما به هر تقدیر باید این کمبودها را جبران کنیم و تلاش‌های مضاعفی در این بخش صورت بگیرد.

چمران همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت اتوبوسرانی مجاز است که هزینه جابجایی را در روزهای تعطیل افزایش دهد یا خیر، گفت: قطعاً این موضوع نباید انجام شود و در صورتی که شهروندان با آن مواجه باشند، می‌توانند موضوع را از طریق شهرداری پیگیری کنند و این تخلف است البته شرکت اتوبوسرانی می‌تواند در بازه زمانی ۱۰ شب تا ۶ صبح نرخ کرایه‌های خود را تغییر بدهد که این هم مصوبه شورای شهر تهران است.

کد خبر 536970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.