میگرن مزمن چه نشانه‌هایی دارد؟

میگرن سومین بیماری رایج در دنیا، علائم و علل حمله‌های میگرنی، انواع میگرن، درمان سردرد میگرنی، نشانه‌های میگرن مزمن، گزینه‌های درمانی این عارضه و روش‌های خانگی برای درمان میگرن مزمن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میگرن سومین بیماری رایج در دنیا به شمار می‌رود، طبق آمارهای منتشر شده، از هر هفت نفر یک نفر به میگرن مبتلا است. این بیماری در مقایسه با دیابت، صرع، و آسم در تعداد بیشتری از افراد مشاهده می‌شود.

میگرن یک بیماری شایع عصبی است که باعث درد شدید می‌شود و احساس تپش در یک طرف سر ممکن است چندین ساعت طول بکشد و ممکن است تا چند روز ادامه یابد. معمولاً شامل سردردی همراه با حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور، بو یا صدا، سرگیجه، اختلالات بینایی و سوزن سوزن شدن یا بی حسی صورت، دست‌ها یا پاها است.

حملات میگرنی به صورت ناگهانی

حملات میگرنی ممکن است بدون هشدار به طور ناگهانی بروز کند یا ممکن است عوامل محرک مشخصی مانند حذف یک وعده غذایی، قرار گرفتن در معرض دود یا آلودگی هوا یا دوره قاعدگی و تغییر سطح هورمون‌ها باعث ایجاد این بیماری شوند.

حملات میگرن یا سردرد میگرنی چند روز طول می‌کشد؟

بیشتر حملات میگرن از چهار تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. اگرچه درمان مؤثر می‌تواند آنها را به چند ساعت کوتاه کند. از طرف دیگر، برخی از حملات میگرنی می‌توانند حتی بیش از ۷۲ ساعت ادامه داشته باشند.

داشتن میگرن می‌تواند ناتوان کننده باشد و منجر به از دست دادن روزهای مدرسه یا کار، بهره‌وری کم در مدرسه یا کار، عدم توانایی انجام مسئولیت‌های خانه و از دست دادن فعالیت‌های خانوادگی، اجتماعی و اوقات فراغت شود.

انواع میگرن را بشناسید

انواع میگرن عبارتند از:

میگرن با هاله

میگرن بدون هاله

حملات میگرن و سر درد

میگرن با هاله همانطور که از نامش پیدا است، در این گروه، بیمار هیچ گونه اختلال در هاله یا احساس تجربه نمی‌کند. تقریباً بیشتر افراد میگرن را بدون هیچ گونه اختلال حسی یا هاله‌ای تجربه می‌کنند. با این وجود، حتی در میگرن‌های بدون هاله، فرد دچار حمله یا شروع حمله میگرن می‌شود و یکی دو روز قبل علائم آن را تجربه می‌کند.

میگرن مزمن چه نشانه‌هایی دارد؟

علاوه بر طبقه بندی مبتنی بر هاله، انواع میگرن بیشتر تقسیم می‌شوند، چند نوع دیگر وجود دارد که عبارتند از:

- مزمن

- قاعدگی

- همی پلژی

- شکمی

- همراه با هاله ساقه مغز

- میگرن مزمن

- هنگامی که حملات میگرنی بیش از ۱۵ روز در ماه رخ می‌دهد.

- میگرن قاعدگی

- وقتی حمله میگرنی به نوعی با الگوی چرخه قاعدگی مرتبط باشد.

- میگرن همی پلژی

- وقتی میگرن به طور موقت یک طرف بدن را ضعیف می‌کند.

- میگرن شکمی

- حمله میگرنی را به اختلال عملکرد روده و شکم مرتبط می‌کند.

- میگرن همراه با هاله ساقه مغز

- نوع بسیار کمیابی از میگرن که می‌تواند علائم عصبی شدیدی ایجاد کند.

- علائم و نشانه‌های شایع میگرن

به طور کلی علائم و نشانه‌های شایع میگرن عبارتند از:

- حساسیت به نور، که فضای تاریک در هنگام حملات می‌تواند کمک کند.

- حساسیت به صدا، که می‌تواند صداهای معمولی را غیر قابل تحمل کند.

- حساسیت لمسی یا درد ناشی از لمس‌های ملایم مانند مسواک زدن، شانه کردن مو یا لمس صورت با بالشت

همچنین تهوع و استفراغ، سردرد ضربان‌دار، گردن درد یا سفتی، خستگی، مشکل در تمرکز، سرگیجه، افسردگی یا اضطراب، صدای زنگ زدن در گوش، درد سینوس، اسهال و بیزاری از بوها از دیگر نشانه‌های سرددر میگرنی است.

علت حمله میگرنی چیست؟

علت حمله میگرنی ناشناخته مانده است. تحقیقات نشان می‌دهد عوامل ژنتیکی و محیطی می‌توانند در این امر نقش داشته باشند. بسیاری از عوامل محرک و دلایل مانند تغییرات هورمونی، نوشیدنی‌ها، غذاها، استرس، داروها، عوامل جسمی، محرک‌های حسی، و تغییرات هورمونی می‌تواند برای حملات میگرنی وجود داشته باشد که عبارتند از:

نوشیدنی‌ها

برخی از نوشیدنی‌ها، به ویژه نوشیدنی‌هایی که حاوی الکل یا کافئین هستند، قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند باعث ایجاد میگرن در مردان و زنان شود.

غذاها

برخی از مواد غذایی خاص مانند پنیر و غذای فرآوری شده شور باعث تحریک این بیماری می‌شوند. استفاده از برخی از شیرین کننده‌های مصنوعی یا حتی حذف وعده‌های غذایی می‌تواند باعث ایجاد میگرن شود.

استرس

یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده میگرن، استرس است. استرس و تنش در خانه یا محل کار از عوامل شناخته شده‌ای است که می‌تواند باعث این بیماری شود.

داروها

بعضی داروها مسبب شروع حملات میگرن هستند. مانند داروهای ضد بارداری خوراکی می‌توانند باعث عدم تعادل هورمونی و گشاد کنندگی عروق شوند.

عوامل جسمی

درگیر شدن در ورزش شدید ممکن است باعث سردرد شود. بنابراین، می‌تواند در الگوی خواب تغییراتی ایجاد کند. گاهی اوقات خواب زیاد نیز می‌تواند باعث ایجاد میگرن شود.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در زنان به عنوان محرک عمل می‌کند. به نظر می‌رسد نوسانات سطح استروژن به دلیل دوره‌های قاعدگی، بارداری و یا یائسگی باعث ایجاد سردرد حاد می‌شود.

محرک‌های حسی

قرار گرفتن در معرض نور شدید مانند خیرگی خورشید، صدای بلند یا بوی شدید می‌تواند میگرن را تحریک کند.

درمان سردرد میگرنی

هیچ درمان قطعی برای میگرن وجود ندارد، اما روش‌های درمانی و شیوه زندگی می‌توانند به کاهش حملات در یک فرد کمک کرده و شدت حملات را کوتاه یا کاهش دهند.

نشانه‌های میگرن مزمن

میگرن مزمن یک بیماری عصبی است مه موجب بروز حداقل ۱۵ سردرد در هر ماه و به مدت بیش از سه ماه خواهد شد، برای دریافت تشخیص میگرن مزمن، لازم است که ۸ مورد از سردردهای بروز یافته در طول ماه، شامل علائم میگرن باشند.

برخی اوقات فرد مبتلا به علائم میگرن با سردردهای کمتر دچار میگرن اپیزودیک (EM) است. یک اپیزود در این میگرن چندین ساعت به طول می‌انجامد. اغلب این سردردها با فاصله چند هفته یا چند ماه رخ خواهند داد.

در حال حاضر هیچ آزمایش آزمایشگاهی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. پزشکان برای تشخیص میگرن مزمن به دفعات بروز سردردها و نشانه‌های آنها توجه می‌کنند. با تشخیص میگرن مزمن، پزشک درمان‌های لازم را جهت کنترل و بهبود آن تجویز می‌کند. برخی راه‌های کنترل میگرن شامل کاهش محرک‌ها و مصرف داروها است.

علل میگرن مزمن چیست؟

تعدادی از عوامل با گذشت زمان میگرن مزمن را ایجاد می‌کنند، تعداد سردردهای اپیزودیک با گذشت زمان به طور پیوسته افزایش می‌یابد.، بیماران برای کنترل حملات افزایش یافته سردرد، از داروهایی که روزی برای درمان حملات سردرد استفاده می‌شدند بیش از حد استفاده می‌کنند.

داروهای حاوی باربیتورات، (آموباربیتال یا آمیتال، بوتاباربیتال یا بوتیسول و مواد مخدر و افیونی (طبیعی و مصنوعی) داروهای تجویزی هستند که منجر به سردرد مزمن می‌شوند.

متداول‌ترین داروهای ایجاد کننده سردردهای ناشی از استفاده بیش از حد از دارو، داروهای بدون نسخه – مانند اکسدرین و معادل های ژنریک آن، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (Nonsteroidal anti-inflammatory drugs/NSAID) و استامینوفن (Acetaminophen) یا تایلنول (®Tylenol) هستند.

سایر عوامل مرتبط با میگرن مزمن عبارتند از:

- چاقی

- خر و پف کردن

- اختلالات خلقی، به ویژه اضطراب و افسردگی

- زندگی با الگوی خواب مختل

- مصرف بیش از حد کافئین

- سابقه ضربه شدید عاطفی (وقایع استرس زای زندگی) یا فیزیکی

میگرن مزمن چه نشانه‌هایی دارد؟

گزینه‌های درمانی میگرن مزمن

درمان‌های میگرن مزمن شامل مصرف داروهای پیشگیرانه و داروهای حاد هستند.

- داروهای حاد برای شروع حمله میگرن در نظر گرفته می‌شوند. لازم به ذکر است که استفاده مکرر از آنها منجر به سردرد ناشی از مصرف بیش از حد خواهد شد. در نتیجه لازم است که مصرف آنها مطابق دستور پزشک باشد.

- داروهای پیشگیرانه نیز گزینه‌ای بلندمدت هستند. این داروها شدت و دفعات بروز میگرن را کاهش می‌دهند.

طبق شواهد داروهای پیشگیرانه میکرن مزمن شامل قرص، کپسول توپیرامات (Topiramate) و روش بوتاکس (OnabotulinumtoxinA) هستند. همچنین پزشکان به طور منظم استفاده از آنتی بادی‌های مونوکلونال از جمله گالکانزوماب، ارنوماب و فرمنزوماب را به عنوان داروهای پیشگیرانه توصیه می‌کنند.

روش‌های خانگی برای درمان میگرن

چگونه از سردرد میگرنی جلوگیری کنید

برخی از مردم، با پرهیز از محرک‌های بالا، به راحتی از بروز سردردهای میگرنی جلوگیری می‌کنند. البته اگر به طور منظم از میگرن رنج می‌برید، برای پیشگیری از این حملات باید از دارو استفاده کنند. نسخه‌های دارویی مؤثر، شامل مسدودکننده‌های بتا (از قبیل پروپرانولول، نادالول، و اتنالول)، داروهای ضد افسردگی (مانند آمیتریپتیلین)، و داروهای ضدتشنج (شامل توپیرامات و والپروات) هستند.

از درد میگرن رهایی یابید

حالا که میگرن فرصت را غنیمت شمرده و حمله‌ای ترتیب داده است، باید با آن مقابله کنید. شیوه‌هایی وجود دارد، که می‌توانید از درد میگرن رهایی یابید. در ادامه با هم روش‌های خانگی برای درمان میگرن را بررسی می‌کنیم.

خنکش کنید

یک کیسه یخ را روی پیشانی، پوست سر، یا گردن خود قرار دهید. متخصصان هنوز در مورد دلیل کارایی این روش مطمئن نیستند؛ اما، احتمالاً بخشی از آن به کاهش جریان خون مربوط باشد. همچنین می‌توانید از یک دستمال پارچه‌ای خیس استفاده کنید.

معجزه‌ کافئین

داخل قهوه و تعدادی از غذاها و نوشیدنی‌های دیگر وجود دارد. کافئین می‌تواند آرامش دلپذیری برایتان ایجاد کند. همچنین در جذب سریع‌تر داروهای ضد میگرن، به بدن کمک می‌کند.

اما در مصرف این معجزه زیاده روی نکنید.

اتاق تاریک و بی صدا

اتاق پرنور و صداهای بلند، سردردتان را بیشتر می‌کند. یک اتاق آرام پیدا کنید و پرده‌ها را بکشید. با این کار، روند بهبود سرعت می‌گیرد.

ورزش کنید

یکی دیگر از روش‌های خانگی برای درمان میگرن ورزش کردن است. لطفاً حین درد این کار را انجام ندهید؛ احتمالاً سردردتان بیشتر می‌شود. اما وقتی احساس بهبود کردید، ورزش روزانه -هرچند سبک- می‌تواند از سردردتان جلوگیری نماید. ورزش باعث می‌شود، بدن اندورفین آزاد کند؛ ماده‌ای شیمیایی که درد را کاهش می‌دهد.

همچنین استرس کاهش می‌یابد و شب‌ها با آرامش بیشتری سر بر بالشت می‌گذارید.

منیزیم

این ماده معدنی را در سبزیجات، غلات، و انواع آجیل پیدا می‌کنید. البته، معمولاً حین درد تأثیر زیادی ندارد. مطالعات نشان می‌دهند. منیزیم می‌تواند به مقدار زیادی از وقوع درد، در درجه اول جلوگیری کند. بعد از مشورت با پزشک خود، می‌توانید از قرص‌های آن نیز استفاده نمائید.

خوب بخوابید

خواب منظم، حسابی حواس میگرن را از آزارتان پرت می‌کند. این نکته را در نظر داشته باشید، که کم خوابی و پرخوابی، هر دو محرکی برای سردرد به شمار می‌روند. در نتیجه، مقاومت در برابر درد کاهش می‌یابد. برای ۸-۷ ساعت خواب در شبانه روز برنامه ریزی کنید. سعی کنید هر روز سر ساعت مشخصی به تخت خواب بروید.

ویتامین

و یا ریبوفلاوین، که در شیر، پنیر، ماهی، و گوشت مرغ وجود دارد. براساس مطالعات انجام شده، مصرف این ویتامین موجب کاهش سردردهای میگرنی می‌شود.

رژیم غذایی مفید برای کاهش میگرن مزمن

توجه به رژیم غذایی یکی از بهترین سدهای دفاعی در برابر میگرن است. شما باید تلاش کنید تا غذاهای پیشگیرانه را در رژیم غذایی خود بگنجانید و مصرف غذاهایی را که باعث میگرن می‌شوند را محدود کنید. در کل، غذاهای طبیعی که مواد نگهدارنده یا طعم دهنده‌های مصنوعی ندارند، گزینه‌های مناسبی برای شروع برنامه‌های غذایی هستند.

غذاهایی که باید از آنها بپرهیزید

نوشیدنی‌های الکلی

تحقیقات متعددی تا به حال نشان داده تمام انواع نوشیدنی‌های الکلی تأثیر منفی روی میگرن دارد.

حذف گلوتون

محصولات پخته شده آرد گندم موجود در بیشتر محصولات پخته شده سنتی حاوی پروتئین گلوتن است. اگر به گلوتن حساس هستید و یا از بیماری خود ایمنی سلیاک رنج می‌برید حتی مقدار اندکی گلوتن می‌تواند باعث واکنش التهابی شدید در بدنتان شود. در حالی که بیماری سلیاک را می‌توان با آزمایش‌های مخصوصی تشخیص داد اما راهی برای تشخیص عدم تحمل گلوتن وجود ندارد. به مدت دو هفته تمام مواد غذایی حاوی گلوتن را از برنامه غذایی خود حذف کنید و علائم را نظارت کنید. این تنها روش قابل استناد برای تشخیص عدم تحمل گلوتن است.

در کنار مشکلات روده، مشکلات عصبی مانند میگرن نیز در هر دو بیماری شایع است. اگر فکر می‌کنید گلوتن عامل میگرنتان است با پزشک خود درباره دنبال کردن یک برنامه بدون گلوتن صحبت کنید تا متوجه تأثیر آن روی سلامت کلی بدنتان شوید.

کاهش مصرف گوشت‌های فراوری شده

گوشت‌های فرآوری شده برای افزایش طول عمر و حفظ طعم گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و دیگر موارد مشابه، کارخانه‌های تولیدی به آنها نگهدارنده نیترات سدیم و نیتریت سدیم اضافه می‌کنند. وقتی غذایی مصرف می‌کنیم که حاوی نگهدارنده نیترات سدیم و نیتریت سدیم است، باعث افزایش اکسید نیتریک می‌شود که با افزایش بروز سردردهای میگرنی در ارتباط است. علاوه بر این یک تحقیق بسیار جالب که به تازگی انجام گرفته نشان داده افرادی که مقدار زیادی از نوعی باکتری خاص در روده شأن دارند برای تسهیل تجزیه نیترات بیشتر، در معرض حملات میگرنی قرار دارند.

گلوتامات مونوسدیم

گلوتامات مونو سدیم سابقه طلانی در ایجاد سردرد و میگرن دارد. مونو سدیم گلومات یک طعم دهنده غذایی است که به انواع محصولات از سس سالاد گرفته تا چیپس‌ها اضافه می‌شود. متأسفانه حجم استفاده از این ماده بسیار بالا است طوری که ممکن است متوجه نشوید چه غذاهایی آن را وارد بدنتان می‌کنند. اگر مقدار زیادی غذاهای فرآوری شده، فست فود و غذای رستوران‌ها را می‌خورید بیشتر از دیگران در معرض خطر مونو سدیم گلوتامات و سردردهای میگرنی قرار دارید.

شیرین کننده‌های مصنوعی

این مواد در نوشیدنی‌ها، محصولات پختنی، شیرینی‌ها، غذاهای فرآوری شده و خیلی موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام از موارد تحریک کننده سردردهای میگرنی هستند.

مرکبات

مرکبات شاید برایتان عجیب باشد که در این لیست مرکبات می‌بینید، اما اکتاپامین نوعی ماده شیمیایی است که در مرکبات یافت می‌شود و می‌تواند برای افرادی که حساس هستند ایجاد سردردهای میگرنی کند. غذاهایی که باید بخورید هالی بوت، خال مخالی، قزل آلا سعی کنید بیشتر از ماهی‌ها استفاده کنید تا به اندازه کافی امگا سه دریافت کنید. تحقیقات نشان داده برنامه‌های غذایی سرشار از امگاسه و مقدار کمی امگا ۶ باعث می‌شود میزان سردردهای میگرنی در افراد تا حدود زیادی کاهش پیدا کند.

کاشو، بادام و دانه کدو کاشو

بادام و دانه کدو کاشو، به دلیل مقدار بالای منیزیمی که دارند می‌توانند به کاهش تعداد حملات میگرنی کمک کنند. ۲۸ گرم در روز کافی است. بلغور جو دو سر کاهش قند خون می‌تواند از دلایل تحریک کننده میگرن باشد. برای اینکه دچار چنین مشکلی نشوید باید بیشتر به سمت غذاهایی بروید که دیر هضم می‌شوند مانند بلغور جو دو سر.

میگرن مزمن چه نشانه‌هایی دارد؟

اسفناج

اسفناج بیشتر افراد اسفناج را به خاطر انرژی و آهنش مصرف می‌کنند اما کسانی که مشکلات میگرنی دارند آن را به خاطر فولیک اسید و ویتامین B بالایی که دارد می‌خورند. تحقیقات نشان داده افرادی که سطح دریافت این مواد مغذی را در خود بالا می‌برند کمتر دچار میگرن می‌شوند.

آب

تأمین آب بدن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای بدنتان انجام دهید و خواهید دید که این کار به بهبود میگرن نیز کمک می‌کند. روزانه هشت لیوان آب توصیه می‌شود اما اگر نمی‌توانید این مقدار آب را بنوشید و فراموش می‌کنید، سعی کنید در طول روز غذاهایی میل کنید که میزان آب زیادی دارند مانند خیار، سیب و گلابی. در پایان باید بگوییم برای اینکه نشانه‌های میگرن و حملاتش را به حداقل برسانید سعی کنید غذاهای تازه میل کنید و تا حد امکان از غذاهای فرآوری شده دوری کنید.

به طور کلی غذاهای حاوی تیرامین مانند مرکبات، شکلات و برخی پنیرها، می‌توانند پتانسیل تحریک کننده بودن را داشته باشند، الکل و کافئین دیگر مواردی هستند که میگرن را در بعضی افراد تحریک می‌کنند. غذاهایی که طعم‌های افزودنی مانند مونو سدیم گلوتامات دارند می‌توانند بیش از ۱۵ درصد افراد میگرنی را تحت تأثیر خود قرار دهند. دیگر رنگ‌ها و شیرین کننده‌های مصنوعی نیز به عنوان محرک شناخته می‌شوند. از آنجا که غذاهای تحریک کننده برای هر فرد می‌توانند متفاوت باشد، تهیه یک دفترچه یادداشت غذایی بهترین کاری است که می‌توان انجام داد. اگر نتوانستید دلیل میگرن خود را متوجه شوید حتماً به یک پزشک متخصص مشورت کنید.

کد خبر 536961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.