انواع طراحی فضای سبز و اصول اجرای آن

داشتن یک فضای سبز زیبا در هر محیطی اعم از پارک، فضای سبز شهری، ویلا، باغ، باغچه و حتی بالکن و پشت بام نیاز به علم و دانستن یک سری از نکات دارد تا بتوانیم طراحی فضای سبز را به خوبی و بر روی اصول پیاده سازی کنیم.

داشتن یک فضای سبز زیبا در هر محیطی اعم از پارک، فضای سبز شهری، ویلا، باغ، باغچه و حتی بالکن و پشت بام نیاز به علم و دانستن یک سری از نکات دارد تا بتوانیم طراحی فضای سبز را به خوبی و بر روی اصول پیاده سازی کنیم.

کاشتن چند گیاه و و درخت به همراه قرار دادن وسایل تزئینی در بین نمی‌تواند ایده مناسبی برای طراحی فضای سبز شهری و مسکونی اداری باشد و تنها موجب هزینه اضافی می‌شود. اگر قواعد و اصول اساسی را بدانید و یا از متخصص این حوزه بخواهید که اجرای فضای سبز طراحی شده شما را انجام دهد به راحتی از بسیاری از هزینه‌های اضافی بعدی هم پیشگیری می‌کنید.

به صورت خلاصه باید اشاره کنیم که یکی از مهمترین موضوعات در طراحی فضای سبز و یا اجرای آن، توجه به اقلیم آب و هوایی است که در نگهداری فضای سبز هم اهمیت دارد.

اگر تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید برای شما چند نکته مهم و اساسی را در طراحی فضای سبز و اجرای آن خواهیم گفت. تا بتوانید بهترین استفاده را از فضا و محیط خود ببرید.

شرکت گلپونه مهر نقش جهان مجری طراحی فضای سبز، نگهداری فضای سبز و آفت کشی گیاهان، به صورت تخصصی همراه با تیم قوی و کار آزموده آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است اگر به فکر طراحی باغچه و بالکن خود و تغییر آن برای نوروز و یا شب یلدا هستید بهتر است از اکنون به فکر باشید و برای اجرای بهترین ایده‌ها با ما تماس بگیرید.

انواع طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز را می‌توان در انواع زیر دسته بندی کرد:

طراحی فضای سبز شهری

طراحی فضای سبز شهری می‌تواند برای یک پارک یا میدان در نظر گرفته شود، که برای آن بیشتر به طراحی‌های متقارن پرداخته می‌شود. هرچند براساس اینکه از این فضای سبز استفاده می‌شود یا فقط برای جلوه‌های بصری استفاده می‌شود، این طرحی متفاوت خواهد بود. بیشتر گیاهانی برای این طراحی استفاده می‌شود که رسیدگی روزانه نیاز نداشته باشند. استفاده از آب نماها و یا مجسمه‌ها می‌تواند به آن جلوه بیشتری دهد.

طراحی فضای سبز ویلا

برای طراحی فضای سبز ویلا باید به کاربری ساختمان و ظاهر آن توجه کرده و طراحی را انجام داد. طراحی مسیرهای پیاده روی متنوع انتخاب صحیحی است و حتماً باید برای محیط آن نیمکت‌ها و مبلمان‌هایی در نظر گرفت تا افراد بر روی آن‌ها نشسته و استراحت کرده و از محیط لذت ببرند. بنا بر محلی که ویلا قرار گرفته است، نوع گیاه، بذرها و نحوه آبیاری باید انتخاب شود.

طراحی فضای سبز خانه

طراحی فضای سبز خانه‌ها که باغچه‌های کوچکی دارند معمولاً مشکل تر هستند، چون در فضای کوچک جلوه مد نظر را ایجاد می‌کنند. کیفیت خاک و نحوه پوشش دهی گیاهی فضای حیاط در طراحی فضای سبز باغچه مؤثر است. اگر مساحت حیاط خانه اجازه دهد می‌توان از حوض‌ها یا فواره‌های آبی در طراحی آن‌ها استفاده کرد.

طراحی فضای سبز بالکن

در طراحی فضای سبز بالکن از آنجا که مانند دیگر انواع دسترسی به خاک محدود است و باید از گلدان‌ها استفاده کرد، باید از المان‌های مختلف بیشترین بهره را برد. طراحی فضای سبز عمودی یکی از این موارد است که می‌توان در بالکن آن را محیا کرد.

طراحی فضای سبز روف گاردن

اضافه کردن آلاچیق، نیمکت و گلدان‌ها از راه‌هایی برای بهبود طراحی فضای سبز روف گاردن است. بزرگترین مساله در طراحی روف گاردن ها نحوه آبیاری است که نیاز به مهندسی دارد. استفاده از چمن مصنوعی، به طور ویژه برای روف گاردن ها توصیه می‌شود.

انواع طراحی فضای سبز و اصول اجرای آن

آنچه باید قبل از طراحی فضای سبز بدانیم

قبل از اینکه به طراحی فضای سبز خود فکر کنید، خوب است به یک سری سوالات پاسخ دهید تا از انجام طراحی فضای سبز خود مطمئن شوید.

  • اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است: آیا من قصد دارم برای همیشه در این ملک بمانم؟ یا می‌خواهم بعد از مدتی آن را به فروش بگذارم؟

پاسخ به این سوال اولویت‌های شما را روشن کرده و به ایجاد ایده‌ای کلی برای پروژه‌های طراحی فضای سبزتان کمک می‌کند. اگر خود را به عنوان صاحب مادام العمر این ملک بدانید می‌توانید طراحی فضای سبز را با سلیقه خود انجام دهید. اما اگر می‌خواهید بعد از مدتی آن را به فروش بگذارید. برای این که دوباره نخواهید هزینه کنید و تغییرات انجام دهید تا به چشم خریدار زیباتر به نظر برسد، بهتر است در مورد نوع طراحی بیشتر فکر کرده و مشورت بگیرید. شاید بهتر است آن را به سلیقه خریداران بالقوه طراحی کنید.

انواع طراحی فضای سبز و اصول اجرای آن

فواید طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز چه در محیط مسکونی چه در محیط‌های شهری و ویلاها باعث بهبود کاربری فضا شده و آن را برای ساکنین و افرادی که از آن استفاده می‌کنند به فضایی دلنشین و جذاب تبدیل می‌کند. از جمله تأثیراتی که طراحی فضای سبز دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وضعیت آب و هوا

طراحی فضای سبز و حضور فضای سبز می‌تواند بر روی شرایط آب و هوای آن منطقه مؤثر باشد. حتی یک باغچه کوچک حاوی گلدان‌ها و درختچه‌ها می‌تواند هوای محیط را تمیز و فرحبخش کند.

زیباسازی محیط

اضافه کردن یک المان کوچک سبز حتی می‌تواند به یک ساختمان ساده و خشک جلوه‌ای زیباتر و تازه‌تر بدهد. حال طراحی فضای سبز و حضور فضای سبز در بالکن، یا حتی روف گاردن علاوه بر تأثیرگذاری در محیط زیست بلکه به زیباسازی شکل ظاهری ساختمان و محیط، بسیار کمک می‌کند.

کاهش استرس و بالا بردن آرامش

طراحی فضای سبز و اجرای فضای سبز باعث کاهش استرس و بالا بردن نشاط و آرامش افراد می‌شود.

انواع طراحی فضای سبز و اصول اجرای آن

انواع ویژگی‌هایی که فضای سبز دارد

در اینجا انواع مختلفی از ویژگی‌هایی که فضای سبز دارد را بیان می‌کنیم؛ شما مجبور نیستید که از تک تک این ویژگی‌ها در طراحی فضای سبز خود بهره ببرید. فضاهای سبز بسیاری وجود دارند که نیمی از این ویژگی‌ها را ندارند ولی بسیار شگفت انگیزند. نمونه‌های زیر فقط چند نمونه ساده هستند:

  • کاشت بسترها
  • چمنزارها
  • درختچه‌ها
  • درختان گل دهنده
  • گیاهان پایه‌ای
  • مسیر عبور ماشین
  • پیاده روها
  • نرده‌ها
  • فواره‌ها
  • باغ‌های آبی
کد خبر 536889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.