ششمین دوره مهر اصالت ملی برگزار می‌شود

ششمین دوره مهر اصالت ملی مانند ادوار گذشته به‌منظور تبیین داوری معیارهای خاص صنایع‌دستی و مقدمه‌ای برای آمادگی در برنامه مهر اصالت بین‌المللی شورای جهانی صنایع‌دستی برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، این برنامه در ۳۱ استان، در قالب ۹ منطقه برگزار خواهد شد و محصولات مربوط در مراکز این منطقه تجمیع و تحت نظر نمایندگان و مقامات ارشد معاونت صنایع‌دستی از سوی سه تا پنج داور مجرب و غیربومی ارزیابی می‌شوند. دبیر این مناطق مدیران کل استان‌هایی هستند که میزبانی را بر عهده دارند و در حکمی از سوی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان دبیر انتخاب می‌شوند.

منطقه یک به مرکزیت خوزستان، شامل استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد، منطقه دو به مرکزیت آذربایجان غربی، شامل استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل و آذربایجان شرقی، منطقه سه به مرکزیت کرمان، شامل استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، منطقه چهار به مرکزیت مازندران، شامل استان‌های مازندران، گلستان و سمنان و منطقه پنج به مرکزیت البرز، شامل استان‌های البرز، تهران و مرکزی، تعیین‌شده است.

همچنین منطقه شش به مرکزیت کرمانشاه، شامل استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، کردستان و همدان، منطقه هفت به مرکزیت یزد، شامل استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان، منطقه هشت به مرکزیت قزوین، شامل استان‌های قزوین، گیلان و زنجان و منطقه ۹ به مرکزیت خراسان رضوی، شامل استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، تقسیم‌بندی شده است.

در پنج دوره داوری مهر اصالت ملی که تاکنون برگزارشده، تعداد ۵۸۵۶ اثر موفق به دریافت مهر اصالت ملی شده‌اند و ۳۱۸ اثر از ایران مهر اصالت بین‌المللی دریافت کرده‌اند. بر اساس شاخص‌ها، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان از طرف اداره کل آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارتخانه به‌عنوان میزبان تهران و مرکزی به‌منظور داوری آثار ارسالی مهر اصالت ملی که دی‌ماه سال جاری برگزار می‌شود معرفی شده است.

پس از اتمام مدت زمان مقرر برای شرکت در ششمین دوره مهر اصالت ملی آثار رسیده با حضور اساتید برجسته و داوران مربوطه برای داوری نهایی به معاونت صنایع‌دستی کشور معرفی خواهند شد. آثار منتخب با در نظر گرفتن شرایطی از قبیل کیفیت مواد اولیه، حفظ حقوق مالکیت معنوی اثر در حوزه طراحی و تولید، حفظ کیفیت و مرغوبیت در طول فرآیند تولید و محصول نهایی تولیدشده و همچنین لزوم رعایت چهارچوب و طراحی اصولی شرایط راه‌یابی به مرحله داوری نهایی را دارند.

هدف از برگزاری این رویداد را کمک به ارتقا و بهبود کیفی محصولات تولیدی، ایجاد رقابت سالم بین صنعتگران و هنرمندان کشور، تسهیل در شناسایی هنرمندان فعال، انتخاب، معرفی آثار برگزیده و ایجاد انگیزه بروز استعدادها، نوآوری و خلاقیت در تولید صنایع‌دستی عنوان شده است.

منبع: خبرگزاری هنر ایران

کد خبر 536796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.