صدرالحسینی: نباید به پیشنهاد توافق موقت خوش‌بین باشیم

یک کارشناس روابط بین‌الملل در خصوص پیشنهاد توافق موقت اروپا گفت: اگر قرار باشد این توافق یا تفاهم موقت مورد قبول واقع شود، باید قبل از آن در نهادهای مسئول جمهوری اسلامی نسبت به آن گفت‌وگوی ویژه صورت گرفته و همه ابعاد آن مورد بررسی قرار بگیرد.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص سرانجام مذاکرات وین اظهار کرد: پیام‌های متناوب آمریکا در آستانه هشتم آذرماه نشان‌دهنده این است که تیم غربی و سازمان انرژی هسته‌ای برای مدیریت مذاکرات هشتم آذرماه برنامه‌ریزی دارند؛ به این معنی که تقسیم کار بین آمریکا و اروپا صورت گرفته است. از یک طرف اروپایی‌ها در هفته‌های گذشته با ارسال پیام‌های مختلفی از این موضوع صحبت کردند که ما باید در ارتباط با مذاکرات، آنچه در انتهای مذاکرات وین بود را ادامه دهیم؛ در این رابطه فرانسوی‌ها نیز تهدید کرده بودند که جمهوری اسلامی باید غنی‌سازی ۶۰ درصد را متوقف کند.

وی افزود: همچنین رافائل گروسی به عنوان مدیرکل آژانس پیام‌هایی را به‌صورت بیانیه و مصاحبه انجام داده بود که همکاری‌های جمهوری اسلامی در حوزه هسته‌ای را نادیده گرفته و تنها روی مساله ۶۰ درصد غنی‌سازی و همچنین مساله بازرسی‌های فراپادمانی تاکید کرده بود. در روزهای اخیر هم مشاهده می‌کنیم که پیام‌های متناقض و فریبنده‌ای از جانب آمریکایی‌ها مطرح می‌شود.

این کارشناس روابط بین‌الملل در خصوص پیشنهاد توافق موقت اروپا گفت: اگر قرار باشد این توافق یا تفاهم موقت مورد قبول واقع شود، باید قبل از آن در نهادهای مسئول جمهوری اسلامی نسبت به آن گفت‌وگوی ویژه صورت گرفته و همه ابعاد آن مورد بررسی قرار بگیرد.

صدرالحسینی ادامه داد: از پیشنهاد این توافق موقت اینچنین می‌توان تعبیر کرد که در حال حاضر مساله بازگشت آمریکا به برجام برای آن‌ها مهم است. دوم آنکه واشنگتن می‌خواهد به تعهدات خود در برجام عمل نکند. سومین موضوع این است که ایالات متحده می‌خواهد رفع تحریم‌ها را از موضوع خارج کند و ضمناً زمان را برای برنامه‌ریزی‌های آینده در اختیار داشته باشد و به نوعی زمان بخرد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین نسبت به این موضوع که رسانه‌های مختلف غربی به شیوه‌ها و شکل‌های مختلف دارند آن را تعبیر و تفسیر می‌کنند، باید جمهوری اسلامی و تیم مذاکره‌کننده دقت لازم را داشته و به کار ببرند. باید ابعاد این پیشنهاد توافق موقت بررسی شده و به هیچ عنوان مورد خوش‌بینی واقع نشود.

کد خبر 536791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.