زنجفیل‌های انسانی بر بوم نقاشی

سه مجموعه از نقاشی‌های شیوا پرهام با نام‌های «زنجفیلی»، «رنج فیلی» و «در قرنطینه» در گالری اکنون و نگارخانه صفوی درمعرض نمایش قرار گرفته است که از سوژه گیاهی زنجفیل به عنوان فیگور انسانی استفاده شده و به نوعی بازنمایی رنج انسان‌هایی است که برای در امان بودن به فضای معماری وارد شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «شیوا پرهام» متولد سال ۱۳۶۳ در شهر اهواز است و در مقطع کارشناسی صنایع دستی در دانشگاه هنر و معماری شیراز تحصیل کرده است و سپس به نقاشی علاقه‌مند شده و با ورود به این رشته در دانشگاه الزهرا تهران مقطع کارشناسی ارشد خود را ادامه داد و در رشته نقاشی دانش آموخته شد.

این روزها سه نمایشگاه انفرادی از این هنرمند نقاش با همکاری گالری «هان» شیراز در گالری اکنون و نگارخانه صفوی اصفهان برپا شده است و سوژه آن‌ها گیاه زنجفیل است که جایگزین فیگور انسانی در آثار پرهامی شده است، گیاهی دارویی که از غده‌هایی کوچک و بزرگ شکل‌گرفته و پرهامی به دلیل همین فرم ظاهری خاص و با نمایش مستقل زنجفیل‌ها به نوعی برای آنها شخصیت‌سازی کرده و هویتی انسان‌گونه به آنها بخشیده است.

این هنرمند درباره نمایشگاه‌های خود به خبرنگار ایمنا گفت: حدود ۲۰ سال هست که در شیراز زندگی می‌کنم و در سال‌های اخیر با گالری «هان» همکاری‌های خوشایندی داشتم. نمایش کنونی در اصفهان به پیشنهاد گالری «هان» انجام شد و چون تعداد آثار زیاد بود و به چندین دوره کاری تعلق داشت در نهایت تصمیم بر این شد که این آثار در دو گالری در اصفهان نمایش داده شوند.

زنجفیل ایده‌ای برای خلق نقاشی‌

وی با اشاره به موضوع نمایشگاه‌های خود ادامه داد: موضوع نقاشی‌ها و طراحی‌های من بر اساس سوژه زنجفیل که یک گیاه درمانی-دارویی است خلق شده‌اند. من حدود شش سال پیش گیاه زنجفیل را برای اولین بار در مغازه میوه فروشی دیدم و به راحتی جایگزین فیگورهای انسانی در آثارم شد.

این هنرمند نقاش اضافه کرد: در دوره‌های مختلف کاریِ من در شش سال گذشته، عنوان‌های متفاوتی را برای آثار خود انتخاب کردم که متناسب با حال و هوای همان دوره از زندگی‌ام بودند، اما عنوان «زنجفیلی» را برای اولین نمایشگاه انفرادی خود برگزیدم و از این سوژه که به صورت مستقیم استفاده کردم.

باندهای سفیدی که بر بخش‌هایی از این گیاه در آثار پرهامی پیچیده شده است، آسیب وارد شده بر آن را نشان می‌دهد، اما این نکته که گیاهان در صورت آسیب دیدن مورد چنین درمانی قرار نمی‌گیرند باعث می‌شود جنبه انسانی کار افزون شود و این غده‌های کم‌اهمیت، به موجوداتی قابل‌توجه تبدیل شوند.

زنجفیل ایده‌ای برای خلق نقاشی‌

پرهام درباره بازنمایی رنج در زنجفیل‌ها، گفت: انتخاب عنوان «زنجفیلی» به خود این گیاه در ظاهر امر برمی‌گردد، اما در باطن، زنجفیلی من هستم که در سوژه بازنمایی شدم و به همین دلیل، عنوان دومین نمایشگاه انفرادی من «رنج فیلی» بود که مجموعه رنگی زرد است.

وی با بیان اینکه فیگور زنجفیل در دوره پیشاکرونا خلق شد، افزود: وجود زخم در پیکر زنجفیل‌ها و فیگورهای زنجفیلی حکایت از رنج ممتدی دارد که در حقیقت به من و به رنج‌های انسانی در طول زندگی برمی‌گردد.

این هنرمند نقاش در این آثار از رنگ‌های زرد و قرمز استفاده کرده است و فضایی هشداردهنده را به وجود آورده است که توجه را بیشتر به سوژه جلب می‌کند. بخش دیگری از آثار او با تکنیک چاپ‌دستی انجام شده است و این بار زنجفیل‌ها در محیطی تیره و تاریک قرار گرفته‌اند. در این آثار بیش از پیش با فیگورهای انسانی مواجه هستیم و تنهایی و رنج آن را می‌بینیم.

پرهام گفت: دوره سوم مجموعه آثار من «در قرنطینه» نام دارد که از روزهای در قرنطینه بودن پس از کرونا شروع شد و زنجفیل‌ها وارد فضای معماری شدند تا در امان باشند.

زنجفیل ایده‌ای برای خلق نقاشی‌

وی خاطرنشان کرد: تعداد ۲۰ اثر در نمایشگاه «در قرنطینه» و ۱۵ اثر در نمایشگاه «زنجفیلی» و «رنج فیلی» ارائه شده است، ضمن اینکه آثار من در شش سال اخیر غالباً طراحی، چاپ دستی و اکرولیک هستند که غالب متریال استفاده شده خودکار روی بستر اکرولیک است.

این هنرمند نقاش افزود: آثار نمایش داده شده در مجموعه اول یعنی «زنجفیلی» بین سال ۹۶ تا ۹۷ و مجموعه دوم یعنی «رنج فیلی» در سال ۹۸ و آثار ارائه شده در مجموعه سوم یعنی مجموعه «در قرنطینه» نیز بین سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ خلق شده‌اند.

پرهام تاکنون در بیش از ۳۰ نمایشگاه گروهی در ایران، آلمان و هلند شرکت کرده و حدود شش نمایشگاه انفرادی در شیراز، تهران، اصفهان از آثار وی برگزار شده است. مجموعه‌های «زنجفیلی»، «رنج فیلی» و «در قرنطینه» ششمین نمایشگاه انفرادی وی محسوب می‌شود.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «در قرنطینه» می‌توانند تا سوم آذرماه همه روزه ساعت ۱۷ تا ۲۰ به گالری اکنون واقع در خیابان خاقانی، کوچه افشین (۱۴)، بن بست حریر، پلاک ۹ مراجعه کنند، همچنین دو نمایشگاه «زنجفیلی» و «رنج فیلی» نیز تا سوم آذرماه در نگارخانه صفوی برپاست و علاقه‌مندان تا سوم آذرماه می‌توانند به این نگارخانه واقع در خیابان خاقانی، حدفاصل خواجه پطرس و وحید، جنب کوچه شماره ۳۱ مراجعه کنند.

کد خبر 536789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.