مصوبه واردات خودرو منجر به بهبود این صنعت می‌شود؟

یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از مصوبه مجلس درباره واردات خودرو گفت: اگر منفذی برای واردات خودرو ایجاد شود، خودرو گران‌تر خواهد شد و وضعیت این صنعت بدتر از شرایط فعلی خواهد شد.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مصوبه جدید مجلس در رابطه با خودرو کار اشتباهی است؛ زیرا در مجموع نمی‌توان بین تصدی در تقاضاهای جزئی ارز و عدم تأثیر این تقاضاها بر سایر تقاضاهای جزئی و مجموع تقاضای ارز دیوار کشید. در واقع باید تقاضای ارز را یک مجموعه در هم تنیده بدانیم، در این مصوبه مجلس تصور شده اگر تقاضای ارز واردات خودرو به صادرات قطعات خودرو گره زده شود، واردات تأثیری بر تقاضای ارز نخواهد داشت.

وی افزود: تقاضای ارز تحت تأثیر واردات خودرو قرار خواهد گرفت و این کار راهکاری برای حل مشکل بزرگ کشور در صنعت خودرو نیست. کشورهای پیشرفته ۳۰۰ سال است از صنایع خود حمایت می‌کند و با این حمایت‌ها صنعت را از مرحله نوپایی به بلوغ رسانده و پس از بلوغ اقدام به صادرات کرده و با افزایش توانسته تا نبض بازار محصولات را در بازار جهانی به دست بگیرند و عرض اندام کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در ایران برای مدیریت صنعت خودرو بر خلاف نظام اقتصاد غرب عمل شده است، در هیچ یک از اقتصادهای بزرگ دنیا برای بهبود صنایع، واردات آزادسازی نشده، بلکه فرایند تولد، حمایت از مولود، تقویت و پرورش و بلوغ و سپس رقابت بین صنایع در داخل این کشورها ایجاد شده و سپس محصولات به کشورهای دیگر صادر شده و با دنیا رقابت کرده‌اند. میدان رقابت با خارج به میدان و بازار بیگانه منتقل شده نه در میدان بازار داخلی!

از صنعت خودرو داخلی حمایت شود

شیخی اضافه کرد: در ایران تصور می‌شود در بازار داخلی با محصولات خارجی باید رقابت ایجاد شود، در صورت حضور محصولات خارجی در کشور، صنعت از بین خواهد رفت، اگر از صنعت خودرو سازی حمایت شود، از انحصار خارج شده و به مرحله بلوغ برسد می‌توان رقابت پذیری محصولات داخلی را در بازارهای جهانی به میادین و بازارهای بیرون از مرز منتقل کرد. این راه درست است.

وی ادامه داد: راهکار اصلی این است که در وضعیت فعلی انحصار صنعت خودرو شکسته شده و بنگاه‌ها و کارخانه‌های جدید با سرمایه خصوصی و با حمایت کامل دولتی و یا با پذیره نویسی در بورس ایجاد و از همه این صنایع حمایت‌های لازم انجام شود، سپس بر اساس زمانبندی همه تولید کنندگان خودرو موظف به ارتقا تولیدات خود با کمک شرکت‌های دانش بنیان شوند، هرگاه محصولات داخلی به حدی از بلوغ رسید اجازه صادرات هم داده شود، این موضوع صنعت خودرو را حفظ کرده و بهبود می‌بخشد.

واردات خودرو هیچ تأثیری بر پیشرفت این صنعت ندارد

این کارشناس اقتصادی گفت: اکنون صنعت خودرو بیش از یک میلیون شاغل دارد، در چند دهه گذشته هم تجربه شده که واردات خودرو هیچ تأثیری بر پیشرفت این صنعت نخواهد داشت و این صنعت را نابود خواهد کرد و فشار مضاعفی به تقاضای ارز در شرایط کنونی، که کشور در تحریم به سر برده و بسیاری از زیربناهای کشور برای تأمین کالا و تأمین زیرساخت‌ها به ارز نیاز دارند، وارد می‌کند، تخصیص ارز به کالاهای مصرفی در این شرایط خیانت به کشور است.

مجلس به دنبال مصالح اقتصاد ملی باشد

شیخی تاکید کرد: مجلس باید از این پیشنهاد دهندگان سودجود، سوداگر که بر طبل واردات خودرو می‌نوازند عبور کرده و به دنبال مصالح اقتصاد ملی باشد، این کار مجلس بسیار غلط بوده است.

وی تصریح کرد: با افزایش تولید خودرو و تکلیف یک برنامه و جدول مدون برای ارتقای کیفیت به خودرو سازان، قیمت خودرو در بازار کاهش یافته و از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل خواهد شد. اگر منفذی برای واردات خودرو ایجاد شود، خودرو گران‌تر خواهد شد و وضعیت این صنعت بدتر از شرایط فعلی خواهد شد.

کد خبر 536787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.