اصفهان اولین خواهر ایرانی فرایبورگ

فرایبورگ یکی از خواهرخوانده‌های اصفهان، شهری با قدمت تاریخی و آثار باستانی است که در جنوب‌غربی آلمان قرار دارد و ویرانه‌های حاصل از جنگ جهانی دوم در آن پس از پایان جنگ بار دیگر هم‌چون اشکال اولیه تاریخی خود بازسازی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فرایبورگ که به لطف داشتن پارک‌های سرسبز و ارتفاعات اطراف آن یکی از پایدارترین شهرهای اروپا به حساب می‌آید، یک شهر دانشگاهی در لبه جنوبی جنگل سیاه آلمان است که به دلیل مرکز شهر قرون وسطایی خود شناخته شده است. میادین سنگ‌فرش آن در پوششی از ساختمان‌های سبک باروک پسین، رنسانس و گوتیک قرار دارد که پس از جنگ جهانی دوم به دقت بازسازی شده است. زندگی شبانه این شهر در مقایسه با دیگر شهرهای آلمان تا حدودی آرام است و تنها تعداد محدودی از مغازه‌های آن در سراسر طول شبانه‌روز در حال خدمات‌رسانی است.

فرایبورگ با وجود آثار فرهنگی و تاریخی بسیار، دریاچه‌ها و پارک‌های فراوان از بیست و هفتم اکتبر سال ۲۰۰۰ مصادف با ششم آبان ۱۳۷۹، عنوان یکی از خواهرخوانده‌های اصفهان را از آن خود کرد. این خواهرخواندگی با حمایت فرایبورگ از اصفهان در پروژه‌های خورشیدی و تجهیز و نوسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی، همچنین اعزام آتش‌نشانان اصفهانی به این شهر برای گذراندن دوره‌های آموزشی آغاز شد. در ادامه با بعضی از دیدنی‌های جالب و تقریباً مشابه با اصفهان در شهر فرایبورگ آشنا می‌شویم.

کلیسای جامع فرایبورگ

کلیسای جامع فرایبورگ با ارتفاع بلند و معماری گوتیک، متمایزترین نقطه عطف شهر و یکی از معدود سازه‌های آن است که از بمباران‌های جنگ جهانی دوم جان سالم به در برده است. قدمت این کلیسا به قرن ۱۳ و ۱۴ برمی‌گردد و چشمگیرترین ویژگی آن برج ناقوس گوتیک با ۱۱۶ متر ارتفاع محسوب می‌شود. این برج ۴۰۰ پله دارد و از بالای آن می‌توان به تماشای منظره پانورامای شهر فرایبورگ نشست.

میدان سنگ‌فرش‌شده مقابل این کلیسا دارای ساختمان‌های رنگارنگ و بازسازی شده است. این میدان علاوه بر کلیسای جامع، تالار تاریخی بازرگانان، خانه ونتزینگر و چند بنای تاریخی دیگر را نیز در خود جای داده است. نهرهای جاری در خیابان‌های اطراف این میدان نیز زیبایی خاصی به محیط بخشیده و خود خیابان میزبان بازارهای متنوعی از گل‌ها، میوه‌ها و سبزیجات تازه، شیرینی‌جات، نوشیدنی‌ها و غذاهای خیابانی، همچنین انواع صنایع دستی است.

بزرگ‌ترین خواهر اصفهان شهری با آثار حفظ شده از دو جنگ

بنای باستانی خانه نهنگ (Haus zum Walfisch)

خانه نهنگ یک سازه زیبا به سبک گوتیگ پسین است؛ ساختمانی به رنگ قرمز، مزین به گارگویل‌های سنگی و پنجره‌ای طلایی که در طول تاریخ میزبان شخصیت‌های مشهوری چون اراسموس روتردام و امپراطور فردیناند اول بوده است. بیشترین عکس‌های شهر فرایبورگ از این بنا گرفته می‌شود.

سوپ سیب‌زمینی سنتی

سوپ سیب‌زمینی یک غذای سنتی در فرایبورگ است که در اکثر رستوران‌های این شهر به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود. این غذای ساده از سیب‌زمینی، هویج، پیاز و کرفس درست می‌شود و مواد اولیه آن قبل از مخلوط شدن تا زمانی که کاملاً نرم شوند پخته می‌شود تا به آبگوشتی پر ملات و غلیظ تبدیل گردد. سوپ سیب‌زمینی سنتی فرایبورگ اغلب در کنار سالاد سوسیس، رول نان و غذاهای سرد عرضه می‌شود و طرفداران زیادی در میان مردم خود شهر و مسافران شهرها و کشورهای مختلف دارد.

بزرگ‌ترین خواهر اصفهان شهری با آثار حفظ شده از دو جنگ

باغ شهر

باغ ایالتی Stadtgarten در ۵۰۰ متری شمال کلیسای فرایبورگ واقع شده است و قدمت آن به قرن ۱۹ بازمی‌گردد. این پارک تقریباً سه هکتار فضای سبز را در برمی‌گیرد و شامل ۲۵۰ گونه گل رز در اطراف تپه‌ای کوچک، کاج‌های پراکنده چندین ساله، آکواریوم، زمین بازی کودکان، دو حوض، چاه آب و تعدادی فواره و آثار هنری است. بهترین زمان بازدید از این باغ تابستان است که در آن کنسرت‌ها و جشنواره‌های متعددی برگزار می‌شود.

Stadtgarten از سال ۱۹۹۷ میزبان جشنواره تئاترهای روباز بوده است ولی سالن‌های موجود در آن در طول جنگ ویران شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۴۸ با پاکسازی مسیرهای ویران شده این باغ شهر بازسازی و فعالیت‌های قبلی در آن از سر گرفته شد. در دهه ۱۹۶۰ به این باغ یک تله‌کابین اضافه شد که در سال ۲۰۰۸ جای خود را به آسانسور شیبدار داد.

بزرگ‌ترین خواهر اصفهان شهری با آثار حفظ شده از دو جنگ

قدیمی‌ترین هتل آلمان

فرایبورگ میزبان قدیمی‌ترین هتل آلمان با ساختمانی قدیمی و جذاب است. قدمت این هتل سنتی به سال ۱۱۲۰ بازمی‌گردد و میزبان میهمانان معروفی هم‌چون بارباروسا، ناپلئون بناپارت و الویس پریسلی بوده است. رستوران این هتل همیشه میزبان مردم محلی و گردشگرانی است که به دنبال لذت بردن از غذاهای سنتی آلمانی در محیطی سنتی هستند. با این حال منوی رستوران این هتل به زبان آلمانی نوشته شده است.

چشمگیرترین ویژگی هتل قدیمی فرایبورگ حفظ شمایل سنتی و اولیه علی‌رغم بازسازی‌ها و توسعه‌های متعدد در طول قرن‌های متوالی است. بدیهی است که اصطبل‌های قدیمی جای خود را به جای پارک اتومبیل داده باشند ولی ظاهر اولیه بنای اصلی حفظ شده و در حال حاضر آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تبدیل کرده است.

بزرگ‌ترین خواهر اصفهان شهری با آثار حفظ شده از دو جنگ

سالن بزرگ تئاتر

سالن تئاتر شهر فرایبورگ متعلق به شهرداری و میزبان برنامه‌های مختلف اپرا، موسیقی و نمایش‌نامه است. این سالن در سال ۱۸۶۶ تأسیس شده، دارای سه سالن بزرگ کنسرت و یک کارگاه برای گروه تئاتر نوجوانان شهر است. این سالن باشکوه، در طول هر دو جنگ جهانی حملات هوایی بسیاری دید ولی ساختمان آن به سرعت تعمیر و فعالیت در آن از سر گرفته شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم، شهردار فرایبورگ شخصاً در امر بازسازی سالن تئاتر شرکت و برای جمع‌آوری هزینه تعمیرات به برگزاری چند کنسرت پیانو اقدام کرد.

کد خبر 536753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.