بورس امروز شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

در صورتی که روند شاخص کل فردا بهبود نیابد شاهد تداوم روند ریزشی بازار خواهیم بود.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _شنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با افت ۲۷ هزار و ۲۹۲ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۸۳ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت سه هزار و ۲۳۶ واحدی در سطح ۳۸۶ هزار و ۵۲۸ قرار گرفت.

شاخص کل بازار افت ۱.۹۳ درصدی و شاخص هم وزن افت ۱.۹۳ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۲۵۴ واحدی به سطح ۱۹ هزار و ۹۸۸ واحد رسید.

بورس امروز شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۰ هزار و ۲۶۷ و ۳۱ هزار و ۳۱۹ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد و ۳۰۷ و یک میلیارد و ۹۸۴ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار بازار

برنامه دیسپاچینگ وزارت نفت در اولویت بندی قطع گاز فولادسازان به تفکیک استان / شرکت

* اولویت ۱: کاهش ۲۲.۶ درصدی مصرف گاز فولادسازان (از ۴۴.۱۶ به ۳۴.۶ میلیون مترمکعب در روز)

* اولویت ۲: کاهش ۴۳ درصدی گاز مصرفی فولاد به ۲۵.۱۶

* اولویت ۳: کاهش ۶۵ درصدی گاز مصرفی فولاد به ۱۵.۵۷

فولاد مبارکه بزرگترین فولادساز کشور در فاز اول، مشمول محدودیت نشده، بنابراین در فاز ۲ و ۳ مشمول محدودیت قطع ۶۲ درصدی گاز مصرفی خواهد شد که عملاً تولید فولاد این شرکت را به کمتر از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد! نکته مهم قطع گاز برخی واحدهای آهن اسفنجی کشور در اولویت اول است که اثر مستقیم بر تولید فولادسازان کشور خواهد گذاشت و نیاز است اصلاح شود.

کامودیتی نوشت: ساختار دولتی وزارت نفت مانع سرمایه گذاری بالادست نفت و گاز بوده و عامل زیان سنگین در صنایع بزرگ پایین دست شامل فولاد و پتروشیمی خواهد شد.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

در صورتی که روند شاخص کل فردا بهبود نیابد شاهد تداوم روند ریزشی بازار خواهیم بود، شکست الگوی مثلث افزایشی.

بورس امروز شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شرکت‌ها

فسرب: مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ملی سرب و روی ایران در حال حاضر با حضور ۷۰ درصدی سهامداران در حال برگزاری است. دستور جلسه این مجمع تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه شرکت است.

بر اساس این گزارش شرکت تقاضای افزایش سرمایه سه هزار و ۳۴۱ درصدی را مطرح کرده بود. اهم نکاتی که در این جلسه مطرح شد به شرح زیر است: افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت طبقه زمین نسبت به اخذ تسهیلات بیشتر و با نرخ کمتر است. مجموعه زمین‌های شرکت ۲۳۹ هکتار است.

یکی از مهمترین نکات افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی که معمولاً ارقام بالایی دارد بحث هزینه‌های استهلاک دارایی‌های به قیمت روز شده می‌باشد، با توجه به اینکه افزایش سرمایه شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی مربوط به طبقه زمین است که نرخ استهلاک آن صفر است بنابراین هیچ گونه افزایش در هزینه‌های استهلاک برای شرکت اتفاق نخواهد افتاد و در نتیجه تأثیر منفی بر سودهای آتی شرکت به هیچ وجه نخواهد گذاشت. در نهایت این افزایش سرمایه به تصویب مجمع رسید. در این جلسه عنوان شد: برنامه شرکت برای فروش موجودی‌های شرکت در انبار این است که بخشی از آن در بورس و بخش دیگری صادر شود. آخرین موجودی نقره شرکت حدود ۵ تا ۶ تن است و موضوع فروش آن، چون نرخ نقره در بازار داخلی به حدی پایین است بعلاوه پرداخت ۹ درصد ارزش افزوده لذا فروش آن مقرون به صرفه نیست این در حالی است که نرخ نقره داخلی هفت درصد با قیمت جهانی فاصله دارد.

اخبار بازار جهانی و بورس کالا

رکورد فروش ماهانه فولاد مبارکه در بورس کالا شکست

بررسی روند فروش فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در رینگ صنعتی بورس کالا: بررسی‌های معاملات این شرکت نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ و تا ۲۶ آبان ماه، مجموعاً دو میلیون و ۹۲۲ هزار و ۸۵۰ تن محصول به ارزش ۶۲ هزار و ۲۱۱ میلیارد تومان به فروش رسیده است. میانگین حجم ماهانه معاملات این شرکت در بورس کالا ۳۶۵ هزار و ۳۵۶ تن بوده و میانگین نرخ فروش این شرکت ۲۱.۳ میلیون تومان بوده است. در آبان ۱۴۰۰ نیز مجموعاً ۴۲۴ هزار و ۶۳۰ تن به ارزش ۹ هزار و ۱۷۹ میلیارد تومان (بالاترین ارزش معاملات ماهانه) با میانگین نرخ ۲۱.۶ میلیون تومان فروش داشته که میانگین نرخ معاملات این ماه نسبت به ماه گذشته یک درصد افت داشته است

بررسی روند فروش پالایش نفت اصفهان در رینگ پتروشیمی بورس کالا

شپنا: بررسی‌های معاملات این شرکت نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ و تا ۲۶ آبان ماه، مجموعاً یک میلیون و ۴۳۱ هزار و ۶۷۵ تن محصول به ارزش ۱۰ هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان به فروش رسیده است. میانگین حجم ماهانه معاملات این شرکت در بورس کالا ۱۷۸ هزار و ۹۵۹ تن بوده و میانگین نرخ فروش این شرکت ۷.۴ میلیون تومان بوده است. در آبان ۱۴۰۰ نیز مجموعاً ۱۹۴ هزار و ۱۰۰ تن به ارزش هزار و ۷۶۷ میلیارد تومان با میانگین نرخ ۹.۱ میلیون تومان فروش داشته که میانگین نرخ معاملات این ماه نسبت به ماه گذشته شش درصد رشد داشته است.

تحلیلی بر روند معاملات وکیوم باتوم در بورس کالا

بورس امروز شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر قیمت وکیوم باتوم قیمت فیول اویل ۳۸۰ خلیج فارس است که به صورت روزانه در مجله پلتس اعلام می‌شود. در سال ۹۹ میانگین نرخ معاملات بورس کالا، سه هزار و ۸۰۰ تومان (۱۸۰ دلار) بوده و همچنین سه درصد رقابت نیز در این بازه زمانی صورت گرفته است. در فصل بهار سال جاری با وجود کاهش قیمت دلار، شاهد رشد چشمگیر قیمت‌های جهانی فیول اویل بودیم و قیمت وکیوم باتوم در بورس کالا شش هزار و ۲۰۰ تومان (۲۷۵ دلار و رقابت سه درصدی) رسید. در تابستان با ثبات نسبی قیمت جهانی و صعود نرم دلار نیما، قیمت شش هزار و ۵۰۰ تومان (۲۸۳ دلار با رقابت یک درصدی) گزارش شده است. در دو ماه اخیر شاهد تداوم رالی صعودی این محصول به دلیل افزایش قیمت جهانی بوده این. بر همین اساس قیمت در بورس کالا در مهر و آبان به ۳۲۲ و ۳۳۵ دلار رسیده است و متوسط قیمت این محصول به کانال ۹ هزار تومانی وارد شده است.

شرکت‌های تولیدکننده قیر پس از دریافت وکیوم باتوم (ته مانده برج تقطیر) به عنوان خوراک تولید قیر از پالایشگاه‌ها و حمل آن به طرق بازوی بارگیری (تانکر) و خط لوله و متعاقباً انجام فرآیندهای مربوطه، اقدام به تولید قیر می‌نمایند.ظرفیت تولید وکیوم باتوم به عنوان ماده اولیه تولید قیر در کشور محدود است. در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون تن پروانه بهره‌برداری کارخانه تولید قیر در کشور صادر شده درحالی‌که ظرفیت کل تولید وکیوم باتوم در کشور حدود ۶.۵ میلیون تن است. عدم تناسب بین میزان تقاضا (میزان پروانه‌های بهره‌برداری صادره برای کارخانه‌های تولید قیر) و میزان عرضه (ظرفیت تولید وکیوم باتوم پالایشگاه‌ها) شاهد معامله شدن تمامی محصول عرضه شده در بورس کالا و در بعضی از اوقات رقابت قیمتی نیز هستیم.

سال ۹۹ به طور میانگین شاهد عرضه ۵۷۰ هزار تن وکیوم باتوم در هر ماه در بورس کالا بوده این. در دو فصل ابتدایی سال ۱۴۰۰ نیز میزان عرضه‌ها از ثبات نسبی برخوردار بوده است و مشابه سال گذشته ثبت شده است. در مهرماه ۵۰۰ هزار تن وکیوم باتوم عرضه شده است که تقاضای بیش از دو برابری ثبت شده است و رقابت ۷ درصدی برای این محصول شکل گرفته است. در آبان نیز ۴۴۶ هزار تن عرضه، تقاضا مشابه ماه قبل بوده و شاهد رقابت سنگین ۱۵ درصدی برای خرید بوده این. اجرایی شدن قانون قیر تهاتری سبب شده است بخشی از وکیوم باتوم تولیدی به این موضوع تخصیص داده شود و این امر باعث شده تا عرضه‌های بورس کالا متأثر شود و رقابت میان خریداران افزایش یابد و قیمت‌ها بالا برود. کاهش حجم عرضه و البته بهبود بازار صادراتی قیر تولیدی ایران از مهم‌ترین دلایل افزایش رقابت قیمتی میان خریداران وکیوم باتوم در رینگ فرآورده‌های نفتی بورس کالا است.

نقشه بازار بورس

بورس امروز شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 536644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.