اصلاح بودجه شهرداری در ۶ ماهه دوم بیشتر می‌شود/ لزوم نظارت جدی بر بودجه فرهنگی اصفهان

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لازم است سازوکار برای بودجه فرهنگی و اجتماعی در مناطق توسط معاونت مربوطه در شهرداری تعیین شود تا حساسیت این امر در شهرداری مناطق احساس شود.

فرزانه کلاهدوزان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه شورای اسلامی شهر اصفهان مشغول بررسی اصلاح بودجه شش ماهه اول و تفریغ بودجه سال ۹۹ شهرداری است، اظهار کرد: کمیته‌های مربوط به تدوین بودجه ۱۴۰۱ در شهرداری تشکیل شده و با توجه به اینکه مدیران به تازگی تغییر کرده‌اند باید سیاست‌های بودجه‌ای سریع‌تر در بخش‌های مختلف شهرداری آغاز شود.

وی افزود: در جریان اصلاح بودجه مشاهده شد که بعضی مناطق پروژه‌ها را اجرا کرده و آزادسازی آن را بدون تخصیص اعتبار انجام داده‌اند یا بعضی پروژه‌ها که با لایحه به شورای اسلامی شهر ارائه می‌شود، مشخص است که باید تخصیص بودجه آن در اصلاح لحاظ شود؛ به همین علت در شش ماهه دوم اصلاح بودجه زیادی در مناطق اتفاق خواهد افتاد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه نباید ردیف‌های بودجه تا حد زیادی جابه‌جا شود، تصریح کرد: هرچه اصلاح کمتر باشد نظم و انضباط مالی در شهرداری بیشتر خواهد بود؛ یقیناً نمی‌توان ادعا کرد که بودجه باید به‌طور کامل طبق پیش‌بینی‌ها پیش برود و به همین دلیل هم اصلاح بودجه پیش‌بینی شده است اما اصلاح بودجه نباید وسیله‌ای باشد تا بعضی ردیف‌ها برای هزینه در بخش‌های دیگر ذخیره شود.

وی ادامه داد: اعضای شورای اسلامی شهر همگی اشراف لازم را به مباحث بودجه‌ای شهرداری دارند و هنگام تدوین بودجه عملکرد دقیقی خواهند داشت تا اعداد درآمدی و هزینه‌ای بودجه شهرداری واقعی باشد؛ هرچقدر این بودجه واقعی باشد، مرتبط با برنامه و شفاف‌تر بوده و تبعات کمتری دارد.

بودجه باید منجر به نظم بیشتر در شهرداری شود

کلاهدوزان با تاکید بر اینکه باید تخصیص‌ها برای پروژه‌های شهری به نحوی باشد که بیشترین نظم در شهرداری حاکم شود، گفت: در بررسی تفریغ بودجه سال ۹۹ یکی از چالش‌ها این بود که بودجه فرهنگی و اجتماعی در بعضی مناطق صرف امور عمرانی شده و خیلی از آن‌ها کاهش پیدا کرده است بنابراین باید در بودجه سال آینده علاوه بر تخصیص ردیف‌های مربوط به این حوزه، نظارت بیشتری نیز بر هزینه‌کردها شود.

وی با تاکید بر اینکه معاونت‌های فرهنگی مناطق باید با معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان در خصوص بودجه هماهنگ بوده و طبق برنامه پیش بروند، افزود: لازم است سازوکار برای بودجه فرهنگی و اجتماعی در مناطق توسط معاونت مربوطه در شهرداری تعیین شود تا حساسیت این امر در شهرداری مناطق احساس شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به نحوه مشارکت نخبگان در تدوین بودجه شهرداری گفت: ابتدا باید بررسی شود که صاحب‌نظران تا چه اندازه به سازوکار بودجه‌ریزی شهرداری تسلط دارند بدین سبب شاید این موضوع اکنون به‌طور مستقیم اتفاق نیفتد اما رویکردی که در مرکز پژوهش‌ها برای ایجاد باشگاه شهراندیشان ایجاد شده می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه نخبگان باید نیازهای شهر را در قالب این باشگاه احصا کنند و امیدوارم این رویکرد تا حدی پیش برود که بتوانیم از نظر نخبگان نیز به‌طور مستقیم در تدوین بودجه استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: شاید اکنون امکان به‌کارگیری نظر نخبگان در بودجه ۱۴۰۱ نباشد اما وقتی باشگاه شهراندیشان به سازوکار مدنظر رسید می‌توان برای سال‌های آینده مشارکت بیشتری در این زمینه به کار گرفت.

سهم بودجه شهرداری در ارتقای فضاهای شهری

کلاهدوزان اضافه کرد: هر عضو شورا از دو وجه به بودجه نگاه می‌کند؛ یکی از آن‌ها موضوعاتی است که اهمیت ویژه‌ای برای تمام شورا داشته و اولویت اصلی خواهد بود مانند آلودگی هوا و توسعه گردشگری که هرکسی ممکن است به این مسائل کلان با نگاه خود تاکید داشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ممکن است هر عضو نیز دغدغه‌ها و مطالبات جداگانه‌ای نیز داشته باشد که برای اختصاص بودجه لازم در آن زمینه تاکید می‌کند که من به عنوان تنها زن عضو شورا، علاوه بر موضوعات کلان شهر، باید دغدغه زنان شهر را نیز داشته باشم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در مدت فعالیت شورای ششم راهکارهای تحقق حق زنان در شهر بررسی شده است، گفت: بودجه‌های مربوط به این حوزه باید عملیاتی بوده و منجر به توسعه و ارتقای فضاهای شهری مربوط به زنان شود.

کد خبر 536609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.