به اصفهان شهر بحران بی‌آبی و فرونشست خوش آمدید

مدیر خانه کاریکاتور اصفهان با طرح خود نسبت به بحران آب و فرونشست زمین در اصفهان واکنش نشان داد، طرحی که می‌گوید: «به اصفهان شهر بحران بی‌آبی و فرونشست خوش آمدید.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدت‌ها است که اصفهان با بحران بی آبی و معضلات خشکسالی و به تعبیری خشک‌شدگی دست و پنجه نرم می‌کند. بحرانی که در پی آن زاینده رود همیشه جاری، به یک رودخانه فصلی و سپس به رودخانه‌ای همواره خشک تبدیل شد و گسترش ریزگردها و آلودگی هوا و فرونشست زمین ازجمله تبعات آن بوده است. کارتونیست های اصفهان نیز که همواره هم‌پای مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه خود در حرکت هستند و نسبت به بحران بی‌آبی و خشکسالی ایران هیچگاه بی‌تفاوت نبوده‌اند، بار دیگر به خشکی زاینده رود و بحران بی‌آبی استان اصفهان واکنش نشان دادند. یکی از این هنرمندان، «پیام پورفلاح» است که طرح او خیلی زود بازتاب یافت و به عنوان طنزی تلخ منتشر شد و شرحی که بر آن نگاشته شده بود بر پل خواجوی اصفهان نیز نصب شد؛ طرحی که می‌گوید: «به اصفهان شهر بحران بی‌آبی و فرونشست خوش آمدید.»

این کارتونیست در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: من اگرچه اصفهانی هستم و در اصفهان زندگی می‌کنم اما همیشه سعی می‌کنم به وقایع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور توجه داشته باشم و این موضوع جزو دغدغه‌های من است که نمونه آن طرح‌هایی درباره بحران آب خوزستان، سیل سیستان و بلوچستان، زلزله سی سخت، سیل استان گلستان و مازندران و نمونه‌های بسیار دیگر است. به عنوان یک ایرانی دوست دارم که به وقایع شهرهای مختلف کشور واکنش نشان دهم و مواردی را هم که واکنش نشان نمی‌دهم به معنای مهم نبودنشان نیست اما رسیدن به ایده، فرایند و شرایطی دارد که گاهی وقت‌ها مهیا شده و گاهی نمی‌شود.

پورفلاح با بیان اینکه همواره دغدغه ملی داشته و نگاه او به عنوان یک ایرانی نسبت به تمام وقایع کشور حساس است، به آن‌ها توجه دارد و تمام وقایع کشور نه فقط اصفهان برای او مهم است، می‌افزاید: تلاش من همیشه این بوده است که نگاه یکپارچه‌ای به ایران داشته باشم، در موضوع آب هم به همین صورت است و تمام حوضه‌های آبریز کشور برای من اهمیت دارد، مثلاً اگر زاینده رود را در نظر بگیریم که چهار استان درگیر آن هستند نگاه من به این صورت است که باید همه این استان‌ها را دید و به همه آن‌ها توجه کرد و نمی‌شود فقط یک شهر را استثنا کرد و باید همه آنها را با هم دید.

مدیر خانه کاریکاتور اصفهان خاطرنشان می‌کند: در این چند روزی که پست مربوط به بحران بی آبی و فرونشست در اصفهان را به اشتراک گذاشتم از شهرهای دیگر با من صحبت و گلایه کردند که چرا فقط برای اصفهان کار را می‌کنید، درحالی‌که این‌طور نیست و مخاطبین من در شبکه‌های اجتماعی در سطح ملی هستند و تمام وقایع کشور برای من اهمیت دارد. دیدگاه من این است که برای پاسخ به نیازهای یک کشور نباید مطالبات شهر دیگری کنار زد و در حال حاضر همه شهرهای مرتبط با حوضه آبریز زاینده رود حق دارند و باید یکپارچه دیده شوند و خصومتی که بین شهرها در حال ایجاد است باید کاهش پیدا کند.

به اصفهان شهر بحران بی‌آبی و فرونشست خوش آمدید

وی با بیان اینکه بحث فرونشست در ایران بسیار مطرح است و بسیاری از شهرهای ایران به صورت جدی با آن درگیر هستند و یکی از این شهرها اصفهان است، تصریح می‌کند: کارشناسان معتقدند که اصفهان یکی از پر چالش‌ترین شهرها در حوزه فرونشست است و فاجعه‌ای در آینده اتفاق خواهد افتاد. از سوی دیگر اصفهان بحران آب بسیار بالایی دارد و بر اساس آمارهای موجود، اصفهان در صدر بحران آبی کشور قرار دارد.

پورفلاح با بیان اینکه زبان کاریکاتور زبان اغراق آمیزی است، اظهار می‌کند: وقتی کاریکاتوریست می‌خواهد موضوعی را بیان کند از زبان طنز و اغراق استفاده می‌کند که بتواند تأثیرگذارتر باشد و چاشنی طنز هر چند تلخ، برای هوشیارتر کردن مخاطب و مسئولین کاربرد دارد. کارتونیست از این اغراق استفاده می‌کند تا بتواند معضلاتی که در آینده رخ خواهند داد، را بیشتر هشدار دهد.

این هنرمند اضافه می‌کند: مشکلات آبی همیشه در ایران وجود داشته است و بیشترین تعداد پستی که در این خصوص کار کرده‌ام در مورد بحران آب در خوزستان بود. الان زمانی است که باید در خصوص حق آبه کشاورزان شرق اصفهان پاسخ داده شود چرا که زندگی جامعه کثیری از قشر زحمتکش کشاورز به خطر افتاده است. این برای من دغدغه بود و می‌خواستم این صدا منتشر شود.

وی تاکید می‌کند: ما اگر اصفهانی هم نیستیم باید مسئله کمبود آب را یک بحران ملی و جدی بدانیم. اگر این بحران امروز گریبان‌گیر یک شهر دیگر شود قطعاً فردا گریبانگیر شهر ما هم می‌شود.

کد خبر 536521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.