بیمار دیابتی را به چشم بیمار خاص ببینیم

مدیر کلینیک دیابت پژوهشگاه رویان می‌گوید: برخی از داروهای دیابت پوشش بیمه‌ای ندارند و بیمار نمی‌تواند به راحتی داروهای خود را تهیه کند. از این نظر امیدواریم سیاستگزاران کشور بیمار دیابتی را به چشم بیمار خاص ببینند تا دارو با قیمتی مناسب در دسترس آنان قرار بگیرد.

به گزارش ایمنا، اعظم کوهکن اظهار کرد: در درمان بیماری دیابت مهم است که پزشک معالج با بیمار خود ارتباط داشته باشد و در جریان مشکلاتش قرار بگیرد تا بر اساس آن بهترین درمان را انتخاب کند؛ چراکه برخی از بیماران توان مالی کافی برای خرید برخی از داروها را ندارند. در نتیجه اگر پزشک در جریان این موضوع باشد، می‌تواند دارو و درمان دیگری را جایگزین کند.

وی خاطرنشان کرد: ما بر اساس جدول انجمن دیابت آمریکا داروهای دیابت را تجویز می‌کنیم اما اغلب این داروها یا بسیار گران قیمت بوده یا در دسترس نیستند. حتی داروهای ایرانی نیز قیمت بالایی دارند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه و مدیر کلینیک دیابت رویان افزود: این در حالی است که تعرفه‌های آزمایشی نیز برداشته می‌شود و بیمار دیابتی نیاز به حمایت دارد تا آزمایش‌های خود را انجام دهد. دیابت مثل کرونا موقت نیست که مدتی فرد تحت درمان قرار بگیرد و خوب شود. خیلی از بیماران سال‌های سال درگیر این بیماری بوده و با این بیماری زندگی می‌کنند و نیاز به حمایت‌های اجتماعی دارند.

کوهکن در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا بیماران دیابتی بیش از دیگران مبتلا به کرونا می‌شوند، توضیح داد: در اوایل شیوع کرونا بحث روی این بود افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند شاید بیش از بقیه درگیر کرونا شوند و در ادامه مطالعات نشان داد بیماران دیابتی اگر مبتلا به کرونا شوند، کرونا در آنها شدیدتر و عوارض کنترل نشده کرونا در آنها بیشتر است.

وی تصریح کرد: نگرانی از این موضوع وقتی قوت گرفت که در برخی افراد پس از ابتلاء به کرونا، متابولیسیم بدن بالا می‌رفت. موضوع مهم اینجا بود که اگر این افراد دیابتی هم نباشند، قند خون آنها بر اثر کرونا بالا می‌رفت. حتی تا مدت‌ها بعد از ابتلاء به کرونا نیز قند خون آنها بالا بود.

مدیر کلینیک دیابت رویان با اشاره به اینکه از طرفی داروهای درمان کرونا نیز قند خون افراد و حتی غیردیابتی‌ها را بالا می‌برد، تاکید کرد: بسیار اهمیت دارد که افراد تغذیه خود را مراقبت کرده و در صورت نیاز انسولین استفاده کنند.

کوهکن ادامه داد: مشکل دیگر اینجا بود در برخی از بیماران دیابتی مشاهده کردیم که حتی بعد از واکسن کرونا، دچار افزایش قند خون شده و نیاز بود، بیمار تحت نظر باشد و دز دارو تنظیم شود. این اتفاق شاید در نتیجه تغییر شرایط متابولیسم فرد بوده یا شاید به دلیل زدن واکسن فرد پروتکل‌های بهداشتی کرونا را کمتر رعایت می‌کند که این نیاز به تحقیقات بیشتر در این حوزه را می‌طلبد.

وی اظهار کرد: از طرفی فرد دیابتی فقط دیابت ندارد چراکه معمولاً این افراد دارای چربی خون یا فشار خون بالا هم هستند. به همین دلیل این بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند اثرات کرونا را بیشتر کند. در نتیجه بیماری‌های همراه دیابت باید کنترل شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه و مدیر کلینیک دیابت رویان با تاکید بر اهمیت استفاده از دستگاه اندازه گیری قند خون گفت: لازم است در این زمینه آگاهی رسانی‌های بسیاری انجام شود. تیم پزشکی بعد از مراجعه بیمار باید با ملایمت، آموزش استفاده از دستگاه اندازه گیری قند خون را به فرد بیمار آموزش دهند.

کوهکن در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تأثیر استفاده از قندهای مصنوعی خاطرنشان کرد: امروزه روی این موضوع بازنگری‌هایی انجام و محققان متوجه شده‌اند که استفاده از این قندها آنقدر هم در کاهش قندخون مؤثر نیست.

وی اظهار کرد: برای مثال استفاده از نوشابه رژیمی میل فرد را برای استفاده بیشتر شیرینی افزایش می‌دهد و تمایل وی را بالا می‌برد. در حالی که امروزه تلاش می‌شود افراد دیابتی رژیم غذایی سالمی را پیش بگیرند. یعنی اگر یک استکان نوشابه میل کرده‌اند از مصرف خوراکی قندی دیگر بپرهیزند. پس مدیریت، نظارت، پایش و کنترل قند را به خود بیمار واگذار کنیم.

کد خبر 536449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.